(Baix Camp) Ruta el 18/12/2016; 13 km; +450 -450; 5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Farena, Mont-ral, vall riu Brugent.   Participants: Anna, Núria, Joan i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil. (NOTA: al final, al passar el riu Brugent, el vam passar per dins).

mapa mperfil

FA ANYS: El 1151, quan s’escometia la conquesta de Siurana, la península estava formada per diverses nacions.

P1080325 Farena  Comencem aquesta excursió al poble de Farena, seguint un sender PR. La història ens parlar que per Farena i Mont-ral va començar l’expedició de les forces catalanes, sota el comandament de Ponç i Ramon de Cervera, que l’any 1151 va iniciar la conquesta de Siurana. L’església de Sant Andreu, dalt del poble, és d’origen romànic i ocupa el lloc de la primitiva capella del castell.

P1080326 Gebrada al mat

El dia és gèlid, però com que no fa vent s’anirà animant la temperatura. El 1151, a Catalunya el sobirà era Ramon Berenguer IV. Ja feia vint anys que havia accedit al poder i va ser l’últim comte de Barcelona, ja que a partir d’aquell moment (tal com explica l’historiador Juan José Menzo) els sobirans catalans s’anomenaven reis.

P1080328 carrers  Els carrers són empedrats i expliquen una història antiga. Com que estaven organitzats a redós del castell del turó, tenen el format circular característic. És agradable caminar per carrers que traspuen història.

P1080329 Vall Brugent i Tossal Mariner  El camí va en direcció sud a la sortida del poble i passa per sobre del riu Brugent. Tenim una bonica vista de la vall del Brugent, amb el Tossalet a la Serra de l’Embestida al fons.

P1080333 Cam empedrat

El camí segueix direcció sud i va pujant de mica en mica. Es veu empedrat d’antic i pensem que potser devia ser el camí de bast que permetia el pas d’animals de ferradura carregar, dalt de les sàrries, el productes del camp en direcció a Mont-ral.

P1080335 Mas del Verd

Aquesta és una ruta amb poques masies i ermites, però quan fa una hora llarga que caminem, deixem a la dreta el Mas del Verd. Per afegir una mica més d’història, diguem que aquell 1151 a Castella i Lleó el sobirà era Alfonso VII, fill de Doña Urraca i del noble francès Raimundo de Borgoña que havia nascut a Galícia i havia estat criat a la casa de Pedro Froilaz, comte de Traba. Aquest, amb altres nobles gallecs i el bisbe Gelmírez el van coronar a la catedral de Santiago de Compostel·la.

P1080337 St Pere de Mont-ral  Algun tram se’ns fa més difícil perquè hi ha mostres del pas de motos que trenquen el camí i amb la pluja s’omple de fang. Al final arribem a Mont-ral i pugem per visitar l’església de Sant Pere de Mont-ral. De Mont-ral cal saber que està documentat com “Montreal” tot significant que era un poble i territori de jurisdicció reial. Les terres de Mont-ral es van incorporar al comtat de Prades a partir de la seva constitució i a principis del segle XIV van formar part de la vegueria de Tortosa.

P1080338 Interior

Com que tenim la sort que està oberta, podem visitar el seu interior. L’església està dedicada al patró del poble i originalment va ser d’estil romànic. Del segle XII conserva l’absis i el portal lateral. El segle XVIII va ser reformada i se li va afegir el campanar que avui podem admirar i que sabem ha estat sovint empaitat pels llamps.

P1080345 No surem sobre les aiges  Des de Mont-ral, seguim el GR que baixa per la Serra Llarga, en direcció a nord. Fins que més de dues hores després arribem, després d’una baixada més dreta però fàcil, fins al riu Brugent. Aquí ens trobem amb el problema que va molt ple i les pedres sobre les quals es passa estan cobertes per un corrent d’aigua intens. Jo opto per passar per les pedres, tot i que l’aigua em passa per sobre dels peus i els altres companys opten per passar per dins del riu.

P1080347 A gual pel Riu Brugent  És evident que no podem surar sobre les aigües com feia Jesús, però al final passem tots, no sense haver dedicat una bona estona anant amunt i avall comprovant si no trobaven algun pas més fàcil. Aquest pas ens ha fet dedicar més de mitja hora.

P1080349 Ja estem acabant  Ja a l’altra banda, només ens queden uns vint minuts de camí fins a Farena. Per acabar les pinzellades d’història, cal afegir que a més de Catalunya i Castella i Lleó, també hi havia dues nacions més: Navarra i Aragó.

P1080327 Restaurant Brugent  Acabem més tard del que ens pensàvem i anem a dinar al Bar Restaurant Brugent, on demanat un cafè amb llet al matí abans de començar. Hem dinat força bé.Molt recomanable (977.26.91.70).

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=15862570