(Baix Llobregat) Ruta 1220 el 10/06/2020; 11 km; +370 -370; 4,5 hores.  Excursió organitzada amb el següent itinerari: Vallirana, Font de Bogunyà, Torrent de Campderrós, Puig Vicenç, Penya del Moro, Forn de Guix, ermita Sant Silvestre.   Participants: Camp, Jep, Maria, Vinyet, Anna i Miquel.  Tipus de sortida: circular; Dificultat: moderat (cal orientació a l’inici; després hi ha una pujada forta, però curta, al Puig Vicenç).

cmapa1220 cperfil1220

FA ANYS: Fa més de mil anys que es va construir la primitiva ermita de Sant Silvestre, a Vallirana.

DSC06368 Inici Vallirana    Comencem a Vallirana, després d’aparcar al final del carrer de Cuba. El fet que el terme de Vallirana estigui situat entre les falles del Llobregat i del Penedès condiciona de manera determinant els tipus de sòl i la geologia i estructura de muntanya, molt abrupta i de gran densitat forestal.

DSC06369 PR C 163

Una pista ben indicada amb els senyals del PR-C163 ens marquen l’inici. Però cal fer un advertiment (!) cal seguir aquesta ruta en sentit horari ja que la forta pujada al Puig Vicenç, encara que curta, faria de molt mal baixar i sobretot si estigués humit o mullat. Seguim la pista i deixem a la dreta la desviació a Sant Silvestre (ermita que visitarem al final de l’excursió). Anem en direcció sud, entre bosc dens, fresc i amable.

DSC06374 Font de Bogunya    Uns 100 metres més endavant, des de la cruïlla a Sant Silvestre, hi ha la font de Bogunyà. El mas es veu per damunt i se senten els lladrucs dels gossos (Can Bogunyà és un centre caní); els veïns deuen estar contents.

DSC06375 Torrent de Campderrs    Arribem al bonic indret del torrent de Campderrós. Cal anar atents al gps perquè ara venen 300 metres que són l’únic tram que pot portar confusió. Passem el torrent a l’altra vessant i cal seguir uns trencalls evidents i fangosos (segons el dia) que a trams són corriols que s’enfilen per damunt del torrent de Campderrós. Cal també passar pel costat esquerra d’un sembrat i seguir amunt per un marge amb un pas evident (seguir el gps). Després ja arribem fins a una pista que torna a ser el PR-C163. El tram confús aquí acaba.

DSC06382 Penyes amunt

El PR segueix mig quilòmetre més i llavors s’acaba la pista per seguir un sender evident i marcat que comença amb un revolt acusat en pujada en forma de S. El bosc ha quedat a sota i ara pugem amunt, veient algunes cases de la urbanització Campderrós a l’esquerra. Aquí comença una forta pujada que, en algun moment, ens fa agafar-nos de les branques i tocar alguna roca amb les mans. No és difícil, però s’ha de prendre amb calma.

DSC06383 Vistes del Puig Vicen    Ja quasi a dalt de tot, bufant una mica, ens aturem a mirar la vall de Vallirana, plena d’urbanitzacions. Es pot dir que hem seguit sempre en direcció a llevant.

DSC06385 Dalt Puig Vicen

Arribem dalt del Puig Vicenç (468 metres), des d’on tenim unes grans vistes fins i tot de Barcelona i del Port on destaquen les dues torres de la Vila Olímpica. És una muntanya que es troba entre els municipis de Cervelló, Torrelles de Llobregat i Vallirana. El camí aquí segueix el Serrat de Can Güell. Segueix sent PR. És còmode i amb vista aèries, fins que toca pujar la penya, aquí arbrada i agradable que fa pujar sense cap dificultat fins a les roques calcàries superiors.

DSC06390 Pujada a Penya Moro

Des del Puig Vicenç és evident la pista que va a la Penya del Moro, amb pals indicadors i orientada al sud. Sempre per pista fins que 2 quilòmetres després, un camí fresat, marcat i indicat puja a la Penya del Moro, entre arbrat refrescant. Es puja i es tornarà a baixar al mateix punt.

