(Himàlaia) Ruta el 9/10/2018; 6 km; +400 -400; 4,5 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Kyanjing Gumpa a Camp Base Langtang Lirung.   Participants: Els onze del grup.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: fàcil.

mapa1063 mperfil1063

FA ANYS: El 7 d’octubre de 1950, trenta-cinc mil soldats de l’exèrcit xinès, una paorosa màquina de guerra, van entrar al Tibet per sis punts diferents. El Tibet, un país pacífic, pacifista i sense exèrcit estava a punt de caure a les urpes d’un país veí, quan just no s’havia recuperat del terratrèmol que feia dos mesos havia assolat l’extrem sud-est desviant el riu Brahmaputra, inundant centenars de llogarets i matant milers de pagesos.

P1170031 Inci   Sortim del lodge al matí agraint el sol brillant i la seva escalfor. La nit ha estat gèlida, com el Lodge, encara que amb un sac de dormir adequat s’estava bé. També vaig fer servir l’invent de demanar aigua bullint per la cantimplora; que va servir per escalfar l’interior del sac.

P1170032 De cara a lobjectiu avui  Pugem a la part alta, al nord, del poble. Ens encarem a l’ample coll que separa el Langtang II (6596m) del Langtang Lirung (7227m).

P1170033 Al monestir

Ens apropem a l’stupa blanca (‘chorten’, en tibetà) que indica la proximitat del monestir (o ‘gumpa’, o ‘gompa’). Una stupa és pròpia del budisme i ve a ser una representació de Buda així com, també, un monument que commemora la seva mort. Bàsicament es tracta d’una construcció budista a l’estil dels túmuls funeraris. Originalment venia a ser un amuntegament de pedres que contenia, a l’interior, una relíquia de Buda, encara que actualment no contenen relíquies sinó una suma de terra provinent de diverses terres sagrades, aigua de diversos rius, cartes amb oracions i altres documents.

P1170034 Les banderoles del monestir  Hi ha un bonic conjunt de banderes ‘darchor’ o de victòria, que sempre tenen forma de rectangle llarg i es lliguen a un pal o masteler pel seu costat més llarg. El seu objectiu és d’augmentar la vida i la fortuna. Es relacionen amb el ‘Dhvaja’, o bandera de la Victòria, que es vincula amb l’ensenyament de Buda. Per això porten al centre de cada una el símbol del ‘ta’, aquest relacionat amb la transformació.

P1170035 Cal passar un pontet de troncs  Seguim amunt i passem per un petit pontet de troncs per traspassar un riuet.

P1170037 El poble queda a baix  Una mirada enrere i veiem el poble de Kyanjing amb la serra del Kangjala Himal, amb diversos cims entre 5000 i 6000 metres.

P1170042 Sempre pujant  Anem pujant amb la vista magnífica del la serra que va del Langtang Lirung a l’oest amb el Changbu (6281m), el Kinshurg (6781m), el Langtang Yubra (6048m) i el Yubra (6264m).

P1170043 Un zoom sobre les neus arrapades Amb el zoom podem veure el detall de les agulles de la serra i les clapes de neu i gel que estan arrapades a la paret de roca i sembla que no volen baixar.

Segons l’Himalayan Index, s’han produït 14 ascensions al Langtang Lirung des del 1978, tant per l’aresta sud-oest com per la sud-est; a més de 13 intents fallits. Consta un accident mortal, el 2009, quan l’eslovac Presaz Humar que escalava la cara sud es va quedar ferit, amb una cama trencada, a uns 6300 metres. Sis dies després l’equip de rescat va trobar el cos sense vida.

P1170048 Neus i roca  El dia és molt bo, no fa vent i el sol s’agraeix en aquest entorn d’altitud de temperatura freda. D’aquella terra que tenim al nord, el Tibet, en Javier Moro va escriure un llibre que parla de monges budistes que desafien invasors, reencarnacions de déus, torturadors i policies corruptes. L’esperit de resistència, la fe i l’ànima del budisme és el relat del que hi ha al nord de la serra dels Annapurnes, del Cho Oyu, del Makalu, del Manaslu i de l’Everest. Aquest llibre, va ser editat el 1997 per Seix Barral, una editorial de gran prestigi; prestigi que es va acabar quan la va adquirir Planeta.

P1170049 Una glacera  La llengua de la glacera és evident a mesura que pugem més i la perspectiva ens és més favorable.

P1170050 Un descans  Una aturada per fer un glop d’aigua i també alguna foto.

P1170052 Una cova al camp base  Finalment arribem al Camp Base del Langtang Lirung. Estem a 4200 metres d’altitud. Una esquerda a la roca de la nostra dreta d’aquest replà ha estat utilitzada com a petit oratori. Sovint el budisme adopta el seu rol animista i una roca, una esquerda o una cova poden adquirir sentit espiritual.

P1170053 La glacera principal sota les graves  Deu metres més amunt, tenim una ampla vista de la glacera que, aquí a sota, es mostra sota la gran quantitat de sorra, graves i roques que arrossega. Per sota, però, sabem que acumula una gran quantitat de gel.

P1170057 Al tur en el Camp Base

Un altre pal amb una ‘darchor’. Al darrera el Langtang Lirung; el cim més rellevant de la vall amb els 7227 metres que té.

El Langtang és una muntanya sobre la qual es van fer diversos intents entre 1949 i 1960 però cap va aconseguir el cim. Va ser el 1978, quan el japonès Seisho Wada i Pemba Tsering van fer cim, amb quatre camps, per l’aresta sud-oest.

P1170061 Coll Changbu  El coll de Changbu destaca pel evident arc que forma entre els dos cims.

P1170062 Bnderes

Un pal de banderes d’oració amb els seus colors destaca amb una sobre els fons blanc. Una petita estelada hi voleia, discreta. És el símbol del desig d’independència de Catalunya (a l’est d’Espanya) i que sorgeix en resposta a la prohibició del govern espanyol que a Catalunya es convoqui un referèndum; diuen que és il·legal. Últimament corria per les xarxes el següent comentari: El feudalisme era legal; la esclavitud era legal; l’apartheid era legal; la infravaloració legal de les dones, era legal; el nazisme era legal; les dictadures eren legals; la legalitat és qüestió de poder, no de justícia.

P1170068 Tots al davant del monestir  Finalment hem tornat a baixar i ens fem aquesta fotografia al davant del monestir que, com al matí, segueix tancat. Sembla que no tindrem la oportunitat de visitar-lo per dins. Una nota històrica final: Catalunya disposava de Constitucions pròpies, Corts Generals i orgues de Govern, als quals també estava subjecte el propi monarca des del segle XIII. La independència es va perdre el segle XVIII, sota les bombes, foc, sang i el Decret de Nova Planta del rei Felipe V. Fa 300 anys que es reclama la devolució dels drets. Si el que va passar a Catalunya, ho haguessin passats els lleonesos, els gallecs o els mateixos castellans, també estarien reclamant el referèndum i la independència.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/langtang-6-kyanjin-gumpa-kigurching-langshisa-kharka-29963618