(Alt Camp) Ruta el gener de 2017; 15 km; +458 -458; 5 hores.   Excursió amb el següent itinerari: Sant Jaume de Valldeserves, Convent d‘Ancosa, Puig Castellar.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

mapa  mperfil

FA ANYS: L’any 1160 quan es fundava el Convent d’Ancosa, ja feia 25 anys que Ramon Berenguer IV, comte de Barcelona i sobirà de Catalunya, era “príncep i dominant d’Aragó”.

P1080546 Mas Valldeserves  Per la C-37, després de Querol i uns cent metres abans del km.44, hi ha un camí a la dreta que va als masos de Cal Cortei, Cal Peret i Valldeserves. L’hem seguit fins passat el torrent d’Estalella, on hem aparcat. Envoltats de conreus i vinyes, el mas de Valldeserves està en silenci. La seva capella particular és la de Sant Jaume. Aquí comencem a caminar, deixant a la nostra dreta el mas de Cal Peret, a la nostra dreta, on hem parlat un moment amb un senyor estranger que hi viu i que té plantada a l’exterior la bandera de la Unió Europea.

P1080548 Caminant Pugem suaument per una pista en direcció sud.

P1080551 Roure Gros dAncosa  A uns 25’ després de començar hem girat, sota una línia d’alta tensió, en direcció est (hi ha una destacada fita de pedres) fins a una torre elèctrica. Estem dalt la Serra Alta, a 751 metres, i a partir d’aquí anem baixant cap a la Plana d’Ancosa, que està entre les comarques de l’Alt Camp, l’Anoia i la Conca de Barberà. Arribem al Gran Roure d’Ancosa, un exemplar de 20 metres d’alçada i 4,37 metres de perímetre. Hem caminat 4,1 quilòmetres.

P1080555 Forat del roure

Hi ha una curiosa història que s’explica del roure i dels forats que té a l’encreuament de les grans branques. Aquesta història, relacionada amb un ritus que es practicava amb infants, està explicada a la crònica de l’excursió, feta des de La Llacuna, l’any 2013: http://eoliumtrek.cat/index.php/catalunya/anoia/252-la-llacuna-ancosa-puig-castellar

P1080556 Convent Ancosa  Una mica més endavant hi ha el convent d’Ancosa. Una edificació que es va originar el 1160 com a granja monacal dels monjos cistercencs.

P1080558 Pou 1  Passem pel costat del Pou d’Ancosa. Aquest pou va ser construït pels monjos amb la finalitat de disposar d’aigua pels camps.

P1080557 Pou 2

El pou és d’un considerable diàmetre, poc habitual i es pot considerar una joia històrica.

P1080562 Gel al cam

A continuació, després de donar una volta al convent, seguim en direcció est-sud-est, primer planejant per la Plana i després pujant suaument pel vessant nord-oest de la serra dels Esgavellats. El fred d’aquests dies ha deixat alguns trams de gel.

P1080566 Puig Castellar  Estem arribant dalt del Puig Castellar, amb les antenes. El cim està a 944 metres i des del puig comença la serra d’Ancosa que va en direcció sud-oest a nord-est. Una serra que amb la de la Llacuna i la de Puigfred arriba fins al Turó de Cantacorbs.

P1080567 Punt geodesic Puig castellar

El cim és just on hi ha un vèrtex geodèsic. També, molt a prop, hi ha el corresponent pessebre propi d’aquesta època de l’any. Fins aquí hem fet uns 9 quilòmetres.

P1080569 Caseta Puig

Al costat, una caseta de fusta de vigilància forestal permet pujar encara una mica més per gaudir d’unes extenses vistes que, avui, no fotografio gaire perquè les boirines dificulten la visibilitat.

P1080572 Restes poblat ibric  Baixem per un caminet que se’n va cap a sud-est i aviat un petit rètol indica “poblat ibèric”. Ens hi atansem per observar les pedres escampades i l’evidència d’antigues excavacions que han posat de manifest els basaments de diverses cabanes.

P1080573 Cabana pedra seca

Seguim sempre avall per una pista que passa pel Bosc Negre. Deixem a l’esquerra una cabana de pedra seca.  En relació amb el que comentàvem a inici, de Ramon Berenguer IV, podem afegir que era reconegut com a Príncep d’Aragó en virtut del compromís matrimonial amb la filla de Ramiro II d’Aragó, Petronila.

P1080576 Serra de la Savinosa  Entre els arbres anem veient la Plana d’Ancosa i també la Serra de la Savinosa a nord-oest.

P1080577 Embrutant la natura

Per aquest tram de bosc trobem uns senyals enormes pintats sobre roques i arbres. No sé qui els ha marcat, però sigui quina sigui la seva finalitat no crec que fos necessari embrutar així la natura.

Ramon Berenguer es va casar amb Petronila, reina d’Aragó, el 1150 i van tenir cinc fills legítims. Ramon Berenguer IV era fill de Ramon Berenguer III i Dolça de Provença. El matrimoni va ser promogut pel pare de Petronila per tal d’evitar que el regne d’Aragó caigués sota les mans d’Alfons VII de Lleó i Castella.

P1080578 Ultimes passes

Hem fet ja més de 4 quilòmetres en baixada constant però agradable. Ja hem començat a endevinar algun tram de la carretera tranquil·la, la C-37. Ens apropem al final de l’excursió.

Les primeres decisions de Ramon Berenguer IV van ser negociar la devolució de les terres que Alfonso VII havia ocupat amb anterioritat al regne d’Aragó.

Alfonso VII era fill de Dona Urraca i Raimond de Borgogne. El seu regne estava dividit en dos estats històrics: Lleó i Castella. Castella, especialment, amb els anys esdevindria una potència predominant que, tres segles i mig més tard, arribaria a conquerir una bona part de les terres del continent sud-americà.

Els altres estats a la península (a més de la federació catalana-aragonesa i els regnes de Castella i Lleó) eren Navarra, Portugal i Al Andalus, que tenia com a sobirà Abu Yacub, un regne de sarraïns que havien ocupat les terres del sud els darrers tres segles.

P1080581 St Jaume de Valldeserves  Tornem a veure el mas de Valldeserves. Ara, amb el sol es pot distingir, quasi amagada al darrera de la masia, l’ermita de Sant Jaume, de la qual només podem veure l’absis. Es tracta, com la majoria de romàniques, d'una petita església de planta rectangular, d’una sola nau i capçalera d'absis semicircular de la mateixa amplada. La decoració externa de l’absis és d'arcs llombards i tres finestres de doble esqueixada.

P1080579 Cal Peret Gomar  Mentre obrim la porta del cotxe tenim encara al davant el mas de Can Peret Gomar que ens observa estoic.

P1080580 La europea

Al costat del mas oneja a les fortes ventades d’aquesta hora la bandera blava amb les estrelles de la Unió Europea. Veient aquesta bandera ens ve a la memòria l’anècdota de l’entrevista que li van fer al president del govern espanyol, Mariano Rajoy, on ell preguntava allò de “i la europea?...” Els nostres polítics a vegades ens ofereixen algun moment d’humor; per compartir-lo amb vosaltres, l’insereixo al final (l’he trobat a youtube publicat per “rbc” el mes de setembre de 2015).

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=16071381