(Himàlaia, Nepal) Ruta el 30/09/2017; 11 km; +380 -600; 5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Dhakmar, Ghar Gumba,Saukre, Marang, Tsarang.   Participants:  el grup de sis.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: fàcil.

mapa mperfil966

FA ANYS: L’any 2008 el Mustang va deixar de tenir rei formalment, per decisió del govern del Nepal.

P1120031 Exterior lodge a Dhakmar

Al matí sortim del lodge, entre una lleugera boira. Les bosses a punt i un dels fills de la família del lodge, que s’ho mira. Lo Mantang compta amb un miler d’habitants. És la capital del Mustang i va ser la seu del rei del país. El Mustang, amb el Tibet, formaven una nació. Això és evident.

Sovint hi ha discussions sobre els conceptes estat i nació. Són discussions provocades per polítics de mala fe. El terme “nació” que prové de la “natio” llatina, té el significat de conjunt territorial i humà que té la característica de disposar de llengua, cultura, tradicions i legislació particulars i diferents dels altres territoris.

Aquesta característica coincideix amb el Tibet i el Mustang. Són una nació, o dues si ells ho volen. Són nació diferent de la Xina i del Nepal. La diferència entre una i altra és que la Xina domina militarment el Tibet i el Nepal manté una relació respectuosa amb el Mustang.

P1120033 Annapurnas i Nilghiri  Lluny, entre els núvols que es van esvaint, podem admirar les neus de la part que veiem de l’Annapurna i el Nilgiri. El Nilgiri compta amb tres pics: el Nord, de 7061 metres; el Central, amb 6940; i el Sud, amb 6839.Va ser ascendit per primer cop el 1962 per una expedició holandesa encapçalada per en Lionel Terray.

P1120035 Endavant Com sempre comencem a caminar tranquil·lament. Ara la pista és planera però aviat s’enfilarà. Avui tenim una ruta de 400 metres de desnivell positiu, fins a sobre dels 4100 d’altitud i després una baixada constant de 600 metres.

P1120042 Magnfiques formes  Seguint endavant per gaudir de les extraordinàries formes que tenim a la nostra dreta.

P1120043 Mgnfic Annapurna  A mida que anem pujant les vistes de la serrada de l’alt Himàlaia es fan més evidents. De l’Annapurna ja sabem moltes coses; algunes ja les he deixat escrites a: http://eoliumtrek.cat/index.php/mon/himalaia/73-annapurna-arribada-camp-base

P1120044 Una escletxa  Dalt passem per una esquerda entre dos turons i des d’aquest pas ens queda a la vista un primer coll amb banderoles d’oració.

P1120045 El Remi  Em tombo un moment per mirar enrere i encara puc obtenir aquesta vista de les estranyes formacions rocoses amb el Remi al davant.

P1120049 Mui La Pass 4170m

Aquest coll, per sobre de 3900 metres ens permet fer-nos unes fotos. Els grups de banderes d’oració són molt adequats per a la fotografia.

Per cert, Espanya és un estat rellevant dins la Unió Europea. Dins del territori hi ha diverses nacions que compleixen amb el requisit: Catalunya, Euskadi, Galícia... En el conflicte actual entre Espanya i Catalunya, el que està malament és que menystinguin als catalans negant el dret a considerar-se nació. Aquest és un dels motius pel quals se senten menyspreats pel poder central espanyol. També va ser molt humiliant que el 2010 el Tribunal Constitucional retallés l’Estatut de Catalunya, aprovat en referèndum massivament. També és humiliant que l’Estatut d’Andalusia conté molts articles que en el català van ser retallats però no en l’andalús. Algú vol ser de la nacionalitat d’un estat que el menysprea?

P1120051 Organitzador

També he de fer alguna fotografia de les persones que m’acompanyen, encara que tinc més tendència a fotografiar paisatge. En Jordi i la Vinyet queden aquí per a la posteritat.

Ens movem a l’extrem fronterer per damunt de la ratlla del nord-est que està formada per la llarga i espectacular serralada de l’Himàlaia, plena de cims de vuit mil metres. És una frontera natural; el veritable regne dels iacs, el lleopard de les neus o dels gran voltors. Quasi al mig d’aquesta llarga frontera, en un racó de món hi ha el Mustang, amb una població d’una mica menys de 10.000 habitants.

P1120052 Miquel

Per no sé menys, em deixo fer aquesta foto. Jo també passo a la posteritat.

Sabem que des dels turons que envolten Lo Mantang es té la vista de la capital de l’antic regne. La perspectiva s’escampa per la plana fluvial on s’ha desenvolupat la capital amb els seus colors vermells i blancs. En un dels turons s’hi poden endevinar les ruïnes del castell, el mateix des del qual i segons la tradició va ser Ame Pal qui va fundar el regne. Tot això esperem gaudir-ho aquesta tarda o bé demà.

P1120054 Tots  El camí ha seguit endavant fins a més a munt. Arribem al Mui La Pass de 4170 metres. Aquí foto de tot el grup.

