(Bages) Ruta el mes d’octubre de 2019; 10 km; +200 -200; 3,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Roda de Ter, Pont de Salou, Santa Magdalena, Castell s’Avellana, Mas Salou, La Blava, Mare de Déu del Sòl del Pont.   Participants: Josep, Biel, Carles M, i Miquel.   Tipus de sortida: quasi circular; Dificultat: fàcil.

cmapa1157 cperfil

FA ANYS:   Ara fa deu segles que es formava la vila medieval de Roda de Ter.

DSC03588 El Ter a Roda de Ter        Aquesta excursió surt del mateix Pont Vell de Roda de Ter. La història de Roda està vinculada a l’existència durant molts segles del nucli poblacional, d’origen iber, de la península de l’Escletxa. Roda i el seu terme formaven, des dels orígens històrics, una possessió dels Cabrera i són molts els pactes del segle XI entre els bisbes de Vic i els vescomtes de Cabrera sobre les fortaleses de Roda, Savellana i Vilagelans, totes tres veïnes.

DSC03594 Pista endvant

Després de la sortida pels carrers de la vila, la pista ens porta al sud seguint el gran meandre del Ter que envolta el llom de l’Esquerda. El riu Ter neix a Ulldeter a uns 2400 metres d’altitud, a sota del cim del Bastiments. Transcorre per cinc comarques fins que acaba desembocant a la mediterrània, al poble de l’Estartit; tot plegat fa un recorregut de 208 quilòmetres.

DSC03595 Font i balma de les Bruixes    Deixem més endavant, a la nostra dreta, la font de les Bruixes, que devia sorgir (ara no s’hi veu gens d’aigua) de la gran paret de roca.

DSC03597 Pont de Salou   Després de 2,6 quilòmetres (des de l’inici) arribem al Pont de Salou, on hi ha la Calcineria, la Porteria i la casa del Guarda. Ara seguirem en sentit de llevant.

DSC03599 Mas Salou    Només ens cal mig quilòmetre per arribar al Mas Salou. Pel camí ens han quedat enrere La Teuleria i algunes construccions abandonades, amb uns clots d’obra, que deuen ser els forns que en el seu dia devien ser útils per l’activitat de producció de teules.

DSC03600 Pista planera

Hem girat en direcció a ponent. El mas de Salou que hem deixat pren el nom del territori que envolta per llevant el gran meandre: des de la fàbrica del mateix nom, fins al pont i ara, aquí, el mas.

DSC03603 Xiprers    Més amunt comencem a veure magnífics xiprers que ens anuncien que aviat arribarem a l’ermita.

DSC03605 Santa Magdalena    Dit i fet, arribem a Santa Magdalena, damunt d’un replà ample on ja hi ha un grup de caminants que hi ha vingut. Estem a 535 metres d’altura i hem fet uns 5 quilòmetres. Aquí, aprofitem per menjar una mica de fruita. La construcció actual forma un conjunt ben conservat, que des dels seus orígens remots s'ha anat modificant. L'origen romànic és ben evident en l'articulació originària de l'edifici. El 25 de novembre de 1304, Dalmau d'Angle, el rector de la parròquia de Sant Pere de Roda, de la que depenia la capella, aprovà la decisió de na Maria del Bosc que es comprometia a residir permanentment a la capella junt amb altres dones devotes que hi volguessin conviure en comunitat i portar l'hàbit segons la regla de Sant Agustí. Sembla que mai no van superar el nombre de 5.

DSC03608 Claustre

Una curiositat és l’existència d’un bonic claustre. En principi això fa dubtar i creiem que estem en un monestir. Però no, és una ermita on en Jean Baurier Tivollier hi va fer construir aquest claustre cap els anys 60. Entorn el 1955, l'ermita de Santa Magdalena de Conangle fou restaurada per la família Baurier que manà fer-hi algunes obres de reforma, recuperant-ne l'ús i la devoció per a tota la comarca: enjardinaren els voltants, arranjaren els camins d'accés, i el 1960 hi adossaren el claustre neoclàssic del convent de carmelites descalços de Sant Josep de Vic; l'any 1984 fou cobert amb teules. Hi ha una llegenda que diu que a Santa Magdalena hi ha un pou, tocant a l'ermita, d'on venien les criatures. Deien que els nens eren a dormir a dins el pou, i quan la canalla mirava cap avall i veia uns ullets que des de dins el pou els miraven, és que havia arribat el temps de sortir i llavors la llevadora treia la criatura del pou.

