(Himalaia) Ruta el 7/10/2018; 17 km; +1400 -350; 7,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Lama Hotel a Langtang.   Participants: Els onze participants del grup: Marta, Vinyet, Magda, Juli, Isern, Marga, Dolors, Rafa, Mireia, Gual i Miquel.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderada.

mapa1061 mperfil1061

FA ANYS: El 17 de desembre de 1933, Thubten Gyatso, el 13è Dalai Lama va morir, a Lhasa, passant a la història com el Gran XIII.

P1160928 Inici a Lama Hotel  Aquesta nit hem dormit prou bé. Encara no hem pujat massa amunt i la temperatura encara és raonable. Ara tots preparats per la ruta d’avui, que serà la més llarga de l’ascens. Tot i amb això, el Lodge era molt senzill (alguns diuen ‘cutrillo’), però en el món de l’Himàlaia les coses són diferents a llocs com Maldives o Punta Cana, afortunadament.

P1160929 Boscos i escales

Endavant per dins de bosc que fa molt agradable caminar. Abans d’una hora arribarem a Gumnachowk que figura al mapa com un lloc d’acampada i amb Lodge, però quan hi arribarem, a tocar mateix del riu, podrem comprovar que no hi queda res. Imagino que el desastre del terratrèmol de l’any 2015 s’ho devia endur tot. Al final de la crònica hi insereixo un vídeo.

P1160932 Pasos de torrenteres  Toca passar per algunes torrenteres, on fem uns quants equilibris.

Del país veí i de la cultura budista cal afegir que a la mort de Thubten Gyatso el Tibet, un país d’una extensió quasi com Europa, perdia un dels seus dirigents més reconeguts i posava en marxa el procés per localitzar el personatge que hauria de ser la reencarnació dels seus dirigents. D’aquell procés va resultar l’adopció i formació del següent Dalai Lama, en Tenzin Gyatso.

P1160939 Comencem a veure be el Langtang  Quan els arbres en ho permeten comencem a tenir bones vistes de la Serra del Langtang Lirung, el cim més alt de la vall amb 7227 metres.

P1160943 Endavant A l’ombra s’està bé i fem alguna aturada.

Per donar perspectiva històrica a fets rellevants, diguem que aquells anys que va morir el Dalai Lama es va preparar l’avant projecte de l’Estatut de Catalunya; va ser redactat a l’hotel de la vall de Núria l’any 1931. Va ser aprovat el 1932 pel parlament català, impulsat pel president de la Generalitat, Francesc Macià i a provat en referèndum pel 99% dels votants. Era un estatut que definia Catalunya com un Estat dins de la República Espanyola, però el parlament espanyol va modificar aquesta clàusula per la de “regió autònoma dins d’Espanya”. També s’oferia la possibilitat d’una futura autodeterminació pel poble català. Va quedar aprovat per les Corts el 9 de setembre de 1932, després d’un cop d’estat frustrat del general Sanjurjo, l’any 1939 va ser abolit. Els catalans sempre han reclamat un grau important d’independència d’Espanya.

P1160952 Vegetaci molt densa  El bosc continua sent dens, en alguns trams, i força extraordinari.

P1160953 Arbres molt alts

La vegetació és tan rica i l’humitat, que ofereix el pas del riu, tan constant que els arbres creixen molt.

P1160954 Passem per Riverside 2769m

Uns 45’ després d’haver començat passem pel davant del lodge de Riverside. Estem a 2769 metres d’altitud. Ara la densitat de la vegetació comença a reduir-se, però manté racons amb arbres de gran dimensió.

P1160957 Dia molt llumins  Com cada dia és un dia molt lluminós, tot i que després del migdia es comencen a formar els núvols de tarda com a conseqüència de la condensació pel contrast de l’escalfor del sol i la humitat de la vall. L’octubre sempre ha estat la millor època per fer els trekkings a l’Himàlaia; el període va de mitjans de setembre fins a finals de novembre.

P1160960 Langtang Lirung  De tant en tant seguim tenint vistes magnífiques del Langtang Lirung i sempre hi dediquem uns minuts a admirar la visió que ens ofereix.

P1160961 Grans arbres

Deixem a la nostra esquerra un exemplar extraordinari que no podem envoltar.

Langtang Lirung és el pic més alt de la regió de Langtang Himal, que és una serralada de l'Himàlaia nepalès, al sud-oest del vuitmil del Shishapangma. La regió de Langtang Himal forma la part occidental d'un complex de muntanyes que inclou també al Jugal Himal, llar del Shishapangma. Aquest complex jeu entre la vall de Sun Kosi en l'est i la vall de Trisuli Gandaki en l'oest. El Langtang Lirung és a prop de Trisuli Gandaki, i al nord de Langtang Khola.

P1160963 DAV bridge

Immediatament trobem a la dreta el DAV Bridge, un pont nou que no figura als mapes topogràfics. Estem a 2854 metres. Aquest pont de 32 metres va ser instal·lat pel Comitè de Reconstrucció, posterior al 25 d’abril de 2015, amb el suport financer i donatius dels membres de DAV (Deutscher Alpenverein). Es va acabar el 4 d’octubre de l’any passat.

P1160966 Grup pel cam De tant en tant una aturada va bé i en aquest cas ens permet fer-nos una fotografia en grup.

P1160968 banderes

Just al davant de la foto, una corda amb diverses banderes d’oració budistes comparteixen espai amb una estelada catalana.

El dia 25 d’abril de 2015 un terratrèmol de 7,8 graus va colpejar la serralada de l’Himàlaia i especialment la zona de l’Everest i del Langtang, així com també la vall de Katmandú, on van resultar afectats pobles com Patan, Baktapur i la mateixa capital Katmandú. La destrucció i els morts van ser considerables. Es calcula que van morir 7250 persones i van resultar ferides unes 15000. Es va tractar del terratrèmol més important al Nepal en 80 anys i el pitjor en tota la regió des que el 2005 un altre sisme va provocar més de 84000 morts a Cachemira.

P1160971 Langantg i esllavissada  Hem caminat quasi set hores i ens apropem al poble de Langtang. Ens quedem aturats observant la gran extensió pedregosa. Aquí hi havia la part més gran del poble. El terratrèmol va provocar el trencament de roques de la part superior del Langtang Lirung que van trencar i arrossegar grans blocs de gel i neu avall. Aquella massa descomunal va baixar com una gran trinxadora que va arrabassar amb totes les cases i persones que va trobar pel mig. Es calculen uns 200 morts.

P1160976 Torrent format per terratremol  El torrent que es va formar per la gran esllavissada durant el terratrèmol del 2015,obliga ara a fer un camí que va esquivant els grans blocs de roques. Som conscients que potser sota de les roques encara hi les restes de les cases esbotzades i de gent que hi va quedar enterrada.

P1160977 El que queda del poble de langtang  Finalment ja som al que va quedar dempeus del poble de Langtang.

A continuació hi ha un video de ‘Helping Shyapru’, publicat a youtube l’agost de 2016 i que mostra imatges de després del terratrèmol.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/langtang-3-lama-hotel-a-langtang-town-29948069