(Himàlaia, Nepal) Ruta el 28/09/2017; 15 km; +1000 -900; 6,5 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: , Samar, Chungsi Cave, Syanboche, Geling.   Participants: Grup de sis membres, més els tres guies.   Tipus de sortida: travessa lineal; Dificultat: moderat. (NOTA: he d’aclarir que els termes fàcil o moderat, s’han de considerar en funció de la percepció d’esforç, sempre superior, que es nota aquests dies caminant entre 3500 i 4000 metres).

mapa mperfil964

FA ANYS: El Mustang té una bandera nacional, una altra reial i diverses religioses.

P1110853 Inici a Samar al mat

A les vuit del matí sortim del poble de Samar. El camí va, com sempre, orientat al nord. Primer baixarem una mica de torrent (del Samarkyung Khola) i després començarem a pujar.

La estructura familiar al Mustang es basa, com sovint sempre ha passat en les cultures molt antigues, en el respecte i l’honor. Tradicionalment, el fill més gran és l’hereu de la propietat i en el moment que es materialitza aquest fet, el segon fill passa a convertir-se en monjo budista.

Actualment, la forma de vida dels pobles segueix les mateixes pautes dels anys feudals. Els homes s’ocupen dels iacs i dels petits camps de cereal. Les dones tenen cura de la casa i dels fills petits. Mentre el món canvia (ves a saber si per bé o per mal), la gent del Mustang continuen vinculats a les seves tradicions i aliens al que passa fora de les seves fronteres.

P1110857 U n memorial

Passem, més amunt, pel costat dels clàssics memorials, sovint presentats de tres en tres. Potser de tradicions com aquesta el cristianisme va adoptar el concepte de la Trinitat?

P1110858 Baixada forta  Seguidament la baixada al Jhuwa Khola és molt vertical i el camí es recargola sobre sí mateix. A ponent nostre, tenim una serra (poc visible des de la nostra posició): la Jakrijang Lek, que està formada per sis pics de entre 6072 i 6402 metres. Aquesta és la serra que ha solcat els torrents que al camí troba, i que baixen de ponent, des de Samar fins a Geling.

P1110860 Passant el Jhuwa Khola  Al fons passem el riu.

P1110864 Ms pujades i baixades  Després cal tornar a pujar per l’altra vessant.

P1110865 La formaci de conglomerat tou

Observo la formació geològica de l’entorn. És apreciable el format sedimentari amb terres, sorres i còdols arrodonits formats per les aigües dels torrents. També es pot apreciar la poca consistència d’aquest conglomerat. Aquest tipus de conglomerat tant poc lligat és el que fa que als camins hi hagi tanta pols.

P1110868 Obsequis pel cam

Unes nenes segueixen el mateix camí que nosaltres. El Buni i la Natalia porten roba i, en una aturada, aprofiten per oferir algunes peces. Per les nenes és una festa; no passa sovint que pel camí algú et faci un obsequi.

P1110869 Un tram planer  Ara seguim un tram de la ruta que ha girat en direcció est. És més planera i per tant més còmoda. La boira que s’ha arrapat a la muntanya ofereix un aire màgic.

P1110872 Sembla Monserrat amb la boira  Les agulles que ens envolten, junt amb la boira, fa que per moments em pensi que estic pujant per la serra de Montserrat (a pocs quilòmetres de Barcelona).

P1110873 Amb el Chetan

Amb el guia, en Chetan, home amable i tranquil, ens fem aquesta selfie (a mi no m’acostumen a sortir bé aquestes autofotos i observo meravellat com el jovent les fa amb gran soltura).

P1110874  Ms agulles  Més agulles, més boira, més misteri.

P1110878 Isaht Pass 3730m  Un collet amb banderes d’oració. Em diu el Chetan que és l’Ishat Little Pass, estem a 3730 metres. Del pal vertical hi penjarà una petita senyera amb els noms dels centres excursionistes en que, els de l’expedició, som socis.

P1110882 Paisatge i algunes plantes  El paisatge d’avui és diferent dels dos dies anteriors. Sovint hi veiem arbustos que li donen un aspecte més verd. Probablement l’orientació i les boires que hi sovintegen, aporten la humitat necessària.

P1110891 Riu Syanboche Khola  Torna tocar baixar, aquest cop a la llera del riu Syanboche Khola.

P1110893 Pujnat al monestir  Després de traspassar el riu no seguim el camí, ens desviem per un altre sender a l’esquerra que s’enfila pel lateral esquerra (la nostra dreta) del torrent. Hi ha una gran profusió de banderes d’oració. Ens estem apropant al monestir Chungsi Cave.

P1110913 Avui es festa 1  Es tracta d’un temple dins d’una gran cova, on avui hi coincideix que és festa i hi ha una gran quantitat de pelegrins. Hi arribem tres hores després d’haver sortit de Samar.

P1110909 Monestir Chungsi Cave 2  En un petit habitacle, els monjos estan fent la cerimònia corresponent. Aquesta cova monestir, també coneguda com Ranchung, és un popular lloc de pelegrinatge. La tradició vol que el Guru Ringpoche va estar meditant dins d’aquesta cova en el segle VIII. Es tracta d’una cova artificial amb algunes estalactites.

P1110902 Gentada 3

Em vaig enfilant pels racons de la cova. La gentada és considerable. A les parets s’hi observen algunes imatges que aprofiten formes de la roca que, pels creients, fan pensar que van ser esculpides de forma natural i misteriosa.

P1110895 Interior 4  Espelmes i fum, però el fum també prové dels àpats per menjar que fan per diversos racons d’aquesta curiosa i magnífica cova.

