(Vallès Oriental)   Excursió, el juliol de 2012, amb un recorregut circular d’uns 10 quilòmetres i uns desnivells positiu i negatiu de 700 metres. Hem estat unes 4 hores, amb aturades.

540 Mapa 540 Perfil

TAL DIA COM AVUI: El 15 de juliol de 1233, la població de Borriana va ser presa per Jaume I el Conqueridor de Catalunya-Aragó. Aquest fet va ser cabdal doncs va donar el tret de sortida a la conquesta del regne musulmà de València.El sobirà de Castella era Fernando III, el de Navarra Teobaldo I i el de Lleó Alfonso IX. Cada territori era indenpent dels altres. Catalunya va mantenir la independència de les seves constitucions i institucions fins el segle XVIII, al principi del qual compartia rei amb els altres regnes, però no unitat política ni d'organització.

En aquesta excursió hem anat pel vessant de la mediterrània del Montseny, massís que forma part de la Serralada Prelitoral catalana. Es tracta d’una clàssica i per això hem coincidit amb altres persones que també hi estaven caminant. Avui pujarem al Turó de l’Home (1705,8m) i a Les Agudes (1705,4m).

P1130434 Inici aparcam Passavets

Just a l’aparcament, hi ha un rètol informació. Aquí comença el PR-C 208, amb senyals grocs i blancs. Entrem dins del bosc de faig i sembla, de cop, que s’hagi fet de nit. El Parc Natural del Montseny és de gran interès i per això la UNESCO el va declarar, l’abril de 1978, Parc Reserva de Biosfera i forma part d’una xarxa internacional d’àrees naturals protegides que venen a representar els principals ecosistemes naturals del món.

P1130435 Per la fageda

A mida que caminem podem admirar aquest bosc caducifoli tan dens i selvàtic. Estem en un sector del massís que es troba a uns 1100 metres d’altitud, però afegint-hi la proximitat al mar, les concentracions d’humitat, les precipitacions i les marinades, són les adequades per a la formació de boscos com aquest. Nosaltres ens anem enfilant pel vessant dreta de la riera de Passavets, és a dir la nostre esquerra segons el sentit de la marxa que portem (recordeu que a rius, torrents i rieres, la dreta o l’esquerra ho determina el sentit i direcció de les seves aigües, no el sentit de la nostra marxa).

P1130436 A lavetosa

A uns 1450 metres (segons calculo a ull) la pista que seguim s’endinsa entre uns avets força grans, que destaquen del verd clar que fins ara era la fageda. Aquesta és una avetosa curiosa que, des de les Agudes, podrem observar força bé. Seguim pujant i aviat sortim per sobre dels boscos d’avets i de faig, que queden més avall, a la nostra dreta i que omplen els torrents que baixen. Hem superat els 1500 metres i ara la vegetació és de matollar. A l’esquerra s’alça el llom suau del Puig Sesolles, on hi ha unes antenes i on ja fa anys s’hi havia muntat una caserna militar, ja desapareguda.

P1130441 Clavell de pastor P1130442 clavellina alpina

Entre l’escàs matollar sorgeix un fantàstic jardí florit, que s’intensifica en travessar l’extrem de la pista que arriba des del nord i gira per volar el Turó de l’Home pel seu vessant occidental. Els clavells de pastor (dianthus hyssopifolius) amb suaus tons rosats i delicats i la seva companya la clavellina alpina (dianthus alpinus)de tons més vius i intensos. Aquí el vent fort i fred ens fa abrigar, aprofitant que m‘aturo a fer unes fotografies d’aquestes flors i també, finalment, de l’herba blenera, també coneguda com candelera o planta de la tos (verbascum thapsus), dreta i magnífica amb les seves flors grogues.

P1130443 Planta de la Tos

Les fulles tenen uns petits pèls irritants que tenen la funció tant de retenir l’humitat com de defensar la planta dels insectes. Té propietats expectorants de caràcter suau i com que també se li reconeixen propietats antialèrgiques és recomanable en els casos de bronquitis d’origen alèrgic.

