(Baix Ebre)  Ruta el maig de 2008; 23 km; +1437 -1437; 9 hores.  Excursió organitzada amb el següent itinerari: Paüls (378m), Sant Roc, coll de Ginjolers, L’Espina (1181m), Faixes d’en Solleva, Alfara de Carles (334m), coll de Paüls, Paüls. Tipus de sortida: circular;  Dificultat: moderat (per distància i desnivell; cap dificultat tècnica)

Mapa 319 Perfil 319

FA ANYS: L’any 1936 Salvador Dalí va ser expulsat del Cercle Surrealista d’André Breton per les seves tendències de suport al règim franquista. L’any 1949, Dalí va retornar d’Estats Units de Nord Amèrica amb l’aprovació del govern feixista, que el va utilitzar com a propaganda política, fet que va ser molt criticat per intel·lectuals i progressistes.

P1010025 Pals

Comencem a caminar al encantador poble de Paüls (també anomenat Paüls dels Ports), situat a ponent de la comarca i al límit amb la Terra Alta. Donat que està situat al Parc Natural dels Ports, té un relleu molt accidentat i es situa enfilat dalt d’un turó, al cim del qual hi ha les restes de l’antic castell. Se sap que el 1239 el senyor de Paüls era Ramon Despuig i la seva família va ser present al poble fins a èpoques modernes. Una anècdota (transcrita pel filòleg Jaume Riera i Sans) fa referència a un fet del 1400: Un pastor del poble va desflorar una parenta seva de només nou anys. El rei Martí va signar el seu alliberament sota les següents condicions: s’hi tenia que cassar, a l’edat acceptada, sense rebre cap dot de la noia, l’havia de dotar ell amb un terç més del normal i pagaria un multa de 100 florins. O això o seria executat.

P1010028 Vista de Ca les BarberesComencem a caminar dirigint-nos cap a la vall del Salt, que obrint-se entre les Feixes del Minguill, a l’est, i Los Rasets a ponent, disposa d’espai pel conreu. Al davant tenim la magnífica vista de Les Barberes i coll d’Alfara o de Paüls, allà lluny, per on haurem de retornar.

P1010029 Bassa a St Roc

Anem seguint el GR.7 i passem pel costat de la bassa de Sant Roc. L’ermita de Sant Roc és un edifici sense gaire interès, però té la virtut d’estar situat en un entorn molt agradable amb pins, carrasques, àlbers, aurons i xiprers. Ombrívol, és un lloc de trobada de la gent de Paüls, on cada família hi té la seva taula de pedra i on s’hi celebra un aplec durant la festa major, a finals d’agost. Prop hi ha una font amb diversos brocs.

P1010033 La Tossa

Després de l’ermita, el camí puja cent metres amunt i va flanquejant , sempre en direcció sud,  per camí evident fins a encarar als contraforts, verticals i abruptes de la Mola de La Tossa (de 1.031 m d’altitud) que probablement rep el nom del fet de ser precisament un penyal de gran magnitud dalt del qual hi ha un petit replà aplanat. Aquí comença la pujada més constant i dreta d’uns 400 metres fins el coll del Camp.

P1010034 Al coll deCam

Dalt del coll de Camp toca descansar i menjar alguna cosa. Aquest territori és molt accidentat. Les aigües dels barrancs aflueixen directament a Xerta i a l’Ebre. Pels nostres voltants el punts més alts són el d’en Grilló (1.076m), la Punta de l’Aigua (1.087m), el Tossal de Joan Gran (1.073m) i la Punta de l’Espina (1.182m) pel costat del qual haurem de passar d’aquí a una estona.

P1010036 Vista de les Roques de BenetA partir del coll, el sender, sempre evident, es torna a dirigir cap el sud, pujant i baixant (poc) com a conseqüència dels xaragalls i barrancs que creuem. A l’esquerra deixem els colls de Pujol i dels Salers. Si ens tombem tenim unes magnífiques vistes aèries de les Roques de Benet. Arribem al coll de Ginjolers i crestegem. Caminem per sobre de 1.100 metres cap el coll de l’Enrajolada i al davant, a la dreta, hi ha l’Espina.

P1010039 Vista de lAlfara de Carles

Així que unes 4 hores després d’haver començat arribem al coll d’Alfara, des d’on tenim una vista ben bonica d’ Alfara de Carles a baix del tot. Aquí cal posar atenció ja que abandonem el sender que seguíem, deixem el GR i ens hem d’atansar cap a llevant, en baixada constant. Hi ha sender, però es veu poc, tot i que amb la ruta de gps no hi ha pèrdua. Tampoc no hi ha cap dificultat de progrés especial. De fet anem seguint, deixant-lo a l’esquerra, el curs del barranc del Llop.

Alfara de Carles, conserva el nom que ja tenia abans i que prové de la seva proximitat al castell de carles, amb el qual havia format baronia, depenent dels Sentmenat, entre els segles XII i XV. Una epidèmia declarada el 1479 va delmar la població i els supervivent van abandonar Carles per passar a residir a Alfara. Pel que fa al nom d’Alfara, és evident el seu origen àrab. Segons l’Alcover-Moll, es tracta d’un mot derivat de “Al-hara”, que seria “carrer o poblet”. Pel que fa al nom del castell de Carles, probablement deriva precisament de “castell”, ja que figura com a “Castles” en documentació antiga.

P1010040 Olivera amb quatre potes

Entrant a Alfara, hi ha unes magnífiques i antigues oliveres, com aquesta que curiosament es sosté en quatre peus. A l’entrada d’Alfara de Carles, coincidim amb les traces del GR.171 i després de descansar una estona, enfilem, sota un sol intens, la pujada cap el coll de Paüls, tal com es coneix des d’aquesta banda. La Gent de Paüls, el coneixem com a coll d’Alfara, en qualsevol cas és el pas històric per anar d’una població a l’altra. El camí és evident.

Acabem, prou cansats, l’excursió al poble de Paüls, situat entre dos torrents (el de la Fonteta i el de les Fonts), on hem començat. Convé visitar (cosa que vam fer ahir per la tarda) les restes del castell, dalt del tot i l’església de la Nativitat de Santa Maria, d’un gòtic primerenc. Abans d’acabar el relat, diré que el poble va patir força les guerres carlines, especialment la primera, quan 300 membres carlins es van fer amb el castell, tot plegat perquè el coronel lliberal Santa Cruz ataqués el poble. Uns mesos després, dins del 1836, el poble va ser incendiat i saquejat pels lliberals i es van perdre els arxius de l’ajuntament.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=5235326