Els fars de Menorca.  La ruta (o rutes) dels fars de Menorca va a 5 dels fars de l’illa, repartits pel seu perímetre. Per tant es tracta d’unes caminades curtes, culturals, que es connecten amb cotxe per poder anar d’una banda a l’altra. Aquestes excursions o passejades es van fer entre el 13 i el 14 de juny de 2013. Cada una es pot allargar més, si així es desitja, especialment iniciant en el Camí de Cavalls allà on agradí més.

FA ANYS: El gener de 1287, Menorca es va rendir davant les forces de l’estol català, format per quaranta galeres sota el comandament dels almiralls Marquet i Mallol. D’aquesta manera Alfons el Franc, fill de Pere el Gran, de la casa comtal de Barcelona i per tant sobirà de Catalunya i de la Corona d’Aragó va venjar la traïció del moixerif de Menorca al seu pare, el qual havia estat tributari de la Corona des del regnat de Jaume I i mantenia relació de vassallatge amb el regne de Mallorca.

FAR PUNTA NATI

Excursió des de l’aparcament de la pista asfaltada Cf-5 fins al far i la Cala es Pous. Després, de l’aparcament, es va pel Camí de Cavalls fins a la creu General Chanzy. Recorregut de 5 km, i uns desnivells de + 50 – 50. Dificultat: molt fàcil, en algun tram molt pedregós.

 Mapa Nati  Perfil Nati

P1160723   La pista asfaltada, que es comparteix amb caminadors i ciclistes, flanquejada per uns murs (barreres) de pedra seca que semblen no acabar mai, planeja per un paisatge de roca trencada que ens fa pensar en algunes imatges de la lluna. El far es veu lluny i ens hi anem apropant.

 El far va començar a funcionar el setembre de 1913, tot i que l’edifici no es va acabar fins l’any següent. La ser una construcció molt ràpida, ja que es va finalitzar 14 mesos després de començar les obres. Es tracta d’una obra decidida a partir de les pressions del govern francès, especialment a partir del naufragi del vaixell correu “General Chanzy”. La llanterna, fabricada per la casa alemanya Pintsch, ja no era poligonal, sinó cilíndrica, tot i que amb els muntants verticals. Las llanternes posteriors que s’instal·larien als fars ja serien de muntants inclinats, perquè es considerava que els verticals produïen ombra en la llampada.

P1160730 Bnkers 

    Al costat del far, al qual es pot donar la volta, hi ha un conjunt de búnquers antics, relativament ben conservats, que destaquen vivament en aquest entorn de pedres recargolades. No hi ha cap rètol informatiu, el silenci sobre el passat resulta dens. Aquí l’exèrcit de la República hi va construir aquests assentaments fixes on s’instal·laren quatre canons de defensa.

P1160731 Cala des Pous Des d’aquí es tracta d’anar a donar un cop d’ull al barranc de la cala Es Pous, un indret de gran tranquil·litat on es pot gaudir d’un important forat per dins de l’istme oriental que permet veure el mar de l’altre costat. Després cal tornar fins al far i fins al cotxe, ja que al costat mateix del punt d’aparcament hi ha la tanca que permet seguir el Camí de Cavalls, en direcció nord.

P1160736 Tanca 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Anem seguint el camí, ara més agradable de caminar que el que hem fet abans, ja que està molt fresat pel pas de gent. Aquesta camí ens permet gaudir de les grans i curioses cabanes de pedra seca per al bestiar, que tenen forma com de pastís de noces.

    Passem pel costat de l’abrupta, vertical i turmentada Cala dels Morts, entre la Punta Des Cingle i la Punta des Morrut. Fa referència als nombrosos naufragis d’aquesta zona. De fet aquesta costa, i com a conseqüència dels vents predominants de component nord i oest, ha estat històricament l’extrem més perillós per a la navegació.

P1160741 Creu General Chanzy 

 

 

 

 

     Uns centenar de metres més endavant ja es veu l’objectiu d’aquesta passejada: una creu dalt de la qual hi ha una gavina, que marxarà quan nosaltres hi arribem. És la creu que commemora les víctimes del naufragi del vaixell General Chanzy. Era un vaixell de vapor francès que havia començat a navegar el 1892. L’any 1910 feia la ruta de Marsella a l’Alguer. Concretament el 10 de febrer i després d’una nit molt agitada la mala mar el va conduir cap a la costa on es va estimbar, en una època en que encara no hi havia cap far. L’entrada d’aigua dins del buc va arribar a les calderes, que van explotar i sense cap possibilitat, en partir-se en dos el casc del vaixell, es va enfonsar juntament amb les 156 persones que hi viatjaven a bord. Només va sobreviure Marcel Bodez,de 23 anys, que havia saltat a l’aigua amb una armilla salvavides, abans de l’explosió de la caldera. Fins el dia 11 no va aconseguir enfilar-se pels penya-segats per poder anar fins a la finca de Son Escudero a demanar auxili.

