(Alta Savoia) Ruta 1570 el 1/07/2023; 6,6 km; +304 -262; 3 hores.    Excursió organitzada (en el viatge a les Valls de Chamonix) amb el següent itinerari: Les Houches, telecabina Bellevue, Col de Voza, Cim Prairon, telecabina Le Prairon.    Participants: Joan B, Rosa Maria, Joan E, Dolors dC, Maria G i Miquel.   Tipus de sortida: travessa lineal;  Dificultat: fàcil.

cmapa1507  cperfil1507

FA ANYS:  El 1909 es va inaugurar el que es conegut com Tramvia del Mont Blanc.

P1000253 Les tres AC al camping    Avui segon dia del viatge a les valls del Mont Blanc. Al càmping Les Cimes ja hi estem la meva furgo i les dues dels companys que van arribar ahir. El matí es desperta amb molta boira però esperem que durant el dia s’anirà aixecant.

P1000255 En el tren a Les Houches   Anem a agafar el tren. És una gran idea que per evitar circulació de cotxes a la vall, tots els que estem en allotjaments turístics rebem una targeta que ens permet circular gratuïtament amb el tren i tots els busos. Al nostre país, a Barcelona, l’alcaldessa Colau per evitar la circulació de cotxes es dedica a eliminar carrils de circulació i posar dificultats amb l’objectiu, evident, d’amargar la vida als conductors. La solució francesa és intel·ligent, la de la Colau sembla d’intel·ligència més escassa: com s’ho han de fer els treballadors que han d’anar a polígons de la corona industrial on no hi ha ni trens ni busos?

P1000257 Les Houches   Hem arribat al poble de Les Houches. La història de l'estació d'esquí de Les Houches va directament lligada a tota la vall de Chamonix des del 1924 en que es van celebrar a Chamonix els primers Jocs Olímpics d’hivern de la història.

P1000262 Estaci Bellevue 1801   Hem caminat, des de l’estació, un tram fins arribar al davant del telecabina que ens ha pujat a Bellevue, a 1801 metres. Recordem que el poble està a uns 1000 metres d’altitud.

P1000265 Retols ben informats   Els rètols de les rutes són clars i no porten a confusió, com a vegades passa pel nostre país; es nota que no estem a Espanya.  Per cert afegim que, com passa sovint a la vall, el nom Les Houches és un topònim. Ve d'una arrel que significa «terres cultivades» i hauria estat utilitzat per primera vegada al segle XIV.

P1000271 Crec vista a Agulla Bionnasay  Comencem a caminar. Hi ha boires, però s’obren una mica per deixar-nos veure (si no vaig errat) l’Aiguille de Bionnassay. Estem en el departament de l'Alta-Savoia el qual va formar part, fins a 1860, d'un estat independent, format i governat des del segle XI per la Casa de Savoia, que després es convertiria en la dinastia dels governants d'Itàlia unificada.

P1000274 Agulles Gouter i Bionassay  La ruta segueix i tenim vistes ara, a més de l’Aiguille de Bionnassay, de l’Agulla Gouter. L'Aiguille de Bionnassay (4052 m) és un cim del massís del Mont Blanc on la primera ascensió la van fer el 28 de juliol de 1865 els anglesos A Buxton, FC Grove i RJS MacDonald amb els guies Jean-Pierre Cachat i Michel Payot. Pel que fa a Goûter podem afegir que aquesta agulla aconsegueix una altitud de 3.863 m. A prop del cim hi ha el refugi Goûter, punt de partida de la ruta normal del Mont Blanc: la carena de Bosses.

P1000275 Baixant al Col de Voza  Un quilòmetre després de començar, sempre en direcció oest, el camí baixa més decidit cap el Col de Voza, a uns 1650 metres.

P1000277 Estacio Voza  Al coll hi ha l’estació del cremallera conegut com Tramvia del Mont Blanc. Va ser inaugurat el 1909, any que només hi havia un primer tram que anava de la Fayet a Col de Voza. La idea era que el cremallera arribés fins al cim del Mont Blanc, però van veure que no seria possible. Així que, el 1913, va finalitzar la construcció del cremallera fins al Nid D’Aigle.

P1000285 Cafe al Htl Prarion  Recuperem els 130 metres que havíem baixat i arribem a l’hotel Prarion on seiem per prendre un cafè, admirar el paisatge i xerrar una mica. Ja que estem a l’Alta Savoia, diguem que el ducat de Savoia consta del 19 de febrer de 1416 a partir de la distinció, per l'emperador Segismundo, al rang ducal del comtat de Savoia; de fet un estat governat per la casa de Savoia que formava part del Sacre Imperi Romà Germànic a la província de l'Alt Rin. Aquell territori estava envoltat pels ducats de Milà i del Ducat de Borgonya, així com pel Delfinat, amb Amadeu VIII com el seu primer duc. El seu territori incloïa els actuals departaments francesos de Savoia, Alta Savoia i els Alps Marítims (Comtat de Niça), nombroses possessions italianes a la Vall d'Aosta, gran part del Piemont i el comtat de Ginebra a Suïssa.

