(Ordesa) Ruta el agosto 2016; 17,3 km; +500 -500; 5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Vall d’Ordesa, Cola de Caballo.   Participants: Titin i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

mapa mperfil

FA ANYS: El 10 d’agost de 1802 Raimond de Charbonnières, amb tres homes més van aconseguir el cim del Mont Perdut.

P1070399 ORDESA Vista d’Ordesa des de la vila de Torla. Es veu l’extrem més occidental de les parets de la vall amb, segurament, el Pico Mondarruego i el Pico Salarons. El nom de Torla s’atribueix a la torre defensiva que hi havia i que va ser construïda per ordre del rei Joan II d’Aragó per controlar les incursions provinents del nord.

P1070401 Aparcament Prat Ordesa

Des de Torla, amb el bus, hem anat fins a la zona d’aparcament de la Pradera de Ordesa. Actualment no s’hi pot arribar en cotxe.

P1070404 Alternatives  Comencem a caminar pel Prat fins a trobar el camí amb les indicacions. A la dreta aniríem a buscar l’anomenada Senda de los Cazadores. Nosaltres seguim de cara, cap a la Cua de Cavall.

P1070406 Patrimoni Unesco

Una mica més endavant, envoltats de vegetació espessa hi ha un replà amb una placa que certifica la declaració de Patrimoni Mundial, l’any 1997, de l’entorn “Pirineos – Monte Perdido”, per part de la Unesco.

P1070409 Riu Arazas  Passem pel costat del riu Arazas. Neix a Les Sorores i segueix la ruta de la vall d’Ordesa fins que s’uneix al riu Ara, que prové del Vingemale i passa per Bujaruelo. Les seves aigües van a parar al riu Cinca. Més endavant les aigües del Cinca s’uneixen al riu Segre, poc abans que aquest es fongui amb les aigües de l’Ebre a Mequinensa. Ebre avall, les aigües segueixen desviant-se per canals, embassaments i conductes de regadiu fins que arriba a Xerta on encara s’aprofita pels canals de regadiu del Delta de l’Ebre. El riu Ebre, quan es veu a Amposta, amb tota la seva amplitud, és enganyós ja que una bona part de l’aigua és la que entra de mar. D’aigua dolça en queda poca.

P1070410 Gallinero  Mirant a l’esquerra, amunt, sobresurt del cingle una punta brillant. És el Tossal del Mallo.

P1070414 Cascada Arripas

Ens endinsem en un bosc d’avet i faig que puja suaument. Aviat deixem a la nostra dreta la cascada d’Arripas.

P1070415 Fageda El bosc continua, fresc i agradable.

P1070423 Panical Blau

En algun espai més obert, el sol facilita el naixement de flors, com aquest bonic panical blau.

P1070425 Gradas de Soaso  Dues hores després d’haver començat (uns 8,5 km) arribem a les Gradas de Soaso, tot un seguit de graons de roca que permet formar diverses cascades successives. És un indret màgic, especialment a aquesta hora (hem pujat amb el segon bus del matí) quan encara no hi ha ningú.

P1070430 El Perdut i el Aisclo  Trenta minuts després arribem al punt, fora del bosc, on ja podem admirar la cubeta glacial final amb el Mont Perdut, també conegut com Sorores (en aragonès: As Tres Serols). El cim del Perdut està voltat de dos cims més i per això sempre havia estat conegut com Tres Serols (o tres monges, en aragonès), però pels primers alpinistes francesos que van fer cim, amb Raimond Charbonnièrs, era un cim llunyà, molt al sud, una muntanya perduda i li van posar el nom de Mont Perdu.

P1070432 Circ de Soaso A mida que ens endinsem, la vall pren una forma de prat ample. És la vall de Soaso.

P1070433 Cua de Cavall

Finalment arribem a la Cua de Cavall. A sobre nostre hi ha el Perdut, el massís calcari més alt d’Europa. Com deia, és també conegut com Tres Sorores o Treserols i està format per tres cims: Perdut (3355m), Cilindro (3328m) i Añisclo (3263m), que els francesos diuen Soum de Ramond en honor de l’alpinista Raimond de Charbonnières. En total, en aquest sector, hi ha 22 cims de més de 3000 metres.

P1070434 Vies diferents  Des d’aquí surten varis camins. El que va al Prat d’Ordesa per la Senda dels Caçadors, el GR que puja al refugi de Goriz i la ruta que va a la grimpada coneguda com Las Clavijas i també es dirigeix al refugi.

P1070435 Vista de la Vall i Pelay a esquerra  Mirant en la direcció d’on hem vingut tenim la Faja de Pelay a l’esquerra.

P1070442 Girem per la Cascada de la Cueva De tornada girem a l’altura de la cascada de La Cova. Abans d’arribar-hi surt una pista a la dreta que permet tornar per l’altra vessant de la vall i així fem una mica de circular(per problemes de gravació no ha quedat reflectit a la ruta marcada pel gps), molt recomanable perquè resulta molt poc transitada i quan baixem és l’hora que puja més gent amb els autocars.

P1070444 Sobresurt el Tozal del Mallo

Tornem a veure el Tozal del Mallo, encara que ara, més il·luminada la muntanya, potser perd el seu sentit màgic del matí.

P1070443 Arribem al Part dOrdesa per cam pla  Arribant al Prat d’Ordesa el camí és planer i arbrat. Ja només toca tornar amb el bus a Torla. Torla va passar uns segles difícils que es van complicar el XVIII amb la Guerra de Successió. Torla va prendre partit pels Austries com Aragó, Catalunya, Mallorca i València, en general. Fins i tot, amb els de Broto, van arribar a assetjar la borbònica Jaca. La lluita per defensar els seus furs i privilegis va acabar malament. Amb la caiguda de Barcelona el 1714 i els posteriors decrets de Nova Planta de Felipe V, que va incomplir els juraments que havia fet anteriorment de respectar les constitucions d’Aragó, es va posar en marxa una estratègia contundent i continuada d’explotació i espoli econòmic i cultural dels estats que formaven la confederació de la Corona d’Aragó.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14335934