(Conca de Barberà) Ruta mes d’abril de 2018; 14 km; +310 -310; 4,5 hores.   Excursió amb el següent itinerari: Forès, GR.171, El Fonoll, GR.171-1, Sant Pere de Savella.   Participants: Dolors i Miquel.   Tipus de sortida: circular. Dificultat: fàcil.

mapa1019 mperfil1019

FA ANYS: El 25 d’abril de 2006 es reclamava, al parlament espanyol de Madrid, que es convoqués un referèndum a Catalunya.

P1140830 Fores des del Pla de la Bassa  Comencem aquesta sortida a Forés. Ha estat una sortida improvisada, per aprofitar una jornada a l’aire lliure, tot i que el temps és variable i potser plourà una mica; esperem que si ho fa siguin quatre gotes. Estem a Forés, sota el turó que ocupa el poble. Deixem pel final passar-hi per dins.

P1140831 Els necs

Amb les botes calçades comencem al Pla de la Bassa on els ànecs ens van seguint, mentre hi donen un tomb, potser perquè esperen que els hi llencem una mica de pa sec. Antigament a Forès hi havia varies basses per abeurar el bestiar de poble: cabres, ovelles, rucs, cavalls i mules. Aquesta, ben restaurada, ha quedat com a record. La vila, enlairada dalt del turó, va ser vila reial i per tant estava representada a les Corts Catalanes. A partir del 1390 va estar vinculada al monestir de Santes Creus.

P1140832 GR-171

Comencem a caminar en direcció nord seguint els senyals del GR.171. El castell de Forès consta documentat des del 1058, per donació dels Comtes de Barcelona a Mir Foguet. Ocupava un gran terme que anava de Conesa a Solivella i comprenia també Sarral i Rocafort de Queralt.

P1140834 Pista endavant  Pista endavant, mirant el cel de reüll ara que encara no plou. El GR.171 comença al santuari de Pinós, al Solsonès, fins al refugi de Caro al cor dels Ports, al Baix Ebre.

P1140838 St Blai del Fonoll

Anem trobant algunes pistes a la dreta i esquerra, però seguim sempre bàsicament per l’esquerra (segons la nostra direcció) de la Rasa de Forès, per arribar finalment als peus de l’església de Sant Blai de Fonoll. Es tracta d’una església romànica del segle XII, restaurada el 1983; està en molt bon estat gràcies al manteniment i cura que en té Emili Vives qui va començar a restaurar totes les cases del poble l’any 1998 per transformar-lo en un lloc per a la vida naturista.

P1140842 LEmili sofereix a fer de guia

Tenim la sort de trobar l’Emili, al poble. Està feinejant però s’ofereix a fer de guia. Fa un any, a un article de Punt Diari, deia: “Estic animat. Ara mateix, el Fonoll bull d'activitat. Hi viuen una dotzena de voluntaris, arribats arreu del món a través dels webs que ofereixen estada a canvi de petites feines. Al poble naturista conquenc s'encarreguen de cuinar, reparar maquinària, netejar... Acullo gent amb habilitats. El compromís és treballar dues hores i mitja diàries. I si en fan més, els dono un tiquet de 6 euros per al restaurant. És bo per a les dues parts”, assegura i hi afegeix: “De passada es demostra que es pot viure, modestament, sense haver de treballar 12 hores com fa molta gent a Barcelona. Són voluntaris que a les 6 de la tarda, cada dia, tenen temps per anar un parell d'hores d'excursió per descobrir els bonics voltants del Fonoll”.

P1140844 Cinema  Ens mostra la sala de reunions, la biblioteca (que compta amb 20000 volums), la sala cinema... Al poble, molt ben restaurat, hi ha indrets per activitats a l’aire lliure com voleibol, bàdminton, petanca, bitlles... i compta amb sauna solar i espais per fer paelles, calçotades i moltes altres activitats. La creativitat i la il·lusió de l’Emili és imparable.

P1140848 Per caar poals

Al menjador comunal ens ensenya un estri curiós que jo no coneixia. Era útil per recuperar una galleda o poal quan havia caigut dins del pou. L’Emili somriu si se li pregunta pels ajuntaments dels voltants; ho fa amb pena. Aquest poble estava enrunat, ara faig goig, a canvi l’ ajuntament de Passanant i Belltall sempre li busquen les pessigolles. A més, l’any 2010, la fiscalia de medi ambient de Tarragona el va denunciar per haver fet les obres “en sòl rústic i sense permisos” i va sol·licitar l'enderroc de les construccions. Però els permisos sí que s’havien demanat. “Ho van arxivar”, assegura.