P1000286 Estacio Le Prarion  Després seguim endavant en una ruta suau fins al damunt de l’estació del telecabina Le Prairon (situat a 1840 metres). Seguirem endavant pel bosc. Per perspectiva històrica afegim un fet històric interessant: aquell mateix 1416, el sobirà de Catalunya era Ferran I d’Antequera (Catalunya tenia Constitucions i Corts des de feia segles i era una nació independent) i a primers d’aquell any, quan tornava a Barcelona des de Perpinyà va intentar suprimir un impost al qual estava obligat també el monarca, però els consellers es van enfrontar al sobirà i van exigir-li que complís el seu jurament de guardar i respectar les Corts i les constitucions de Catalunya. I no va aconseguir suprimir-lo. Uns dies després va morir d’una malaltia sobtada el 2 d’abril d’aquell any.

P1000287 Sender amunt  El sender s’enfila una mica, però en general forma una ruta suau. Des del descobriment de Chamonix per part de William Windham i Richard Pocock el 1741, la vall de Chamonix-Mont-Blanc es va convertir en un mite per a exploradors del món sencer. Aquests dos aventurers van augmentar l'interès per les grans glaceres, posant la mirada més enllà de la por i la perillositat que inspiren.

P1000289 Crestegem  Hi ha uns petits colls mentre anem crestejant, amb una agradable vegetació, tal com la podem veure en alguns paratges del Pirineu. Temperatura agradable, vistes boniques i tota la màgia de la boira.

P1000291 Tothom senfila  Un tram rocós, amb alguna cadena i uns claus, sense risc especial, ofereixen un moment interessant i diferent. Per cert, per cloure el comentari històric potser cal recordar que Catalunya va perdre les seves Corts, Constitucions i independència el segle XVIII després de la guerra de Felipe V de Borbón contra l’altre candidat al setial reial, Carles. Alguns pensadors i historiadors tenen una opinió de la relació d’Espanya amb Catalunya, com Jaume Sobrequés Font que diu (‘ing.cat’, el novembre de 2015) que “L'anàlisi històrica comparativa dels trets que van caracteritzar el colonialisme del segle XVI al segle XX permet tipificar la realitat catalana contemporània com a inequívocament colonial”.

P1000293 Primer cimet  Així que arribem a un primer petit cim, des d’on es veu el següent que rep el nom de Cim Prairon (1969m).

P1000295 Cim Prarion 1969  Pocs metres més enllà, ja hi som. Si seguíssim més endavant, el sender baixa més fort i amb molts revolts per salvar una aresta més abrupta fins arribar al Col de Forclaz, des d’on a est i sud-est es pot tornar, en un llarg descens fins a Les Houches.

P1000297 La vallde Chamonix al fons  Faig una foto a un rètol. Al fons es veu la vall. Comentem amb els companys el tema de Ferran I. Quina diferència amb l’actualitat: el rei d’Espanya (Juan Carlos I i ara Felipe VI), que per cert és el Cap d’Estat, doncs resulta que no poden ser ni investigats ni processats. Diego López Garrido, vicepresident de la Fundació Alternatives i catedràtic de Dret Constitucional a la Universitat de Castella-la Manxa, va explicar que ara per ara la inviolabilitat del rei emèrit és a la Constitució i impedeix una investigació al cap de l'Estat mentre estigui a el càrrec. "És clar per què es va posar això", va afegir (‘cadenaser.com’, agost 2020); aquest últim comentari fa posar els pèls de punta. Quina diferència. En un sistema democràtic sembla que hauria de ser impossible, oi?

P1000300 Neret  Tornem enrere i pel camí aprofito per fer una fotografia dels nombrosos nerets. El neret (“Rhododendron ferrugineum”) és un arbust de la família de les ericàcies. També rep el nom de gavet, abarset, barset o boix florit entre d’altres. És moderadament tòxic, ja que conté arbutina, aricolina i rhodoxantina, i pot causar vòmits i altres problemes. No puc evitar evocar els magnífics boscos de nerets gegants (“Rhododendron arboreum”) que es troben al Nepal.

P1000301 Baixem al tlcb Prarion  No trigarem gaire en tornar a arribar al telecabina de Le Prarion, al que pujarem per tornar al punt on hem començat amb el de Bellevue. Ha estat una excursió molt agradable.

No necessàriament les wp estan al lloc de les fotografies

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/1507-les-houches-bellevue-col-de-voza-cim-prairon-telecabina-le-prairon-140478010

Aquí, una altra crònica: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/1506-bossoms-chalet-glacera-bossons-glacera-de-bossons-140437438