(Solsonès) Ruta el 17/04/2018; 7 km; +320 -320; 2,5 hores.   Excursió organitzada pel Toni Capell de la Colla del Dimarts amb el següent itinerari: Cambrils d’Odèn , Coll de la Coma de Turp, Cogulló o Pic de Turp.   Participants: Colla del Dimarts (17 membres).   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt. Dificultat: moderat (de fet és fàcil excepte pel tram superior, que, amb fang, ha estat delicat).

mapa2020 mperfil1020

FA ANYS: L’any 839 el territori estava inserit en el que ha esdevingut conegut com territori de La Marca.

P114 Inici  Ens hem trobat al poble de Cambrils d’Odèn. Cambrils és una de les entitats de població que formen el municipi d’Odèn, a la comarca del Solsonès. Es tracta d’una població dispersa que ja consta documentada l’any 839 en l’acta de consagració de la catedral de la Seu d’Urgell, en els inicis de la creació de Catalunya.

P1140866 Trumfera

Comencem l’excursió per una pista una mica més amunt del poble de Cambrils, a Llinars. A la nostra esquerra hi ha uns camps amb diverses ‘trumferes’, és a dir clots grans al terra, coberts, on s’hi emmagatzemaven les trumfes o patates. Per cert, Llinars és una altra entitat del mateix municipi d’Odèn; aquest sí que compta amb un petit nucli de cases agrupades.

P1140870 A la font del Tillo

Estem a uns 1300 metres d’altitud i fem una volta per l’espai conegut com El Planàs, fins una cruïlla amb un pal indicador que informa de la font de Tilló (desviament cap a la dreta).

P1140871 Molta neu al Pirineu  Mirant a la nostra dreta es veu el Pirineu molt nevat. Aquest any acumula una gran quantitat de neu.

P1140874 2 cucs

Seguim endavant i ja portem uns 3 quilòmetres. El terra és ple d’erugues de processionària del pi (“Thaumetopoea pityocampa”) un insecte de la conca mediterrània. A causa del canvi climàtic aquesta espècie s’està expandint de forma important. Els pèls són urticants. En vaig aixafant tantes com puc però hi ha uns grans tous que fan angúnia i que evito; tot i que el camí n’és ple.

P1140876 El Cogull de Turp i pins morts  La pista va pujant amb suavitat per la serra del Munyidor. Al davant ens espera vertical el Cogulló de Turp. Podem apreciar, a la foto, els pins morts pels efectes devastadors de l’eruga.

P1140884 El cad amb el zoom  Cal anar girant-se per mirar les neus acumulades. Aquest any el Cadí sembla que conté el triple de la neu que acostuma a ser habitual el mes d’abril.

P1140885 Coll de Narg  Mirant avall, tenim el poble de Coll de Nargó. L’etimologia de Nargó no ha estat prou ben establerta; probablement, però, és preromana. El Diccionari Alcover-Moll registra que podria tractar-se d’una grafia aglutinada de NgArgo, i Argó podria ser un nom personal. Tanmateix, cal recordar que ja al segle IX apareix com ‘Nargona’ i per tant això invalidaria aquella hipòtesi. Recordem que durant la Guerra Civil l’església de Sant Climent de Coll de Nargó va ser utilitzada com a polvorí i bombardejada diversos cops, tot i que mai les bombes li van caure de ple.

P1140886 Cap a les muntanyes nevades de la Vall dAran   Fins i tot, en aquest dia de cel net, veiem les muntanyes de la Vall d’Aran.

P1140887 Coll de la Coma de Turp

Arribem al coll de la Coma de Turp. Estem a la serra del mateix nom. Aquí ens agrupem i pujarem per la part més dreta de la caminada fins el cim.

Dèiem que l’any 839, quan es documenta la catedral de la Seu d’Urgell, era territori de la gran franja de protecció creada per Carlemany: la Marca Hispànica; era una locució usada en els ‘Annales regni Francorum’ per designar globalment els territoris i comtats de l’entorn dels Pirineus. El fill de Carlemany, Ludovic, va designar l’any 798 a Borrell com a comte de Vic. La posterior creació del futur Principat de Catalunya començarà a partir de la següent desaparició de la dinastia carolíngia, dins del segle IX.

P1140888 Amunt cap el Turp

Amunt, cap el Pic de Turp, amb en Toni que ens va guiant. Es diu ‘cogulló’ a un cim de forma cònica que es troba aïllat o a l’interior d’una serra. Per tant és un cim o pic i en la nostra geografia n’hi ha uns quants; els més coneguts són: el d’Estela, el de Bellver, el del castell de Mur, el de Sallent, el de La Vansa, entre d’altres.

Per concloure el que parlàvem de la història, afegim que Astúries i Navarra ja estaven formats com estats independents, amb un origen diferent i no relacionat amb la influència de Carlemany.

P1140891 Amb algunes clapes de neu  Amunt trobem algunes clapes de neu. La neu ja s’ha fos aquests dies i per això el terra és tou i fangós. Rellisca i ja veiem que a la baixada caldrà anar molt en compte.

P1140892 Cogull de Turp  Arribem al cim del Cogulló de Turp. Estem a 1620 metres d’altitud.

P1140895 La Serra de Turp cao el pant dOliana  La serra de Turp cap el Pantà d’Oliana. Amb les constants i fortes pluges, d’aquest inici de primavera, el pantà s’ha omplert de manera considerable i ja ha arribat al 83%.

P1140896 Descansant

Aquí toca descansar una mica, però sobre tot aprofitar per gaudir de les vistes extraordinàries que tenim. Menjar una fruita, descansar i parlar del paisatge i dels fets de la vida.

Aquests mesos en que es discuteix tant sobre el sobiranisme, encara destaca un article de Sala Martin, d’aquest mes d’abril (a ‘avantguarda.cat’) on recorda que el Comité d’Exteriors del Congrés dels Estats Units va presentar un document sobre la demanda d’independència de Catalunya, (“Creating a Strategic Framework for Addressing the Conflict between Sovereignty and Self-Determination: Earned Sovereignty”), on s’afirmava que es tractava d’un cas clar d’autodeterminació i que els estats europeus tenien la obligació de reconèixer el fet ja que en els últims 20 anys ja havien reconegut més de 36 nous països i que per tant el fet contrari seria tractat d’antidemocràtic.

PGrup P1050037 1  Una foto de grup (del Meli) no pot faltar.

P1140902 Imatges reflectides

Després baixem, a poc a poc, fins que arribem al coll. Des d’aquí anirem refent un altre cop el camí fins al cotxes.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/cambrils-doden-coll-de-la-coma-de-turp-cogullo-o-pic-de-turp-24085557