P1110896 Interior 5

Un pany de roca llis i gravat amb imatges de buda. No les vaig comptar, però mentre escric aquesta crònica penso que probablement n’hi deu haver 108.

El Mustang compta amb tres ciutats i uns 30 pobles més petits. Entre les tres ciutat hi ha Lo Mantang, el nostre destí final, que és la capital. En tota la ruta podrem veure les siluetes (i passarem pel davant mateix) dels monestirs. La visita sempre és interessant ja que conserven magnífics frescos pictòrics de segles d’antiguitat.

P1110906 Interior 6  Les imatges de l’interior són d’una gran força humana i cromàtica.

P1110908 Interior 7

Ens ofereixen beguda (el té amargant tibetà amb greix de iac) i menjar (patates bullides).

De les tradicions, cal afegir que es dóna el cas que una dona pot estar casada amb varis homes (fet conegut com poliàndria). La poliàndria s’ha observat també entre els inuit i a l’antiga Mesopotàmia. Generalment prové del desequilibri entre el nombre d’individus masculins i femenins. És un pràctica que, en l’actualitat, tendeix a desaparèixer.

P1110912 Interior 8

Amb els ulls plens de les imatges del festival ens preparem per tornar a la nostra ruta i seguir al nord.

P1110915 Seguim la ruta pel congost  El congost ens porta entre parets verticals en direcció a Syanboche.

P1110919 Aturada a menjar

A Syanboche ens aturem a dinar i descansar una estona.

Aquest trekking pel Mustang és un dels més interessants. Durant anys va estar tancat a les visites dels estrangers, fins que fa una desena d’anys es va obrir. Tot i amb això l’accés al Mustang està permès només per a mil visitants l’any (si no vaig errat).

F bandera Mustang

La bandera nacional del Mustang presenta un sol al seu interior sobre fons vermell i una franja perimetral de color blau. És diferent de la bandera del Nepal, la qual presenta aquell curiós aspectes de dues banderoles en punxa, una sobre de l’altre.

F bandera esp

La bandera espanyola té l’origen en la decisió de Carlos III de penjar als vaixells una ensenya que fos més visible. Això va passar el 1759. El seu secretari d’estat, Antonio Valdés, li va presentar vuit esbossos de models diferents. D’allà van triar una bandera amb tres franges, dues vermelles i una groga al centre que era de doble amplada que les altres. Però no va ser fins després de la guerra civil carlista (1833-1840) que no es va reglamentar l’ús generalitzat de la bandera roja i groga.

F bandera cat

La bandera del Principat de Catalunya prové del llinatge dels Comtes de Barcelona i se’n té constància en un segell de Ramon Berenguer IV de l’any 1150. Està considerada una de les més antigues d’Europa.

P1110920 Sortim de Syanboche  Quan sortim del petit nucli habitat de Syanboche toca seguir un camí/pista, com sovint amb molta pols, que s’enfila amunt.

P1110928 No veiem Annapurna pels nuvols  Passem pel coll de Syangboche La, a 3850 metres, i davant s’estén un bon tros de camí sobre un dels pocs trams de territori planer. Mirant enrere no podem veure l’Annapurna; era el que desitjàvem però els núvols no ho permeten.

P1110930 Encara que sendevinen

La cara de l’Annapurna, que hi ha darrera dels núvols, és la nord; per aquest vessant hi passa la ruta del Circuit dels Annapurnes, la que travessa el coll de Thorong La Pass, el de més altitud a l’Himàlaia. Ara recordo prou bé l’any 2012 quan vaig fer el trekking conegut com del “Santuari” i que puja de sud a nord fins al camp base de la cara sud del Cim Principal.

P1110932 Arribant a Geling  La ruta ha seguit un traçat en lleuger descens fins que arribem a Geling.

P1110936 Cases i colors

Els colors característics dels Mustang, que potser volen recordar les tonalitats dels turons i muntanyes, ens reben a l’entrada de la població.

P1110940 Ara si cims i neu  Si ens girem ara sí que podem admirar els cims nevats que abans no havíem pogut observar: Annapurnes, carena del Nilgiri i més a la dreta el Thorong Peak.

P1110942 Una bonica estupa

Una magnífica estupa, dins del poble, mostra un parell d’elefants bellament dibuixats i pintats. L’elefant és el símbol de la força, la saviesa i la lleialtat. L’elefant blanc va ser elegit per Buda com una de les seves moltes reencarnacions. Dins del pensament hindú, l’elefant es troba en la forma de Ganesh, que es el déu de la sort, la fortuna i la protecció.

P1110943 Cabres

Mentre donem una volta pel poble, un gran ramat de cabres ens passa pel costat. És el primer cop que veiem un ramat tan gran.

P1110948 Roba 1  En Chetan ha donat veus i per la tarda venen nens amb les seves mares i pares. Toca fer repartiment de sabates i roba que, per cert, és un dels aspectes més bonics i interessants d’aquest trekking: ajudar a la gent del país.

P1110945 Roba 2  Els nens, ben ensenyats, s’han anat posant asseguts a un costat, sota les instruccions de les mares. És magnífic veure aquesta filera d’infants.

IMG 2418

És certament emocionant veure els ulls d’il·lusió quan els nens veuen el que poden rebre com obsequi. D’altra banda anem repartint també rotuladors de colors dels molts que havia comprat a casa, però que aviat es fa evident que són massa pocs.

IMG 2419  Aquesta és foto oficial de les samarretes que vam repartir i que ens va facilitar Òmnium. Estem a 3773 metres d’altitud. Aquesta ja serà la segona nit dormint per sobre dels 3500 metres.

Seguidament insereixo un vídeo sobre el Mustang publicat per Ram Sharan Upreti:

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20365219