(Interlaken) Ruta el 5/07/2019; 16 km; +330 -1010; 5,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Lauterbrunnen, Grütschalp, Mürren, Winteregg.   Participants: Dolors, Joan i Miquel.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderat.   (Track manual, perquè l’original es va perdre).

amapa1136  amperfil1136

FA ANYS: L’any 1779 Goethe va compondre el poema ‘Cant des esperits sobre les aigües’.

DSC02466 Vista pel mat    Estem al càmping TCS d’Interlaken, a la part oest prop del canal del Aare que uneix els dos llacs Thunersee i Brienzersee. Al matí, quan surto de la autocaravana tinc la vista dels vaixells atracats que després portaran turistes pels llacs.

DSC02468 Lauterbrunnen tlf

Des d’Interlaken, amb el tren, hem anat a Lauterbrunnen. Uns metres més amunt de l’estació del tren hi ha el telefèric que ens ha de pujar fins a l’estació superior de Grütschalp. Lauterbrunnen compta amb 72 salts d’aigua i d’aquí li ve el nom “Lauter brunnen”, ‘Només aigües’. Estem al cantó de Berna. Està considerada una de reserves naturals més potents de Suïssa. El poema que va escriure Johann Wolfgang von Goethe l’any 1779, va ser musicat més tard pel compositor austríac Franz Schubert. Schubert, tot i que va morir molt jove (als 31 anys) està considerat un dels grans compositors del segle XIX.

DSC02470 estaci Grutschalp    L’estació superior està a 1486 metres, per tant hem pujat uns 800 metres de desnivell. Només sortir a la terrassa es fa evident que avui tindrem unes vistes magnífiques del massís de la Jungfrau.

DSC02471 Moltes rutes a fer

Comencem a caminar per sender que va en direcció sud, descartant les altres rutes que van en diverses direccions. Actualment hi ha 26 cantons a Suïssa. És doncs un estat fortament federal i fins l’any 1848 cada cantó tenia el seu exèrcit, les seves fronteres i emetia la seva pròpia moneda. Actualment, tot el que no està atribuït per la Constitució Suïssa a la Confederació correspon als cantons que hi legislen activament i sovint de forma molt directa amb habitual participació de la població de cada cantó.

Per cert, cal saber que a Catalunya es va emetre moneda fins el segle XVIII. Els decrets de Nova Planta de Felipe V, van suposar la pèrdua de capacitat legislativa i del control econòmic i fiscal, així com del judicial, duaner i monetari propi del Principat català.

DSC02475 Cam panoramic     El camí d’aquesta ruta d’avui és un gran mirador. D’esquerra a dreta tenim la vista de l’Eiger, el Monch i la Jungfrau. Parlem del Monch: amb 4107 metres és un dels tres pics més alts del massís de la Jungfrau. Tota aquesta serralada està declarada Patrimoni Mundial de la Humanitat, per la Unesco. El Monch va ser escalat per primer cop l’agost de 1857 per Porgase, Kaufmann i els germans Ulrich i Christian Almer.

DSC02482 La Jungfrau    Els amics Dolors i Joan queden perfectament acompanyats per la vista de les neus eternes de la Jungfrau. A la Jungfrau se li reconeix una altura de 4158 metres. Va ser escalat per primer cop el 3 d’agost de 1811 pels germans Meyer, de la població d’Aarau, un vila del cantó d’Argòvia, a la part meridional de la serralada del Jura. Com que el seu ascens va ser discutit, van decidir repetir-lo l’any següent al setembre i per demostrar que feien el cim hi van deixar una bandera dalt del tot.

DSC02487 Passat Winteregg 1578m

Per una pista que va planejant passem per l’indret de Winteregg. Hem caminat una mitja hora i després passem per un pontet. Durant la ruta n’hi ha diversos, ja que del vessant de la dreta baixen diversos torrents. Estem en terra de molta aigua i això es fa notar. Winteregg és una estació del tren que uneix Lauterbrunnen amb Mürren.

