(Dolomites de Brenta) Ruta el 13/08/2019; 14 km; +250 -250; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Llac Malga Bissina, Val di Fumo, riu Fiume, Malga Val di Fumo, Refugi Val di Fumo. Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

amapa  aperfilbissina

FA ANYS: El 1980 es va produir un greu atemptat terrorista a Bologna amb 85 morts i més de 200 ferits.

DSC02941 Area ac de Malga Bissina     Aquesta excursió ens ha portat molt més al sud de Madonna di Campiglio, cap a Tione de Trento, Daone i després cap a l’embassament de Malga Bissina. Aquí, just al costat del dic de la presa hi ha un aparcament on s’hi pot deixar la camper o el cotxe.

DSC02943 Cam de Val di Fumo

Des del mateix aparcament es comença a caminar, en direcció nord, pel camí de la Val di Fumo. Com que estem molt al sud vol dir que això és territori del Trentino i estem a la Vall de Daone. El llac de Malga Bissina és artificial, format per un dic de més de 500 metres de llarg. Es va construir entre el 1952 i el 1962. La Val de Daone arriba fins al dic i a partir d’aquí comença la Val di Fumo.

DSC02944 Soca multiple

Pel camí una soca de considerables dimensions deu haver estat arrencada per un temporal i han hagut de tallar els nombrosos troncs que hi estaven junts. És com un pop de fusta que en mira mentre passem.

DSC02949 Llac i flors    La vista de l’embassament, a la nostra dreta, ens acompanya tota l’estona.

DSC02950 Llac Malga Bissina    Al fons destaca la serra que envolta la glacera del Carè Alto, amb cims de més de 3000 metres com el Corno di Cavento (3402m) o el mateix Caré Alto (3462m).

IMG 4129    El dia és magnífic, amb una temperatura molt agradable com la de les altres excursions d’aquest viatge.

DSC02951 Pista endavant      Seguim la pista endavant, que planeja pel costat del llac. Tal com dèiem aquell agost, fa quasi 40 anys, la sala d’espera de l’estació de Bologna va quedar destruïda per una explosió. Van morir 85 persones i van quedar més de 200 ferits. Segons s’explica, a ‘wikipedia’, va ser acusada del fet una organització italiana d’extrema dreta. A més van ser imputats per dificultar la investigació uns serveis de l’Estat.

DSC02953 Respectar el Parc

Un rètol recomana respectar el llac i l’entorn natural. Per cert algú pot pensar que Daone pot ser l’origen del nom de la marca Danone, de iogurts; però no és així. L’any 1916 Issac Carasso va arribar a Barcelona fugint de Salónica, molt afectada per la Primera Guerra Mundial. A Barcelona es va trobar amb una ciutat amb malnutrició i problemes intestinals que afectaven als nens i va decidir fer servir una antiga recepta dels pastors dels Balcans per produir un producte senzill i bo per la salut: el iogurt.

DSC02958 Cabana acaba pista

Arribem a una cabana, probablement de pescadors, quan la pista s’acaba. A partir d’ara el que cal seguir és el camí. Hem fet uns 4 quilòmetres i més o menys mantenim l’altitud de 1800 metres. Parlant del iogurt diguem que l’any 1919 es van començar a comercialitzar els primers Danone a les farmàcies de Barcelona. El nom prové del fill d’Isaac que es deia Daniel però a qui li deien Danón.

DSC02961 Salt aigua    El llac s’ha acabat i ara seguim tenint a la dreta el riu Fiume que, aquí, mostra un petit salt d’aigua.

DSC02969 Riu Fiume    La vall de Fumo s’obra i es presenta plenament. Al fons el cim de Caré Alto.

DSC02978 Malga Val di Fumo

En l’últim tram ens apropem a la Malga Val di Fumo, una granja que ofereixen formatges i altres productes de la seva producció, que està al pla de l’altra banda del riu.

També aquest agost fa dos anys (el dia 17) es va produir un atemptat amb cotxe a les Rambles de Barcelona, on van morir tretze persones de diverses nacionalitats; tres de les quals eren italianes.

DSC02979 Refugi Val di Fumo     A la dreta, una mica enfilat al vessant de la serralada, es veu el gran refugi de Val di Fumo, situat a 1997 metres.

DSC02983 Interior

Al refugi aprofitem per refrescar-nos i menjar una sopa lleugera ja que no hem d’oblidar que encara ens queda la tornada.

Un article al diari digital ‘vilaweb’ diu que dos anys després encara hi ha moltes preguntes sense resposta sobre l’atemptat de Barcelona. Les víctimes reclamen que s’investiguin els fets l’aniversari d’aquest mateix any. L’any passat es publicava que el cervell de l’atemptat, Abdelbaki es Satty, era confident de la policia espanyola. El febrer de l‘any passat el Congrés, a Madrid, va rebutjar la proposició d’investigar l’atemptat de Barcelona i els altres que es van produir aquell mes. Bàsicament s’hi van oposar els dos partits majoritaris històrics: PP i PSOE. Aquest dia 17 d’agost de 2019, unes hores abans del record de les víctimes a les Rambles, una gran pancarta deia, en anglès: ‘El rei espanyol no és benvingut als Països Catalans’, que potser mostra una opinió sobre el que es pensa dels dubtes que han quedat.

DSC02981 Valdi Fumo    Si girem la mirada cap a la Val di Fumo, s’endevina al final el llac de Malga Bissina i els cims, crec, de Monte di Re Castello (2891m) i Corno de la Vecchia (2396m).

DSC02982 Vall a nord    Des del costat del refugi la vista marxa al nord per la vall, on hi ha una llarga serra formada per diversos cims de més de 2900 metres. Des d’aquí veiem la Cima Buciaga (2972m) i el Pilastro (2879m).

DSC02985 Un artista deix la seva empremta  Ara ja només ens queda tornar pel mateix camí que hem pujat. Pel camí trobem un parell de detalls d’algun artista independent que, en aquest cas, ha esculpit un esquirol.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/llac-malga-bissina-val-di-fumo-riu-fiume-malga-val-di-fumo-refugi-val-di-fumo-39943124