(Llevant) Ruta 1197 el 12/03/2019; 8 km; +115 -115; 3,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Betlem, Cala Mata, Punta des Barracar, Cova des Caló, Punta des Caló, Torrent de Rosilles, Sa Platjola, Massís d’Artà.   Participants: Anna F, Toni, German i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

cmapa1197  cperfil1197

FA ANYS: L’important Consolat del Mar de Mallorca es va obrir l’any 1326.

DXCOmarques

He trobat que no hi ha una divisió comarcal de l'illa de Mallorca de caràcter oficial, però hi ha una proposta de Ferran Dídac Lluch. Aquesta està formada per sis comarques: Palma, Serra de Tramuntana, Raiguer, Pla de Mallorca, Migjorn i Llevant. Nosaltres avui fem una caminada per la comarca de Llevant. Aquesta comarca conté els municipis d’Artà, Manacor, Capdepera, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.

DSC06039 Inici a Betlem    Comencem l’excursió al poble de Betlem, un nucli que està a ponent de la petita península formada pel Massís d’Artà. A Betlem ja hi vam venir amb en Toni l’any passat; la crònica d’aquella caminada la podreu trobar al final.

DSC06040 Endavant

Des del cotxe comencem a caminar per una pista de terra ample que segueix a partir del passeig de Colom. Anem, doncs, en direcció nord-est. Estem a llevant de l’illa que, en síntesi i morfològicament està formada per dues serralades (la serra de Tramuntana o serra Nord i les serres de Llevant) paral·leles entre si i amb una orientació de sud-oest a nord-est. Entre les dues serralades es troba una depressió "el Pla central" zona que com el seu nom indica es més o menys plana amb petites elevacions.

DSC06042 Planegem el Cap al fons    La pista segueix planejant propera al mar. A l’esquerra tenim la Cala Los Camps i la Cala Mata. A la nostra dreta, els pins no ens deixen veure bé el turó de la Talaia Freda (amb 547m, la més alta d’aquests petita península), dins la serra que he citat del Massís d’Artà. Al final del tot, dins de mar, es veu el morro rocós que al seu extrem final forma el Cap Ferrutx. Segons l'etimologia tradicional, el nom provindria de la composició de les roques, ja que Ferrutx és explicat com un derivat de la paraula ferro. Es tractaria d'un mossarabisme.

DSC06044 Badia Alcudia i al fons Cap Formentor    Una curta parada per fer una foto de la badia d’Alcúdia. A l’altre extrem es veu la línia de costa, però de fet es confonen la península d’Alcúdia amb la de Formentor, molt més enllà, però que només puc imaginar perquè en algun moment he pogut identificar el punt blanc del far a l’extrem llunyà de la dreta.

DSC06045 Canal aigua

El camí segueix, sempre pla i còmode. A la dreta del camí hi ha les restes d’un canal d’aigua. Probablement devia recollir l’aigua d’alguna font propera i es devia transportar cap a alguna casa que antigament hi devia haver.

Els Consolats de Cathalans ( "consules en ultramarinis partibus") van ser unes institucions internacionals paral·leles als Consolats de Mar, (aquests dins dels territoris de la Corona d'Aragó, o Corona catalano aragonesa), que es van estendre arreu del Mediterrani, en llocs d'influència de dita Corona, per tal d'afavorir els intercanvis comercials. Com a Consolats de Mar més importants, hi havia el Consolat de Barcelona (1258), el Consolat de València (1283) i el Consolat de Mallorca (1326), però ja feia temps que s'havien establert Consolats de Catalans a molts ports del Mediterrani, nombre que, amb el temps, aniria creixent sobre tot a partir de la concessió de Jaume I a la ciutat de Barcelona del dret d'elegir "consules en ultramarinis partibus".

