(Click on the flag above to have the translation in your Language)   (Garraf) Ruta 1317 el 10/03/2021; 14 km; +411 -411; 5 hores.   Excursió en confinament comarcal amb el següent itinerari: Can Grau, Observatori Astronòmic del Garraf, Puig de la Mola, Puig Escampador, Puig Morer, Pla de les Basses.   Participants: Anna G i Miquel G.   Tipus de sortida: semi circular. Dificultat: moderada. IBP: 55.

cmapa1317 cperfil1317

FA ANYS: La masia de Can Grau prové del segle XIV, ja fa doncs 7 segles. La muntanya té molta història.

DSC00544 Observatori   Comencem a caminar en un dia de sol després de dues setmanes de boires i núvols amb sorra del Sàhara. Estem a Can Grau, al davant de l’Observatori Astronòmic del Garraf. L'Observatori, especialitzat en l'estudi de les estrelles dobles visuals, organitza activitats durant tot l'any, de nit i de dia, al Digitarium. També desenvolupa el projecte "Viatges temàtics", que proposa un seguiment dels eclipsis, els trànsits planetaris o les aurores polars.

DSC00547 Amunt   Seguim amunt pel darrera de la masia de Can Grau seguint els senyals de GR en direcció nord. L’equip inicial de l'Observatori (OAG) es va instal·lar l'any 1997 a l’edifici de Can Tòfol, un antic magatzem agrícola, al costat de la Masia de Can Grau (terme d’Olivella).

DSC00548 It Sistema Solar Venus

Aquest tram coincideix amb l’Itinerari del Sistema Solar, pensat per portar-hi nens que venen a l’observatori de visita. Aquest pal indicador està dedicat a Venus, el segon planeta per proximitat al Sol. Té la característica que així com la durada d’un dia a la Terra és de 24 hores, a Venus és de 5832 hores, el que vol dir que el seu gir és molt més lent. Venus és l’únic planeta que porta el nom en honor d’una dona, la deessa de l’amor de la mitologia romana.

DSC00553 Oratori   La pujada es va fent suaument i 1 quilòmetre més endavant trobem un oratori que en puc dir pluridisciplinar ja que a dins hi ha diverses imatges i alguns papers on la gent hi deu deixar oracions o demandes. Aquesta pujada es mantindrà constant, amb algun tram final més dret, durant uns 3,5 quilòmetres.

DSC00559 Envoltats de roman i aroma

Hem començat a caminar a 330 metres i ara fem un curt replà, a 428 metres, envoltat de magnífiques mates de romaní florit que omplen l’espai de color i d’aroma. Aquí s’està a la glòria i pensem en els milers de morts pel covid i la saturació i falta de recursos en els hospitals. Recordem (no ho hem d’oblidar mai) el que va fer l’antic president de Govern, Mariano Rajoy, accelerant les reformes, amb el seu equip econòmic, per retallar 10.000 milions d'euros, en educació i sanitat. Un article a ‘elpais.com’ de fa 9 anys citava expressament la sanitat i l'educació per explicar que "l'estalvi previst superarà els 10.000 milions d'euros". Aquesta xifra havia de suposar gairebé el 10% de la despesa sanitària total. I ara què, senyors del PP ¿no teniu res a dir d’aquella decisió? I els que voteu aquest partit, què dieu?

DSC00563 Cingles

Una mica més endavant, a la nostra dreta es veuen els espadats de les Penyes de les Piques que fan de protecció del cim del Puig de la Mola pel seu vessant sud. Ara tornem a pujar perquè ja falta poc. Del tema de la sanitat, només es pot afegir que tot allò va forçar a les comunitats a reduir les despeses (ja que els ingressos deixaven d’arribar de Madrid, que és qui cobra tots els impostos importants). Què votants del PP esteu contents? Si Catalunya fos un Estat independent no hauria mai destruït el sistema sanitari com recordeu que va dir que havia aconseguit De Alfonso a Fernández Diaz (el que era ministre del Gobierno central a Espanya).

DSC00564 Torre de control   Ja arribem al cim del Puig de La Mola (del Garraf) de 549 metres; cim que està inclòs en la llista dels 100 cims de la Feec. Diguem que una “Mola” és un turó o cim aplanat o arrodonit molt ample i a Catalunya n’hi ha més: Mola de Sant Llorenç del Munt o la Mola de Colldejou i a Menorca hi ha la Mola de Fornells. També es pot trobar la Mola de Formentera o la Mola de Montesa, aquesta al País Valencià.

DSC00566 Puig de la Mola 534

Al cim, a més de la torre de vigilància, hi ha un vèrtex geodèsic, on ens hi fem una fotografia. La torre de vigilància forma part del pla contra incendis forestals a Catalunya.

DSC00570 Pou cisterna   Seguim des de la pista per la vall de Vaquers i ni ens adonem, de pla que és, el Puig Escampador (474m) a la dreta. Després arribem quasi a tocar, també tan planer que ni sembla un cim, el Puig Morer (392m). Ja hem fet uns 7 km i després comencem a tornar però fent la ruta del Pla de les Basses, una mica més a ponent de la que hem pujat.