DSC02490 Arribant a Murren     Uns 5 quilòmetres després de l’inici arribem a Mürren, població a 1650 metres. Sembla que és el poble més alt del cantó de Berna i que als seus habitants els reconeixen pel fet d’expressar-se amb un accent diferent. Afegim que a Suïssa es parlen l’alemany, el francès, l’italià i el romanx, totes quatre llengües nacionals. El plurilingüisme és la base en la que se suporta la voluntat política que funda la Confederació.

DSC02492 La Sra de fusta no inmuta

El poblet presenta la imatge d’un lloc d’estiueig, ple de flors per tot arreu. En una terrassa trobem com queda decorada amb dos personatges de fusta. Una és una dona que vol representar una pagesa de l’època en que molts dels suïssos es dedicaven al camp i a les vaques. Els esquiadors britànics van ser els pioners en apropar-se a Mürren i des del 1928 es va començar a celebrar la Inferno Ski Race, que encara es celebra cada any i que es la carrera amateur més llarga del món (15,8 km).

2DSC02494 El Sr tampoc

L’altra representa un turista, amb els seus pantalons curts i la màquina de retratar. Encara que l’amiga visitant fa el gest de donar-li un petó, aquest turista de pantalons grocs no s’immuta. La voluntat política amb els idiomes, el respecte que això suposa, a Espanya no hi és. El gener de 2014 es va presentar a Brussel·les un escrit amb les agressions a la llengua: “Un informe amb 40 casos d'agressions al català entre el 2007 i el 2013 a Catalunya, el País Valencià i les Balears amb què la Plataforma per la Llengua i tots els partits (excepte el Partit Popular) esperaven poder convèncer Brussel·les que deixés de mirar cap a una altra banda. L'estudi, d'una vuitantena de pàgines, recull sobretot insults, alguna agressió i abusos d'agents de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, però també de jutges, metges i professors.” “Això no s'ho hauria de poder permetre un estat que vol ser democràtic, hi ha massa casos perquè sigui només una anècdota” deia l’autor. Fa l’efecte que el problema s’ha agreujat els últims anys. Algú es pot estranyar que els catalans vulguin la independència?

DSC02495 Vistes     Des de Mürren hi ha una bonica vista del sud de la vall de Lauterbrunnen i les muntanyes coincideixen amb la serra més meridional del massís de la Jungfrau. Els cims que es veuen a la serra probablement són el Mittaghorn (3892m), el Grosshorn (3754m), el Breithorn (3780m) i el Tschingelhorn (3562m).

DSC02496 carrers de cases de fusta  Els carrers amb cases de fusta i testos amb flors omplen l’espai d’aromes i colors.

DSC02497 la vall als peus     Tornem per la mateixa pista fins a Winteregg, on ens desviem per una pista asfaltada, que més endavant es torna, durant un tram, de terra. Serà la ruta més llarga d’avui. A Winteregg havíem recorregut uns 8 quilòmetres i ara ens hem queden encara 8 més, tots de baixada.

DSC02498 Baixant i panorama    Baixem i baixem i anem fent llargues llaçades. Jo comptava trobar un sender que ens hauria estalviat part de la ruta, però els senyals de GR que teòricament el formaven desapareixen i el mínim rastre de sender quedava fos entre prats i l’herbassar d’un torrent.

DSC02502 La tarda va arribant      Finalment hem arribat a Lauterbrunnen i amb el tren hem tornat a Interlaken. Bona part del tram de ruta des de Winteregg, a la baixada, està asfaltat, potser per algú sigui més còmode des de Winteregg tornar a Grütschalp. A Interaken l’hora és ja tardana i podem veure tots els vaixells atracats. Aquí s’acaba l’excursió d’avui.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/lauterbrunnen-grutschalp-murren-winteregg-38874291