(Clica la bandera, arriba, para tener la traducción en tu idioma)   (Cerdanya) Ruta 1243 el 4/08/2020; 7,5 km; +270 -270; 3 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Esquí de fons de Lles, Cap de Rec, estany de l’Orri, Refugi Pradell.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

cmapa1243  cperfil1243

FA ANYS: Aquest territori està documentat des de l’any 839, en l’acta de consagració de la catedral de la Seu d’Urgell.

DSC07480 Park a Cap del Rec

Inici a l’estació d’esquí de Lles de Cerdanya. Hi ha un gran aparcament on és fàcil aparcar. Començo a 1950 metres d’altitud, amb bona temperatura i temps magnífic.

DSC07482 Sender entre les casetes   El sender comença entre les casetes i amb senyals evidents. Són senyals pensades per l’activitat de raquetes i d’esquí de fons. Convé seguir, de moment, els senyals vermells. L’estació compta amb varis circuits que totalitzen uns 35 quilòmetres. L’acta de consagració de la catedral de la Seu d’Urgell, l’any 839, inclou les primeres referències documentals dels nuclis que conformen l’actual municipi de Lles de Cerdanya: Lles, Arànser, Músser i Travesseres.

DSC07483 Senyals i seguim el roig

Com és natural tota la ruta que seguiré estarà per dins de bosc d’avetar d’alta muntanya. El territori formava part del comtat de Cerdanya, a la zona fronterera amb el vescomtat de Castellbò. Els castells de Lles, Arànser, Músser, Travesseres i Viliella es trobaven sota el domini dels comtes de Foix i vescomtes de Castellbò durant el segle XIV, tot i que la possessió i jurisdicció corresponia al Regne de Mallorca. També el bisbat de la Seu va tenir diverses possessions al terme municipal de Lles de Cerdanya.

DSC07487 Cap al Orri   També trobo algun rètol de fusta antic. Vaig en direcció nord cap el llac de l’Orri.

DSC07490 Ara seguim blau

Sis-cents metres més endavant s’arriba a una cruïlla. L’esquerra aniria directament cap el refugi del Pradell; és la ruta (la número SC-18) per la que tornaré. Ara, el color del senyal serà el blau i enfilo lleugerament per la dreta. Per situar-nos en la història, diguem que entre els segles IX i X a la península Ibèrica només hi havia bàsicament tres nacions: Astúries, Navarra i Catalunya. Per parlar de França, diguem que el regne dels francs anava des de Tours a Lion, Dijon i Compiegne; al nord hi havia altres nacions com Bretagne i Normandia; i tot el centre era Aquitània.

DSC07491 Com un drac

Per la ruta és bonic gaudir del treball de la natura sobre els troncs dels arbres, com és el cas d’aquesta soca que forma un gran cap d’un animal imaginari. La depressió de la Cerdanya (segons J Carles Balasch) és una fossa tectònica sobre la qual s’ha configurat una àmplia vall pirinenca d’orientació est-nord-est a oest-sud-oest ben diferent a la de la majoria dels eixos de la serralada, que segueixen una direcció nord-sud. Formada durant el Miocè superior, a cavall de la Zona Axial Pirinenca, és fruit de l’activitat d’una profunda fractura de salt en direcció a la falla de la Tet; un accident sobre el qual també s’han desenvolupat les veïnes fosses del Capcir, Conflent i Rosselló, cap al vessant mediterrani i amb el que guarda relació la petita fossa de la Seu d’Urgell, a l’extrem oest.

DSC07492 Ruta SC 21

El camí que ara es segueix és també la ruta SC-21. Vaig pensant que sovint no comprenem bé la història perquè sabem poc del nostre passat. Això fa, per exemple, que no es capti amb tota la seva importància la comprensió que el segle XX ha estat el pitjor de tota la història. Va ser el segle en que es va matar més gent. En un article del 2019, Jordi Cuixart deia “Després de quaranta-un anys la Constitució, que suposadament havia de garantir els drets i les llibertats dels ciutadans, és avui l’excusa ideal per retallar drets fonamentals. Finalment, la farsa ha quedat del tot desemmascarada i no només s’incompleix sistemàticament l’accés a drets constitucionals com l’habitatge, sinó que es condemna penalment la protesta que permet protegir-los..., una regressió democràtica en tota regla i del tot impròpia a la Unió Europea”.

DSC07494 Estany de lOrri   Passats 2,3 quilòmetres s’arriba al punt més alt, a 2159 metres. Aquí hi ha l’estany de l’Orri. Un lloc magnífic, amb un silenci i una pau total. Etimològicament ‘orri’ prové del llatí ‘horreu’ amb el significat de barraca o graner. D’altra banda també té el significat popular amb el terme ‘estar en orri’ que tant pot significar ‘abundància’ com ‘estar desordenat’. Així doncs, com es veu, tenim moltes opcions.

DSC07496 Blocs de tartera   Toca aturar-se i descansar, pensar, relaxar-se. L’indret està voltat de blocs de roca i cal moure’s amb cura. També s’ha de vigilar el camí que hem de seguir.

DSC07497 Seguim carbassa  Cal seguir ara en direcció a l’oest i trobem senyals de color carbassa.

DSC07499 Girem GR i SC18Més endavant travessem una pista i aviat seguim un camí amb senyals de PR i el camí SC-18. El seguirem cap a la dreta.

DSC07501 Refugi Pradell   Pugem amunt, l’espai s’obre cap a uns prats fins al refugi que ja es veu al damunt. És el refugi del Pradell. El refugi del Pradell és un refugi de muntanya i està a 2115 metres. És tancat i per accedir-hi cal demanar les claus al refugi de Cap del Rec.

DSC07502 Panical Blau

Descanso una mica i faig alguna foto d’algunes flors, com la d’aquest panical blau. El panical blau o panical de muntanya (“Eryngium bourgatii”) és una espècie del grup dels cards que presenta un color blau suau molt agradable i que només es troba a Catalunya, si parlem dels Països Catalans. He trobat que es pot fer servir per tractar la sinusitis, refredats i bronquitis, però no sé si aquesta aplicació és gaire coneguda.

DSC07503 Serra del Cad   Més enllà dels prats es mostra sòlida i permanent la Serra del Cadí.

DSC07504 Cam avall Una estona després, toca anar baixant pel mateix camí que he pujat, el SC-18, i que ara seguiré fins a baix del tot.

DSC07505 Segueixo baixant

La baixada és còmoda i també per dins de l’avetar magnífic. Per tancar les reflexions històriques recordem què va dir HD Thoreau “El desitjable no és cultivar el respecte per la llei sinó per la justícia”. Perquè tots sabem que hi ha lleis injustes (una prova és que sempre s’han d’anar modificant).

DSC07509 Refugi Cap del Rec

Al final arribo un altre cop al davant del refugi de Cap del Rec. En aquest refugi, que es va inaugurar l’any 2001, és on de ben petit en Kiilan Jornet va fer les seves primeres passes a la muntanya i a la neu. El seu pare, Eduard Jornet, va ser durant uns anys el guarda del refugi.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/lles-de-cerdanya-cap-de-rec-estany-de-lorri-refugi-pradell-54062449