P1120055 Mira hi ha una altra estelada

Si ens hi fixem, entre els colors de les banderes d’oració hi veiem una altra senyera.

He llegit que als habitants de Lo Mantang, coneguts com lhopas, els hi agrada vestir luxosament, en funció de l’estatus social al que corresponen. Tant les dones com els homes es vesteixen amb molts colors. Per cert, el sufix “-pa” és tibetà i serveix per referir-se a un lloc. Així un habitant de Lo és un “lhopa” i un de Lhasa és un “lhasapa”. D’aquí a una estona podré comprovar que aquesta explicació no coincideix amb el que veurem en la realitat; probablement sigui una informació del passat.

P1120060 Memorials arreu  Ara el camí va baixant sense córrer però sense pausa. De tant en tant algun altre memorial ens recorda que ens movem per una regió, el Mustang, amb forta presencia humana.

P1120063 Ens apropem a Gar Gumba  Seguim en rumb al nord, per aquesta ruta que porta, al final, a Lo Mantang. Ens estem apropant a Ghar Gumba.

P1120069 Monestir Ghar Gumba  Una estona després arribem al monestir de Ghar Gumba. Estem molt amunt del Mustang i aquesta havia estat terra de guerrilla. Durant la dècada de 1960, el Dalai Lama ja havia escapat a la Índia i la Xina mantenia un control ferri sobre el Tibet. Els ‘khampas’ eren els guerrers més temibles del Tibet i, amb el suport de la CIA, es van armar i s’amagaven a la part nord del Mustang. Es calcula que uns 6000 ’khampas’ van estar fent operacions de guerrilla al Tibet des de les seves bases al Mustang.

P1120073 Int 1

És un monestir força restaurat i ben mantingut. Un monjo ens acompanya a dins i ens dona tota una sèrie d’explicacions, en nepalès, que el Chetan ens va traduint a l’anglès. També ens imposa una ‘kata’ de protecció. Jo ara ja porto una ‘kata’ a cada motxilla de les que faig servir.

P1120072 Int 2  Les imatges de l’interior estan quasi cobertes de les ‘katas’.

P1120075 Roques amb inscripcions

Quan sortim del monestir seguim una mica endavant però ens desviem tot seguit a la dreta. De cara aniríem a Lo Mantang, cap a la dreta, a sud-est, anem cap a Tsarang. Aquesta alternativa ha estat proposada per en Chetan que diu que seguir al nord fa l’etapa molt llarga i amb varis colls més d’altura. Per tant cap a Tsarang.

P1120076 Pontet al Charang Khola  Ara la ruta va sempre avall. Aquí passem per un pontet sobre el Charang Khola.

P1120079 Cerals assecant-se  La presència humana en aquesta vall és tangible. Aquí hi veiem esteses de cereals o farratge per assecar.

P1120081 A dins

Passem per dins de Marang, entre arbres de troncs força gruixuts; això no ha estat fàcil veure-ho al Mustang.

El Mustang ja no té rei, però Espanya sí; des de la constitució de l’any 1975 en que va quedar designat el rei Juan Carlos I. Un rei, però, que havia estat prèviament designat pel general i dictador Francisco Franco. Ahir ho comentava amb un altre guia que tenia suficient cultura occidental perquè havia viscut un parell d’anys a Anglaterra, i li va semblar una curiositat molt estranya.

P1120084 U n dels pocs ponts ms  Passem també per un dels pocs ponts penjants del Mustang.

P1120088 Tsarang

Aviat ja entrem a Tsarang. A Tsarang tornem a veure el Kali Gandaki que havíem perdut des de Chele. És important recordar que el congost del Kali Gandaki està considerat el congost més profund de la Terra, amb algun punt que compta amb 2500 metres de profunditat.

El riu Kali Gandaki (el treballador incansable que ha creat el congost) s’origina a la glacera Nhubine Himalm, al circ format al Mustang Himal amb el cim Manshail de 6235 metres.

Arribant a Tsarang es pot observar el típic paisatge tibetà: tot és àrid, amb roques, terra i pols, però al fons de les valls hi reviuen la vegetació, els camps i els pobles. Realment, cal afirmar que passats l’Annapurna i el Dhaulagiri estem al nord de l’Himàlaia.Tsarang està presidit per un monestir: la gompa de Tsarang.

P1120090 Cotxe cap a Lo Mantang

Des de Tsarang i amb un 4x4 farem la llarga ruta, pedregosa i polsosa que queda fins a Lo Mantang. A Tsarang (3560m) hi ha el que havia estat el palau de Thubten Shedrup Dhargyeling, actualment un monestir d’imatge extraordinària amb franges verticals de colors verds blancs i vermells. Els murs sembla que van ser pintats el 1950 per Kamal Dos, un artista de Tukche. D’acord amb Michael Henss, el monestir va ser fundat el segle XVI sota el regnat de bSam-grub rdo-rje, del qual es pensa que devia morir el 1620.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20365237