P1140849 Sortim del poble Sortim d’El Fonoll per l’extrem nord-est, després d'acomiadar-nos de l'Emili, una persona extraordinària. L'administració hauria de felicitar persones com ell que revaloritzen el territori amb el seu esforç personal; hi cap alcalde que ho faci personalment? Comença a ploure una mica i la pista està enfangada per les pluges dels últims dies.

Per cert, avui fa quasi 12 anys, el 25 d'abril de 2006, que Mariano Rajoy al Congrés dels Diputats quan estava a l'oposició, fos qui reclamés a Zapatero un referèndum per l'estatut de Catalunya dient: "Sol·licito formalment la celebració d'un referèndum a Catalunya. Confio que el govern sàpiga estar a l'altura de les seves responsabilitats”.

P1140852 Plovent

Una bona estona després i amb forta pluja passem pel davant del rètol que indica la direcció cap a Sant Pere de Savella.

Per cert, Emili Vives ens ha explicat que ha comprat les cases enturonades del poble de Conill, a l’altiplà de la Segarra. El seu objectiu es restaurar-lo i reconvertir-lo en un petit poble orientat a activitats per artistes i creadors plàstics. Durant dotze anys, va posseir una galeria d'art a Sants i aspira fer de Conill “un lloc on tinguin tranquil·litat i temps per crear”. La intenció és reconstruir les cinc cases per fer-hi petits apartaments. L’existència de Conill s'esmenta en documentació religiosa del segle XI. L'últim veí en va marxar definitivament el 1980. Les cinc cases, reformades el segle XVIII, estan força enrunades. La compra abasta tot el poble, venut en lot per un promotor immobiliari, excepte una casa.

P1140853 El castell aixopluc  Arribem de seguida a les restes del que al mapa cartogràfic de l’ICC s’indica com ‘castell de Savella’. No s’ha de confondre amb el castell i vila de Sabellà del Comtat. Realment, el que queda són les restes de la població de Savella de l’Abadiat. Un paller cobert restaurat i obert ens ofereix refugi ara que comença a ploure molt fort.

És sorprenent que a vegades la gent o les administracions es mostrin contràries a actuacions com les que han creat l’actual El Fonoll i en canvi no els hi cau la cara de vergonya (això ho dic jo) deixant enrunar masos, cases i esglésies, que els qui caminem prou que ho veiem arreu.

P1140855 St Pere de Savella  Al damunt hi ha l’església romànica de Sant Pere de Savella. Savella es va començar a colonitzar quan es va fraccionar el gran terme de Forès, a finals del segle XII. L’església romànica està datada entre finals de XII i inicis de XIII i s’estima que va tenir reconstruccions entre el XV i XVI.

P1140857 Portal  Als dos costats del portal hi ha dues columnes amb els seus capitells. Els capitells mostren una ornamentació molt poc hàbil.

P1140859 Un capitell

Hi veiem a cada un d'ells una au amb ales esteses, situada a l'angle exacte del capitell de manera que cada ala ocupa part de les dues cares visibles de la peça. La decoració es completa amb unes figures humanes molt esquematitzades.

La visita és curta ja que plou fort i fa vent, així que tirem avall ràpid ja que ens queda un bon tram fins a Forès.

P1140861 Fores

Havia pensat anar a dinar al Mirador de Forès, però xop com estic per la pluja, cal seguir recte avall amb l’única intenció d’anar cap a casa per canviar la roba: quan sortim a caminar sempre hauríem de portar roba de recanvi al cotxe!

Respecte del referèndum que demanava Mariano Rajoy, es referia al de l’Estatut. Però també hi afegia (veure nuevodiario.es): “Quan els ciutadans demanen un referèndum perquè volen pensar, la resposta no pot ser, ¡tranquils, no passa res!, confiïn en mi. Quina broma és aquesta!" I afegia: "senyories davant una demanda tan legítima, tan en raó, amb un suport tan vigorós no podem ni tan sols imaginar que un govern democràtic s'oposi i la rebutgi, derrocaria per terra totes les seves proclames sobre el diàleg. Aquesta és la veu dels ciutadans, senyories. És molt fàcil escoltar-la i ho ha de fer ". Sí, sí, això ho deia en Rajoy. Sí aquell que ha participat en la indignació de molta gent de Catalunya fent justament el contrari del que deia. Recordem, venia a dir “no podem imaginar que un govern democràtic s’oposi a un referèndum”!

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/fores-el-fonoll-sant-pere-de-savella-23955233