DSC06047 Un mar tranquil avui Tornem a tenir pins a l’esquerra, pins amb ombres que ens permeten destacar molt més la llum del dia i el blau del mar. Així a finals del segle XV per tota la Mediterrània funcionaven els consolats catalans per donar suport al comerç i als viatgers. Els més llunyans eren els d’Alexandria, Damieta, El Caire, Tir i Damasc.

DSC06048 Aigues transprents    El blau del mar i les transparències que ofereixen diverses tonalitats ens fan molt agradable la ruta, així com les tonalitats del color de la mel dels estrats de la roca.

DSC06049 Un dia caloros  Està resultant un dia calorós, amb el sol i l’absència de vent; un dia en realitat molt agradable. Mallorca és especialment magnífica a l’hivern i a la primavera.

DSC06053 Punta Es Cal    A mida que ens apropem a la Punta des Caló, veiem que hi havia un embarcador, que ha quedat en desús. La Punta des Caló també anomenat Sa Caseta des Carabiners és una petita zona de roques situada a pocs metres al nord del Caló de Betlem.

DSC06055 Torrent 1

Hem donat una volta per la Punta i després enfilem una pista que marxa pel bosc i apuntant a la serra. El nom de Caseta des Carabiners ens porta el record dels carabiners de la República que, fidels al govern constitucional, van fer intents de defensar la legalitat. Però Josep Massot Muntaner escriu (“El desembarcament de Bayo a Mallorca”) que aquests intents tingueren poca repercussió a Mallorca; sembla que només als pobles de Manacor (que ara tenim molt a prop) i Pollença van tenir alguna resistència els feixistes i aquesta va ser de part dels carabiners que, al final, foren vençuts per l’enemic”.

DSC06056Passos estrets

L’idea havia estat trobar un sender que ens portés al damunt de l’Esquena des Mul fins a la punta des Xibiu, però la veritat és que no ha estat possible. Només hem trobat alguna fita que ens ha anat decantant cap el torrent que teníem a la dreta. Un intent per aquestes muntanyes calcàries de Mallorca sempre és complicat, sobretot en llocs (com aquest) amb abundància de càrritx que oculta els forats entre roques. Per això ens hem endinsat al Torrent de Rosilles per tornar de cara a mar.

DSC06058 Estrats curiosos

El torrent té trams molt estrets, però fa distret de baixar, tot i les roques i els troncs que hi trobem. El torrent em fa pensar que 400 anys després de la fundació d’aquell Consolat del Mar a Palma (aleshores coneguda con ‘Ciutat’) va esclatar la Guerra de Successió entre Carles d’Àustria i Felipe de Borbón. El 1715 els castellans ocuparen Mallorca i les Pitiüses i es va fer efectiva la derrota. Després Felipe V va dictar el decret de Nova Planta de les Illes Balears, que posà fi a l'administració sorgida de la conquesta catalana i al dret foral; es va implantar per la força el sistema de Castella i el centralisme. A més, la llengua catalana va desaparèixer de l'administració i se’n va prohibir el seu ús públic. Començava el menyspreu i la humiliació contra Mallorca, Catalunya, València i Aragó.

P1160172  En un parell de punts, les branques, troncs i fullam acumulats per les avingudes d’aigua fan molt difícil seguir, però en cada cas hem trobat la manera de fer-ho, com ara aquest en que un forat ens permet passar com sortint d’un cau.

DSC06059 Sa Platjola    Al final arribem a Sa Platjola, una caleta de pedra, pacífica i relaxant, on hi estem una estona. Només hem vist una parella, damunt les roques, una mica lluny; ningú més.

DSC06061 Tornant a Betlem La tornada la fem seguint el mateix camí que hem fet abans i aviat tornem a veure Betlem prop del mar.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/betlem-punta-des-calo-torrent-de-rosilles-sa-platjola-massis-darta-47892259

Crònica d’una altra caminada des de Betlem:   http://eoliumtrek.cat/index.php/espanya/illes-balears-mallorca/756-arta-ermita-de-betlem-puig-d-en-coassa