(La Gomera) Ruta 1557 el 6/03/2023; 12 km; +380 -380; 4,5 hores.     Excursió organitzada amb el següent itinerari: Laguna Grande, Ruta 14, Collado, Alto Garajonay, el Cabezo del Sesto.    Participants: Vinyet C, Maria G, Miquel A, Jordi I i Miquel.    Tipus de sortida: circular;  Dificultat: fàcil.

cmapa1557  cperfil1557

FA ANYS:  El parc nacional de Garajonay va ser declarat l’any 1981.

P1020027 Pkng    Avui entrem de ple en el P N Garajonay, el magnífic parc natural de La Gomera i per això hem vingut a aparcar a la Laguna Grande. El seu nom prové del fet que la seva part central és un gran espai que, envoltat d'arbres, amb pluges fortes es cobreix d'aigua.

P1020030 Bosc laurisilva     Aparquem doncs ja dins del bosc de laurisilva del parc. Un entorn privilegiat i magnífic que ens permetrà gaudir de la botànica i les boires. Segur que tots els visitants gaudeixen com jo d’aquest magnífic panorama.

P1020032 Barbes    Observo que dels arbres pengen unes extraordinàries barbes. El liquen conegut popularment per barbacaputxina (“Usnea articulata”) és una espècie que habita a Canàries penjant d'arbres i arbustos tant dels boscos de monteverde (laurisilva i fayal bruguerar) com de pineda mixta amb bruguerars, però sempre en aquells llocs amb una humitat atmosfèrica elevada i un clima temperat. Es tracta d'una espècie nativa probable a l'arxipèlag canari on pot arribar a ser localment abundant.

P1020033 Laguna Grande    La Gomera té una superfície de 369 km² i el seu punt més alt és el Garajonay, amb 1.487 m d'altitud. Té uns 12 milions d'anys d'antiguitat. També és coneguda La Gomera com l'illa colombina, perquè va ser lloc d'avituallament de Cristòfor Colom abans de partir al Nou Món. La població de dret de l'illa, és de 22.000 habitants.

P1020038 Cerrajn    Anant al Centre d’Informació del P N, faig aquesta foto a un cerrajón o pipe. És un endemisme canari (“Sonchus congestus”) i les flors tenen una tonalitat groguenca i es troben disposades en densos capítols de més de 2,5 cm de diàmetre. Es tracta d’una planta amb propietats farratgeres i nutritives, de la qual s'aprofitaven, fonamentalment, les fulles.

P1020040 Densa vgetaci filla de lincendi    La ruta s’orienta inicialment a sud-oest i l’espai s’obra, per la desaparició de l’arbrat, del qual queden només els troncs pelats. Fins aquí va arribar un terrible incendi. El foc del 2012, que va ser intencionat, va afectar 3.600 hectàrees de l'Illa i va arrasar amb el 20% del Parc Nacional de Garajonay. Així que va afectar 3.600 hectàrees de l'illa de La Gomera, de les quals  742 d’aquest parc nacional.

P1020046 Retol per extrem     El camí ens porta fins a una pista forestal que prové de l’embassament de Cabecitas. Aquí girem en direcció est. Per cert, afegim que Cabecitas és una infraestructura situada a la zona de preparc, que es localitza només a 300 metres del límit del Parc Nacional del Garajonay i, per tant, té una gran importància estratègica, tant com a protecció com per a rec.

P1020047 Tronc cremat    De tant en tant trobem algun tronc gruixut cremat. La majoria els van tallant i se’ls emporten, però suposa molta feina. "Les pèrdues són irreversibles", s'ha lamentat el director conservador del Parc, abans de recordar que "hi ha espècies que després de l'incendi no han tornat a brollar".

P1020052 Bosc laurisilva    Aviat tornem a entrar un altre cop al bosc de laurisilva. Per la ruta es podem veure alguns arbustos propis de zones clarejades del “Monteverde”, com ara ‘magarzas’ (“Argyranthemum broussonetii”) i ‘codessos’ (“Adenocarpus foliolosus”) de grans dimensions. També es pot contemplar una bona mostra del tipus de bosc anomenat ‘fayal-brezal’, on hi ha faigs (“Morella faya”) i brucs (“Erica canariensis”); aquests darrers assoleixen en aquest lloc un desenvolupament espectacular, amb troncs molt gruixuts i alçades superiors a 10 m.

P1020054 Bosc 2    També hi podem veure Llorers (“Laurus novocanariensis”), persea (“Persea indica”) i sanguinis (“Rhamnus glandulosa”) que són altres de les espècies d'arbres pròpies d’aquest recorregut.

P1020056 Cruilla monteverde fayal brezal   Arribem a un coll i cruïlla de rutes, amb un banc. Ara seguirem directes a l’est, per un camí evident al darrera del banc. Per la nostra dreta, a sud-oest es veu una pista que serà per la qual tornarem.

P1020057 Pujada jardi    Seguim ara el camí que puja amb esglaons còmodes i envoltat de flors, un jardí natural magnífic. Estem a 1244 metres d’altitud i arribem al cim a 1487.