DSC06392 Penya del Moro    Fins al damunt són només uns 300 metres de pujada còmoda. Des de dalt també tenim unes magnífiques vistes i veiem la línia de costa de Castelldefels i l’agulla, a l’extrem sud, del castell d’Eramprunyà, per damunt de l’ermita de Bruguers, encara que aquesta no es veu. La Penya del Moro és un veritable balcó natural de la Serra de Güell amb vistes a les muntanyes que envolten la vall que conforma el territori de Torrelles de Llobregat. La cinglera vertical de pedra calcària és un punt d’atracció per a la pràctica de l’escalada, formada per més de 30 vies.

DSC06393 Burrows

Hem tornat a baixar i em fixo en una placa de roca curiosa. Els geòlegs l’anomenen ‘burrows’. A les roques sorrenques sovint es veuen aquestes estructures sedimentàries, que sovint recorden un cuc de terra petrificat o el brancatge d'un arbre, s'originen al cap de poc d'haver-se dipositat el sediment, a causa de l'activitat excavadora de diferents animals.

Parlant d’història recent, un article de Lluís Bou a ‘elnacional.cat’ del 29 de maig diu que la cancellera alemanya Angela Merkel i el president francès Emmanuel Macron fan cada any actes d'homenatge als que van lluitar contra el règim nazi, i que eren considerats terroristes pels alemanys. En els dos països el plantejament és de ruptura amb el feixisme i contrasta amb el que passa a Espanya, on va fracassar la ruptura amb el franquisme i està mal vist en alguns sectors traçar aquesta línia divisòria que és habitual a Europa.

DSC06394 Densa vegetaci    Després el camí de tornada, segueix el PR en direcció nord sempre per pista, sempre ample i sempre còmode. Les aventures ja les hem passat. La vegetació que ens envolta és extraordinària i un dels aspectes de gran interès d’aquesta excursió.

DSC06398 Forn de Guix

Uns 3 quilòmetres més avall, passem pel costat d’un perfecte pou que, vist des de dalt, fa evident que es tracta d’un forn de guix. Es diu que durant la Guerra Civil l’exèrcit de la República el va fer servir com a polvorí, de manera que també es coneix amb aquesta denominació.

Per perspectiva històrica podem recordar que fa només 7 mesos el diari ‘ara.cat’ publicava un article on deia que “La plataforma d'observadors internacionals International Trial Watch (ITW), que va seguir el judici del Procés, ha publicat un informe analitzant la sentència del Tribunal Suprem on denuncia una "violació massiva" de drets fonamentals als presos. "Qualsevol intent seriós d'interpretar-la d'acord amb conceptes tècnics i jurídics, com ara sedició, alçament, violència o drets fonamentals resulta infructuós. Segurament perquè es tracta d'una resolució clarament ideològica, amb la pretensió de substituir la necessària solució política del conflicte que es viu a Catalunya", conclou l'informe, que compta amb el suport de 31 organitzacions estatals i internacionals”.

DSC06402 St Silvestre 1

Ja només cal baixar,planejant, un parell de quilòmetres més i arribem a l’ermita de Sant Silvestre, indicada amb un cartell i un caminoi molt fresat que puja. En 50 metres ja hi som. És una pena el seu estat ja que es tracta d’una petita ermita que es calcula de la segona meitat del segle X. La capella o ermita de Sant Silvestre formava part del lot que el bisbe de Barcelona, Teuderic, concedí l'any 904 a l'abat de Sant Cugat.

DSC06404 St Silvestre 2

És una pena veure les pintades i la destrucció del bàrbars de l’esprai, tan poc respectuosos amb l’entorn públic. Aquesta gent de la firma fàcil (no té res a veure amb els graffitis d’art urbà), que no tenen cap mena de cultura, incívics, imagino que venen de famílies semblants, que no s’estimen la terra on viuen. Estan destruint un record de fa més de 1000 anys.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/vallirana-puig-vicenc-penya-del-moro-forn-de-guix-ermita-sant-silvestre-50767882