DSC00582 Avenc de l Esquerr   Des del Puig Morer hem baixat 4 quilòmetres fins a l’Avenc de l’Esquerrà (aquí cal estar molt atents a nens i gossos, doncs és ample, vertical i molt profund (amb el perill que comporta). Amb més de 300m de cota, és l'avenc més important del Massís del Garraf amb total seguretat i també el més complex. Afegeixo que fa 8 anys, el 22 de Gener de 2013, membres de la Secció d’Exploracions Subterrànies del Ger (S.E.S. del Ger) de Sant Pere de Ribes van aconseguir superar la cota màxima de fondària al Massís del Garraf, concretament a l’avenc de l’Esquerrà, fins a aquell moment situada en -236m i al mateix avenc. També s’assolí la fita de que per primer cop una dona superava els -300m al Garraf, i a més a més es dona el fet de que és la dona més jove de la història en fer-ho, la Judit Parés, als seus 15 anys d’edat. (tal com s’explica a ‘espeleobloc.blogspot.com’)

DSC00584 Saturn

Un quilòmetre i mig més avall (ja tornem a estar al GR) trobem altres senyals dels planetes, com aquest de Saturn. Saturn és el segon planeta més gran del Sistema Solar i l'únic que té anells visibles des de la Terra. Es veu clarament aplanat pels pols a causa de la ràpida rotació. El color groguenc dels núvols té bandes d'altres colors, com Júpiter, però no tant marcades. Una curiositat, brutal, és que prop de l'equador el vent bufa a 500 Km/h. Es tracta d’un planeta molt poc dens i amb un radi equatorial bestial de 60.268 km; recordem que el radi de la Terra és de 6.378 km. Orbita al voltant del Sol una vegada cada 29,46 anys terrestres.

DSC00585 Fundaci Miranda   Quasi al final deixem a la dreta l’espai senyalitzat de la Fundació Miranda, una estimada entitat que té per objectiu la protecció de cavalls. Ara que hi passo recordo que el 22 de febrer ‘lafurapenedes.cat’ publicava que “un caçador vinculat a la Societat de Caçadors d’Olivella va abatre diumenge al matí un poni Potoka que pasturava pel parc del Garraf. Diversos testimonis, entre excursionistes i ciclistes que passaven per la carrerada en aquell moment, van presenciar com l’equí rebia l’impacte del tret i queia mort. A més, en aquesta ocasió el caçador va disparar cap al camí per on transitava gent, ciclistes i excursionistes”.

cavall-240x300

(Foto copiada de l’article de ‘lafurapenedes’) Cal afegir que "catalunyadiari.cat" també informava que "Els accidents de caçadors s’estan repetint a Catalunya, provocant diferents conseqüències de menor o major gravetat. Un dels últims casos va tenir lloc al municipi de Santa Maria de Martorelles, al Vallès Oriental. En aquesta ocasió, l’home que va rebre el tret va morir després que un caçador l’apuntés sense voler en mig d’una batuda de senglars autoritzada".

Sovint comentem el problema amb alguns companys i tots estem d’acord que fa basarda quan durant d’una ruta ens trobem amb caçadors i sentim trets. De Catalunya no en tinc les dades (algun departament de la Generalitat les deu tenir) però segons es pot llegir, a Espanya l’any 2020 hi va haver (“eldiario.es”): 605 víctimes, de les quals 51 morts; això potser voldria significar una aproximació (teòrica) que cada deu anys potser hi ha 6050 víctimes i 510 morts. Potser la caça és convenient, però la vida també. Doncs s’hauria de fer alguna cosa.

DSC00586 Vistes   Avui el panorama que tenim arriba lluny pel Garraf. Del tema cacera, sembla que els ajuntaments no en volen saber res (tot i que el terme municipal és seu) però podrien ocupar-se de parlar amb els responsables dels permisos. Crec que la responsabilitat és del Departament d’Agricultura de la Generalitat (es veu que dicta normes i regula els permisos). Els hi he enviat un escrit demanant si podrien publicar a la seva web una agenda de manera que posant un terme municipal d’un poble podem veure si hi ha prevista una batuda o cacera per la setmana següent. De fet només ens cal saber-ho una setmana abans. El Departament tenen o poden tenir tota la informació. Als excursionistes, senderistes, federats, ciclistes, runners, només ens cal saber això: dia i lloc. Per evitar anar-hi i no posar en risc la nostra integritat física. D’altra banda als caçadors suposo que també els hi anirà be no trobar-se amb gent caminant pel mig i fent soroll.

DSC00587 Can Grau

Finalment acabem l’excursió un altre cop a la masia de Can Grau, una antiga masia del segle XIV que actualment està adaptada com a casa de colònies. Només per cloure el punt anterior, també hi ha responsabilitat dels centres excursionistes, de la Federació, de la Diputació, dels ajuntaments i d’altres entitats que haurien de pressionar (i fer públic el problema) a qui sigui per la seguretat dels ciutadans que anem per la natura. De la mateixa manera que jo consulto el risc d’allaus quan vaig al Pirineu, hauria de poder consultar el risc de cacera. Seria bo que els que llegiu aquest article, si teniu contactes, divulgueu aquesta necessitat tan evident. Hauríem d’insistir fins que sigui pública una agenda de lloc de caça. Ens hi va la vida i la dels nostres fills i néts.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a:https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/can-grau-puig-de-la-mola-puig-escampador-puig-morer-67522438