(Himàlaia, Nepal) Ruta el 27/09/2017; 14 km; +1100 -500; 6 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Chusang, Chele i Samar.   Participants: els mateixos sis membres del grup.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderat.

mapa  mperfil963

FA ANYS: El regne del Mustang va esdevenir vassall del Nepal i del Tíbet l’any 1795.

P1110786 Habitacions al mat

Al matí, com cada dia, cal empaquetar el sac de dormir, tancar la bossa, comprovar que portem aigua a la cantimplora i anar al menjador per esmorzar.

Fins que el règim comunista del Nepal, l’any 2008, no va abolir la forma monàrquica del Mustang, el seu sobirà era d’ètnia tibetana i duia el títol de “Lo Gyelpo” (rei de Lo, en tibetà), o bé “raja” (amb semblant significat, en nepalès).

El govern estava en mans de set famílies històriques del Mustang que eren les úniques amb dret a emparentar amb la casa reial. A començaments del segle XX el rei era Jamian Pelbar i va ser succeït, l’any 1905, per Angun Tenzing i així es van succeir fins el 2008. En l’actualitat la figura del rei continua sent respectada per la població, que segueixen fent la vida tradicional d’abans. El rei, però, va morir fa un temps i encara no s’ha anomenat successor, en qualsevol cas el títol ja no està reconegut oficialment.

P1110787 A punt de marxa  Una estona després estem a punt de marxa. Avui tindrem una pujada més dreta fins a Chele. Aquesta segona etapa comença amb pujada constant; serà un dia per prendre-ho amb calma ja que farem un bon desnivell de pujada.

P1110789 Curiosos amulets

Pel mateix carrer que seguim, al mur de l’esquerra hi ha aquest curiós amulet de cap de cabra. Sé que a Amèrica del Nord s’utilitzaven com element per incrementar la força i perquè creien que tenien poders curatius. En aquest cas no sé el significat, encara que puc imaginar que vol representar una protecció per la casa.

P1110794 Sortint del poble  Sortim del poble i ens encarem a passar per sobre del riu Narsing Khola que ve de l’est i es forma amb les aigües del Purkung i del Purbung, dos cims de més de 6000 metres.

P1110801 Pont penjant  Un bonic pont penjant ens ofereix la seva seguretat per passar a l’altra banda.

P1110804 Remi fent amistats

Per entre les cases de l’altra banda del pont, l’amic Remi va fent amistats.

Per cert, al Nepal va ser el primer del món on el moviment comunista/maoista va arribar al poder per les urnes. Primer diguem que el maoisme nepalès té el seu origen en l’oposició a una monarquia de més de dos segles i un sistema molt tancat de classes. Les profundes desigualtats entre l’economia i la vida de la gent dels altiplans centrals (el Terai) i la gent de les zones altes, va ser un altre dels agreujants.

P1110808 Amplitut del Kali Gandaki  Anem seguint la pista pel costat de llevant del Kali Gandaki, amb la seva considerable amplada.

P1110809 Un altre pont a Chele  Finalment arribem als peus de Chele, molt enlairat. Un pont de ferro permet superar el curiós canal d’aigua que passa per un túnel a la muntanya. A Chele no hi ha restes antigues d’interès històric, però les vistes dels turons i roques ofereixen una bona visió de la vall sud del Kali Gandaki.

P1110810 Coves en estrat a Chele  A l’altre vessant, en el mur vertical de la muntanya i dins d’un estrat més clar, hi ha aquesta filera de coves. Resulta inevitable pensar en com hi devien pujar els antics pobladors.

P1110812 Deixem Chele  Hem caminat una hora fins a Chele. Deixem Chele (3050m) i seguim pujant amunt.

P1110815 Chele ha quedat als peus  Una bona estona de pujada i ens aturem a mirar el poble de Chele que ha quedat quasi a sota nostre.

P1110816 Mn mineral  El nostre camí, per la pista, avui segueix endavant. Hi venen pocs cotxes i poques motos, però el vent s’ha aixecat i també la pols. Cal anar amb els mocadors davant de la boca i les ulleres posades.

P1110817 Poyser el Nilghiri  Si ens tombem, encara podem veure les neus del Nilgiri. El Nilgiri Himal és un conjunt de tres cims que segueixen la serralada dels Annapurnes. El Nilgiri Nord té 7061m el va ascendir, l’octubre de 1962, una expedició liderada per Lionel Terray.

P1110818 Alguna aturada

Aquí ens aturem a descansar una mica sobre aquesta pols gris que sembla ciment, però no ho és, ja que les roques i els turons es desfan i s’erosionen amb molta facilitat. Són de conglomerat amb còdols arrodonits, com la formació de les roques de la muntanya de Montserrat, però amb la diferència que aquestes formacions d’aquí són molt poc consistents i quasi es desfan si se les toca.