DSC03609 Marxem    Ens decidim a marxar i deixem al darrera la bonica imatge d’aquesta ermita. Ara seguirem el rastre d’una pista que va directe a l’est pel llom herbat. No té pèrdua, però com que no hi ha senyals, cal estar atent al track del gps.

DSC03612 Baixm del pas de la barraca

Un tram més endavant la nostra ruta ens porta a una mica de cingle amb una barraca de pedra seca a l’esquerra i un camí que baixa pel davant. Tirem avall aquest camí en suau descens i sobre un basament de roca còmode.

DSC03613 Castell sAvellana    Aquest camí ens porta a creuar una pista i a seguir en direcció sud fins a les restes del castell de S’Avellana (o Savellana).   Queden molt pocs vestigis d’aquest antic castell. La seva història coneguda s’inicia el 1067, quan el Bisbe de Vic, Guillem de Balsareny, va encomanar aquest castell de s'Avellana, amb els seus termes i pertinences, als vescomtes de Girona, Ponç de Cabrera i la seva muller. La importància d’aquest castell s’eclipsa durant el segle XIV, fins al punt de desaparèixer de la documentació posterior. És possible que el castell fos enderrocat el 1302, en motiu de les ràtzies contra els Cabrera.

DSC03615 Punt superior    El caminet gira el turó de roca i ens permet pujar dalt, on uns forats informen de la possible antiga existència d’una torre de guaita de fusta. Des d’aquí hi ha un gran paisatge.

DSC03617 Passem per sota del perill

Quan tornem enrere, pel mateix camí, ens adonem del balcó de roca sobre el qual ens hi hem estat. Avui és també aniversari de l’article publicat a ‘elnacional.cat’ que deia: “... Ja des de primera hora del matí d'aquell 1 d'octubre les imatges dels cops policials van començar a omplir les xarxes socials. Tot seguit, els mitjans de comunicació, tant d'aquí com internacionals, van començar a córrer cap als centres de votació on hi havia intervencions policials per poder captar les seves pròpies imatges. Poc després, les imatges ja circulaven per tot el món, deteriorant a cada cop de porra la imatge internacional de l'estat espanyol i posant en una posició molt complicada la Unió Europea...”.

DSC03621 Cam Vora Ter          Total ara ja toca anar seguint cap a ponent fins arribar un altre cop al Mas Salou i després al Pont de Salou. Des del pont ara seguim un camí indicat com de ‘Vora Ter’. Per aquest camí hem de passar pel costat de La Blava.

DSC03623 La Blava   Entre arbres densos arribem a La Blava. Fa pena veure aquesta edificació tan abandonada. La Blava es va construir l'any 1925 i estava dedicada a la indústria tèxtil, però va cessar la seva activitat l’any 1999. L’any 2006 l’ajuntament va adquirir l’edifici. Es coneguda pel fet que hi va treballar, durant 29 anys, el poeta Miquel Martí i Pol.

DSC03625 Pont vell    L’excursió es va acabant i ara veiem el Pont Vell des de baix. Es tracta d’un pont d’origen medieval, del qual se sap que es va rebre una deixa, l’any 1368, amb la finalitat d’acabar-lo. Tres segles després es va haver de restaurar un altre cop i va ser l’any 1876 que s’hi van afegir les sobre arcades.

DSC03628 MdD del Sl del Pont

Al costat del pont hi ha l’ermita de la Mare de Déu del Sòl del Pont. Recordem que el sòl és la superfície de la Terra, que és al que està dedicada aquesta marededéu. És una dada curiosa. Es va aixecar un pedró a la marededéu al cap del Pont el segle XI. Després de moltes reformes, ampliacions i reconstruccions, l’església barroca actual prové del 1729.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/roda-de-ter-pont-de-salou-santa-magdalena-castell-savellana-mas-salou-la-blava-mare-de-deu-del-sol-42130224

Una altra crònica d’una excursió per Roda de Ter i L’Esquerda, l’any 2013: http://eoliumtrek.cat/index.php/catalunya/osona/240-roda-de-ter-sant-salvador-i-esquerda