(Click on the flag above to have the translation in your Language)  (Alt Penedès) Ruta 1222 el 13/06/2020; 12 km; +240 -240; 4 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Sant Miquel de Olèrdola, Conjunt Monumental Olèrdola, Pla dels Albats, Cases de la Vall, Moja.   Participants: Maria, Jep, Josep Lluís, Margarita i Miquel. Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

cmapa1222  cprfil1222

FA ANYS: L’any 1010 el territori de Moja va ser cedit al monestir de Sant Cugat del Vallès.

DSC06441 St Miquel Olerdola    Ahir vam fer una volta circular sortint des de Moja; avui la fem sortint des de Sant Miquel d’Olèrdola.

DSC06443 Esgl Sant Miquel

Fem una mica de volta per passar pel davant de la parròquia de la vila, dedicada a Sant Miquel Arcàngel. L'església nova de Sant Miquel està situada al nucli de Sant Miquel d'Olèrdola, al lloc de la Plana Rodona on hi ha el nucli poblat. És un edifici d'una sola nau, amb absis de planta semicircular. Al timpà del portal d'entrada hi ha un mosaic amb la inscripció "1889-1984" i la figura de Sant Miquel Arcàngel", és la data de la construcció el segle XIX quan va substituir, com a parròquia, l’església del dalt del castell d’Olèrdola que veurem quan baixem del castell.

DSC06445 Canyissar Fondo Cementiri

Seguim el Fondo del Cementiri per on transcorre la riera de Vilafranca. La vegetació és densa i passem per un bonic tram de canyissar que ens permet caminar com per dins d’un túnel.

DSC06446 Pals indicadors

Alguns pals indicadors indiquen moltes rutes i direccions, però nosaltres només en seguim una, la que ens convé ja que ara hem de pujar al castell d’Olèrdola. Respirem bé, respirem sa. Sabem que els morts pel coronavirus a Espanya han estat més de 27.000 fins el dia 12 de juny. Amb ràbia continguda cal recordar la frase "No tingui cap dubte que la privada és més eficaç que la pública". Beatrix Asuar, del diari ‘Publico’, escrivia: “Quan Esperanza Aguirre va pronunciar aquestes paraules, el coronavirus només era un concepte conegut pels investigadors. Però la seva estratègia, i la d'anys de retallades, han estat decisius per debilitar el bastió de defensa més necessari en aquests temps: la nostra sanitat. Aquests dies observem amb estupefacció com la dreta neoliberal reclama recursos i personal per a un sistema públic que es van vantar de desmantellar durant anys. Encara que Pablo Casado (el cap del PP, partit de la dreta espanyola) ho negui en les seves intervencions, les dades no deixen lloc a dubtes. Ara fa una mica més de 1000 anys de la cessió de Moja al monestir de Sant Cugat, l’any 2012, després d'arribar a la Moncloa, Mariano Rajoy va anunciar retallades per valor de 10.000 milions en Sanitat i Educació”. I així ens ha anat.

DSC06448 Montserrat    La pista que seguim fa un parell de revolts en pujada i en direcció al mas (i restaurant) Segarrulls. Tenim una vista ben àmplia d’una part de la vall del Penedès i de Montserrat al fons.

DSC06449 Castell Olerdola    Arribem al davant de l’entrada al Conjunt Monumental d’Olèrdola, avui tancat. És molt interesant visitar-lo amb un guia local, ja que es tracta d’un dels llocs arqueològics més interessants de Catalunya i avui és una de les seus del Museu d’Arqueologia de Catalunya. Per no repetir res, us recomano que llegiu la crònica de l’any 2018, quan hi vam venir. Insereixo el vincle al final.

PHOTO-2020-06-13-21-15-03

Una foto de grup sempre va bé. Estem dalt d’una plataforma rocosa de 358 metres d’altitud, al vessants occidentals del massís del Garraf. Les excavacions arqueològiques realitzades al Conjunt Monumental d'Olèrdola han permès establir la cronologia d'ocupacions d'aquest indret des del Bronze Antic fins a l'època medieval, amb llargs períodes d'abandó. La primera fortificació coneguda és pot situar entre els segles IX-VIII aC (fa 2800 anys).

DSC06454 Pla dels Albats    Després de fer un mos, en un dels bancs propers, anem cap al Pla dels Albats. Observant algunes de petites tombes d’infants (albats), penso en la mortalitat infantil.

DSC06456 capella Sta Maria

Anem a visitar, al costat de les tombes, les restes escasses de la capella de Santa Maria (també explicada ala crònica de la visita del 2018 de la que he poso el vincle al final del text).