P1110819 Polseguera total

La polseguera és tal que els pantalons i les botes prenen la mateixa coloració que el polsim grisós.

Aquest país està inserit dins del Tibet, a redós dels cims de l’Annapurna i en la profunditat del Kali Gandaki. La major part del territori és molt àrid, com a resultat del procés de l’erosió i del seu microclima sec predominant. La serra dels Annapurnes, amb cims de 7000 a 8000 metres, orientada de nord-oest a sud-oest opera com un mur vertical que atrapa les tempestes que provenen de tramuntana i de ponent i descarreguen; després, quan els núvols segueixen el seu rumb cap a llevant, ja porten poca aigua per descarregar.

P1110820 Samar  Continuem pujant i superant un primer collet. Ja veiem el nostre destí: Samar.

P1110821 Coll Dajori La a 3735m

Abans, però, hem de passar pel Dajori La, a 3735 metres, on onegen les banderes d’oració i també una petita estelada. Més endavant, abans del poblet de Samar, caminarem per un altiplà que permetrà descansar les cames.

P1110830 Entrem a Samar  Una hora després entrem a Samar, quan són les 13:30. Originalment conegut com Sa-Dmar, que significa “terra roja”. És una petita aglomeració de cases que mostra habitatges humils.

P1110833 Habitacions  Anem fins al lodge, més senzill que el d’ahir, on ocupem les habitacions i ens disposem a descansar i a dinar.

P1110837 Repartiment 1  Després comencem el repartiment de roba pels nens, mares i pares que venen al lodge.

P1110836 Repartiment 2

La veu s’escampa i ve més gent amb més nens, però no gaire, ja que és un poblament molt petit.

Per disposar de perspectiva històrica, diguem que l’any 1795 quan el Mustang va esdevenir vassall del Nepal, a Espanya el sobirà era Carlos IV. Aquest rei havia nascut a Nàpols quan el seu pare era monarca d’aquell regne. El Principat de Catalunya havia perdut la seva independència el 1714 i el sobirà ho era de tot el territori espanyol pels diversos títols que tenia, però no existia el títol de “rei de España”, per tant Espanya no era un regne; era un conglomerat d’antics regnes i nacions sotmeses (de bon grat o no) a un rei únic; Catalunya estava sotmesa per la força.

P1110838 Cims de la zona del Annapurna  Es va fent tard, els núvols convectius de la tarda s’esborren i podem encara veure la serralada del Himàlaia que ens és més familiar.

P1110839 Els tres guies

Els nostres guies: el Chetan i els seus dos ajudants, també descansen una mica.

Ja que hem esmentat a Carlos IV, diguem que potser cal recordar l’article de Manuel Villatoro, del desembre de 2015, publicat a ‘abc.es’ que titula “l’infame espanyol que va trair el seu poble i va demanar ser fill adoptiu de Napoleó”. Segons el llarg article, tant els borbons Carlos IV com Fernando VII van acceptar terres i diners a canvi de cedir d’abdicar en favor de Napoleó... en fi, una part de la història que conec poc, però que convé saber.

P1110840 El poblet  Per la tarda, ens dirigim a visitar el temple del poble. Pugem amunt i veiem les cases a sota.

P1110842 Monestir Orgyen Drub  El temple és el Orgyen Drub. Aquest monestir va ser restaurat i inaugurat el 26 de setembre de 2012, ara fa just 5 anys i un dia. Era el 11è dia del 8è mes tibetà en el Drac d’Aigua i anys 2139.

P1110846 Interior 1  L’any 2005, la gent del poble van demanar a Lhakpa Gyalje Sherpa i dues persones més que els ajudessin a reconstruir el vell i derruït Gompa de Samar. Els viatgers (Jo Timmermann i Anna Elisabeth Bach), quan van tornar a Alemanya van fer gestions i van acabar fundant la Himalaya Projekt Society.

P1110848 Int 2

Dins, les imatges formen un paisatge emocional pels seus veïns i visitants. Els seus desitjos con que tots els éssers visquin en felicitat i lliures de sofriment i disposin d’equanimitat.

P1110849 Int 3

Per tancar el tema dels reis del Mustang, diguem que el territori està integrat, sense discussió, dins del Nepal. Donat que Nepal és un estat amb eleccions lliures de caire republicà, el rei del Nepal ja no té funcions específiques.

Al contrari del que ha passat a Espanya que, des de la dictadura franquista, ha tornat a ser un regne. Però en l’actualitat hi ha un fort conflicte entre Espanya i Catalunya, que prové concretament de l’any 2011. Per cert hi ha una entrevista molt educativa a Alfonso Duran, publicada en youtube el novembre de 2014 per Los Garcia, que insereixo a continuació:

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20365213