P1020060 La laurisilva aigua i molses    Diguem que Canàries forma part del que es coneix com Macaronèsia. El terme Macaronèsia, procedent dels vocables grecs makaris (els feliços) i nesos (illes), literalment ‘les Illes Afortunades’, designa una sèrie d'arxipèlags localitzats a la zona oriental de l'Atlàntic Nord, que comparteixen origen volcànic i certa afinitat de la seva biològica i botànica. La regió macaronèsica inclou els arxipèlags de les Açores, Madeira, Salvatges, Canàries i Cap Verd, en ordre decreixent de latitud. Sumen uns 15.000 km2 dividits en més de 40 illes i un centenar d'illots.

P1020062 Fltrador de boires i aigua     Durant la pujada podem gaudir amb les branques que han atrapat les gotes d’humitat de la boira i ara les conserven. Brillen i ens alegren; seran l’aportació d’aigua que necessita l’ecosistema.

P1020065 Flors    Les flors grogues del cerrajón, en espais on el sol hi arriba una mica es fan presents. Afegiré una nota sobre la Laguna on hem començat. D’aquell indret alguns escriuen que s’hi detecta un  caràcter paranormal i de grans energies. Sense cap dubte, (segons escriu un article a ‘junoniadigital.com’), cal dir que La Laguna Grande era visitada pels gomers antics per realitzar els seus rituals, costum que va romandre fins als anys cinquanta aproximadament. Encara viu algú que explicava com es reunien a les nits de Sant Joan i s'endinsaven a la muntanya per no ser vistos, i tocaven i ballaven fins a embriagar, i després es desposseïen de la roba i continuaven dansant durant hores.

P1020069 Ms amunt ms aigua filtrada a les branques    Més amunt encara puc fer una altra foto d’una branca de bruc que sembla brillar amb la humitat de la boira que cada dia s’hi diposita.

P1020070 Senyals i retols Alto Garajonay    Pugem i l’arbrat es va diluint. Es, aquí, substituït pels pals informatius del parc nacional.

PHOTO 2024 03 06 19 07 58    Ja som a l’Alto de Garajonay, a 1487 metres, el cim més alt de La Gomera. Garajonay, a l'illa de La Gomera, constitueix un dels quatre Parcs Nacionals canaris juntament amb El Teide, La Caldera de Taburiente i Timanfaya.

PHOTO 2024 03 07 09 06 45 1      Una foto del paisatge, metre algú aprofita per fer-me’n una sense que me’n adoni. Aquest parc va ser Parc Nacional l’any 1981, i després Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO el 1986. Té la particularitat d'albergar un bosc de laurisilva (tot i la desgràcia de l’incendi) que cobria a l'antiguitat gran part del continent europeu i que va desaparèixer com a conseqüència dels canvis climàtics ocorreguts al Quaternari.

P1020073 Baixant    La ruta segueix una pista empedrada que deuen fer servir els 4x4 del PN per arribar dalt del cim. Cal saber que estem al damunt del complex basal originàri de l’illa. El complex basal és la part més antiga de l'illa (de fa 10 milions d’anys), sobre la qual es van formar i dipositar la resta d'estructures i materials durant els dos cicles eruptius posteriors. D'aquesta manera, gràcies a l'erosió superficial, l'excavació de barrancs profunds i l'acció del fort onatge sobre la línia de costa, es pot observar cadascuna de les formacions geològiques i reconstruir la història volcànica de l'illa. És l'única illa de l'arxipèlag que no ha patit cap activitat volcànica durant el període quaternari.

P1020076 estepa blanca    Trobo una mata d’estepa blanca (“Cistus albidus”). Se’n veu alguna mata per aquest territori així com també d’estepa negra, encara que em sembla que són exemplars una mica més grans dels que habitualment trobo per Catalunya. O potser deu ser una altra planta, ja que la que jo conec és més aviat de terres adaptades a la sequera.

P1020079 Sender verd    Baixem, fent una volta llarga i amb gran vistes, per un tram de pista que es transforma, temporalment, en una bonica catifa verda.

PHOTO 2024 03 07 09 06 45    Més avall ens tornem a aturar a la cruïlla, ens fem una foto i ja només ens queda seguir la ruta marcada que va fent un vuit fins a la Laguna Grande.

P1020082 I bosc tamb verd    Tornem a entrar dins del bosc de laurisilva que ens ha de portar fins a la Laguna Grande on hi ha un restaurant. Durant la ruta hem trobat molt poca gent, però el restaurant estarà totalment saturat de turistes que han arribat en tres autocars. Nosaltres, doncs, anirem a dinar a Agulo (a la Tasca Tres Cruces) en uns 40 minuts.

NOTA: No necessàriament els wp coincideixen al lloc on han estat fetes les fotos.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/1557-la-gomera-p-n-garajonay-laguna-grande-ruta-14-alto-de-garajonay-163753127

Aquí, una altra crònica:  https://www.eoliumtrek.cat/index.php/espanya/canarias-gran-canaria/1319-1558-la-gomera-ermita-santa-clara-ermita-coromoto-punta-alcala-chijere