Afegeixo que no he sabut trobar informació de mortalitat a l’edat mitjana, que devia ser molt alta amb les infeccions i la inexistència de vacunes, però he trobat informació actual al nostre país: el 1919 la taxa de mortalitat infantil a Catalunya era d’un 12,6% i en l’actualitat (2018) és d’un 2,4%. Se’m posen els pèls de punta quan penso en la barbaritat dels pares que no volen vacunar els seus fills.

DSC06457 Esgl St Miquel

Tornem a la pista i comencem a fer la volta per l’altre vessant de la muntanya, el vesant meridional. Tenim la vista de la magnífica església dalt del tot dedicada a Sant Miquel, que com sabem és, segons la tradició tant cristiana com jueva, un arcàngel, cap dels exèrcits celestials i príncep dels àngels. Es considerava que hi havia set arcàngels, però difereixen en nombre entre les diferents religions. Els tres acceptats per totes són Miquel, cap de la milícia celestial, Gabriel, el missatger celestial i Rafael, protector dels viatgers.

DSC06458 Cases de la Vall    La baixada per la pista de Daltmar va sent suau fins que s’arriba al lleuger turó de la Malesa en que la baixada es fa forta i pedregosa. A baix s’arriba al costat del Pedregar, on hi ha el gran Forn de Can Castellví.

DSC06459 Pedrera Muntanyeta

Nosaltres seguim la ruta que portem marcada, seguim 200 metres de la carretera i la deixem per voltar per la part alta de les Cases de la Vall, on hi ha Can Castellví. Arribem a sota de la Muntanyeta, on hi ha una Pedrera i on també trobem una parella on ell, amb la guitarra, li canta una cançó d’amor a la noia. Un bonic espectacle inesperat. Que siguin feliços!

DSC06461 Tornem entre grups de dones  El camí segueix planejant i arribem fins al costat del cementiri de Moja. El poble el tenim al davant mateix, a només uns 300 metres. Moja és força interessant i trobareu la crònica de l’excursió feta ahir dia 12 amb un vincle al final.

A Moja es troba una magnífica església romànica, petita, amb un absis amb arcuacions llombardes i tres finestres esqueixades i un campanar magnífic, s’està a redós de l’església parroquial actual. Originalment va ser dedicada a Sant Cugat ja que la seva construcció va ser realitzada per l’abat del monestir de Sant Cugat del Vallès. Això s’explica perquè en el procés de conquerir territori als sarraïns, el sobirà català (el Comte de Barcelona) assignava els nous territoris per al seu repoblament i gestió i, en aquest cas, va anar al monestir indicat del Vallès que estava entre els més importants de Catalunya. La cessió es va produir l’any 1010. Actualment aquesta petita església s’anomena Sant Esteve de Moja.

DSC06410    L’església parroquial és la de Sant Jaume, construïda el segle XIX (1876) en un estil neomedieval. Consta de tres naus separades amb arcs de mig punt, columnes i capitells d'inspiració bizantina. Vista des de la plaça, destaca la façana i les dues torres campanar, de les quals la de la dreta (mirant el frontis) va quedar inacabada. La façana té arcs cecs, rosassa i porta d'accés d'arc de mig punt sobre els que llueixen les petxines (‘vieiras’) característiques del Camí de Sant Jaume de Galícia. Penso que l’advocació d’aquesta església, com d’altres a Catalunya, devia provenir de l’influencia de l’històric pelegrinatge a la catedral de Santiago de Compostel·la.

DSC06411 Torre del Moro

Un altre element important és la Torre de Moja, també coneguda popularment com Torre del Moro. Es veu des de la mateixa Plaça de l’Església (però es veu millor des de la plaça del Te Deum) i es tracta d’una construcció medieval del segle X i refeta o restaurada en moments posteriors. La fortalesa consta documentada l’any 981 en una venda de terres a Guilamany. Té una alçada de 14 metres i l’interior està dividit en dues parts. Probablement la part superior, el que ara és el terrat, hauria estat cobert per una cúpula. He trobat unes fotos de l’any 2007 (‘catalunyamedieval.es’) que mostren la torre amb les seves antigues pedres que la formen. Actualment es veu que s’hi ha posat un arrebossat exterior que li treu tota la bellesa que els anys l’hi havia donat (tot i que diuen que originalment ja ho estava d’arrebossada).

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/sant-miquel-de-olerdola-conjunt-monumental-olerdola-pla-dels-albats-cases-de-la-vall-moja-sant-cuga-50929629

Crònica Olèrdola: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/catalunya/alt-penedes/627-olerdola-pla-dels-albats-ermita-santa-maria-forns-de-calc-can-castellvi-conjunt-monumental-d-olerdola

Crònica Moja circular: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/catalunya/alt-penedes/894-moja-esglesia-sant-cugat-esglesia-sant-jaume-ermita-penyafel-esglesia-vella-santa-margarida