P1130445 Tur de lHome         Aviat arribem dalt del Turó de l’Home (1706m), el cim culminant del massís del Montseny i que antigament era el primer objectiu dels excursionistes catalans, abans que es decidissin a fer expedicions cap al Pirineu (cal recordar que el que avui fem en un dia amb cotxe, abans calia un parell o tres de dies utilitzant el tren i les línies regulars d’autobusos. Dalt del tot hi ha la caseta d’observació meteorològica. És tracta d’un indret molt important, creat el 1932 per Eduard Fonseré (científic i sots president del Centre Excursionista de Catalunya). Fins fa tres o quatre anys, encara hi vivia un meteoròleg en aquesta casa. Aleshores l’INM decidí automatitzar una de les estacions més antigues i simbòliques de l’Estat. De fet, va ser de les primeres d’Europa que es van instal·lar al cim d’una muntanya.

P1130446 Cap a les Agudes Mentre passem pel coll de Sesbasses per dirigir-nos a Les Agudes, vaig pensant en Miquel Mesegué, el meteoròleg que hi vivia des de 1960. Ell un dia va dir que sabia molt bé perquè s’estimava més viure aquí dalt “aquí conflueixen els sentiments dels excursionistes de sempre, dels ecologistes i dels qui volem preservar el medi sense que això signifiqui desterrar a la població local”.

P1130447 Les Agudes

Ens anem apropant a Les Agudes, cim format de forma clara per dos punxes, la petita i la gran. La petita es coneguda com a Puig Sacarbassa. Des d’aquí ens podem aturar i mirar enrere. Ara la boira s’ha anat esvaint molt i es pot veure bé el Turó de l’Home, amb la caseta dalt i més enllà, a l’esquerra, el Puig Sesolles, que forma una plana evident. Ja ho era de plana, però la presència militar el va aplanar encara més. Com a conseqüència d’aquella base militar, de 1975, es va construir una pista asfaltada fins a dalt, pista que es va quedar tal qual quan els militars van abandonar l’indret i ara tothom hi pot arribar en cotxe. També podem veure la clapa d’avets, ben encerclada pels boscos de faig. Ens sembla observar com alguns dels avets que formen el perímetre de l’avetosa: van engroguint. Diríem que la fageda va guanyant terreny a aquest grup d’avets, que està considerat el més meridional de la península ibèrica. Potser el canvi climàtic, a poc a poc, va fent perdre terreny als avets i dóna empenta als faigs.

P1130449 Vista de lAvetosa

Des d’un punt de vista botànic, el punt de més interès de la ruta és aquest bosc d'avets. Actualment hi ha dues petites avetoses al Montseny: aquesta de Passavets i una altra a l'obaga del Matagalls. L'avet pot arribar als 50 metres d'alçada i es reconeix pel seu port cònic. Aquesta figura estilitzada és, sens dubte, la que va inspirar Guerau de Liost, el poetadel Montseny, en la composició del poema Avets i faigs.

P1130450 Cim de les Agudes

Hem arribat dalt del cim de Les Agudes, coronada per una alta creu de ferro. En direcció nord, segueix una breu serra punxeguda, que deixa, al llevant, una bona caiguda vertical coneguda com els Esglaons de Castellets. Diversos torrents se’n van cap a llevant; entre ells el Sot de les Agudes i el Sot de Mal Pessant. Nosaltres tornem fins una mica abans del Puig Sacarbassa, on hi ha el coll de Sesagudes i un pal vertical que indica la desviació del PR cap avall. El seguim tot baixant dret i fent llaçades més o menys seguint el Sot (i després Riera) de Passavets.

P1130453 Font de Brian

Al nostre pas per la font de Briançó, faig la última fotografia d’aquest reportatge. Ja només queda, prendre el cotxe i anar a dinar a casa (o al restaurant). Cal afegir que els principals cursos d’aigua que drenen el massís són: a l’est la riera d’Arbúcies, a ponent el Congost i al sud la Tordera.

Si algú vol obtenir la ruta per a gps, pot clicar: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3078782