Des de la creu tornem enrere, gaudint d’aquest costa retallada, però gran bellesa.

Si voleu accedir a la ruta per a gps, podeu clicar: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4694296

 

FAR DE CIUTADELLA (SA FAROLA)

Excursió des de l’aparcament de la plaça de Dalt Sa Quintana (a Ciutadella), Sa Colarsega, Port Antic, Camí de Sa Farola, Sa Farola i tornada pel tram del Camí de Cavalls (marcat amb senyals vermell i blanc de GR). Recorregut de 3,5 km, i uns desnivells de + 15 – 15. Dificultat: molt fàcil, en entorn en general urbanitzat. 

 Mapa Sa Farola  Perfil Sa Farola

P1160753      Aquesta excursió ha començat a la plaça de l’extrem septentrional del Port de Ciutadella, on es pot aparcar perfectament. Des d’aquí es baixa fins al port, al davant mateix del pont a Sa Colarsega, des d’on tenim la primera vista de la magnífica protecció natural. Dalt, a l’esquerra, es pot veure l’edifici de l’ajuntament, inaugurat el 1925; és el resultat de la reforma del que havia estat l’antic palau del Governador. Ja havia estat cedit al consistori el 1879, però les discussions sobre si l’ajuntament tenia que mantenir la seva seu, que tenia al davant de la catedral, van durar anys.

 Al final del port, encara es poden veure les passarel·les d’accés als vaixells de passatgers, que actualment ja no es fan servir. Toca pujar la Costa des Port i anar a coincidir amb el carrer del Camí de Sa Farola, que ja no deixarem fins al nostre objectiu.

P1160755 

 

 

 

 

   Pel camí podem gaudir d’altres aspectes de la ruta, com pot ser la Cala en Busquets, a l’esquerra, i la visió del castell de Sant Nicolau. Aquesta edificació de protecció del port va ser aixecada a finals del segle XVII amb la intenció de defensar el port dels atacs provinents del mar. És una torre de forma lleugerament piramidal i de planta octogonal, amb el color de la mel que li donen els carreus de marès amb els qual va ser construïda. Dalt compta amb una plataforma per als canons i una torre enlairada per facilitat la visibilitat i control.

P1160757

P1160760 

 

 

 

I així arribem al far. Aquest far es va començar a construir el 1861 i es va inaugurar dos anys després, el mes d’abril de 1863, amb la finalitat de marcar clarament el port de Ciutadella. Sempre havia estat molt castigat en els moments de temporal de mar i fins i tot l’aigua entrava a les dependències de l’edifici. Per aquesta raó es va haver de protegir amb un mur que aturava les onades.

P1160758 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al davant, hi ha una capelleta emblanquinada i amb un minúscul campanar d’espadanya.

Si voleu accedir a la ruta per a gps, podeu clicar: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4694310

 

 

FAR DEL CAP D’ARTRUTX

Excursió des d’uns dels carrers del costat del far seguint carrers de la urbanització fins al port de la marina esportiva i tornada fent una circular. Recorregut de 3,6 km, i uns desnivells de + 20 – 20. Dificultat: molt fàcil, tot per carrers asfaltats. 

 Mapa Artrutx  Perfil Artrutx

 P1160746

 

 

     La nostra passejada, aquesta més urbana que una altra cosa, ha vingut obligada per la situació del far que, actualment, ha quedat totalment envoltat i envaït per les cases d’una urbanització. Comencem quasi al davant mateix i seguim una ruta pels carrers que toquen a mar. He de dir que el far va ser construït el 1858 per assegurar el pas per aquest extrem de l’illa. Al principi funcionava amb petroli, però amb els anys es va anar actualitzant fins que va ser automatitzat a finals de la dècada del 80 del segle passat. El setembre de 2005 va ser inscrit dins del catàleg històric de Menorca.

     Aquest és el tercer far que visitem. A Menorca n’hi ha 7, però hem decidit no anar als de Maó, ja que està dins de la fortalesa de Sant Carles, ni el de l’illa de l’Aire. Potser cal afegir que a Mallorca n’hi ha 14, a Eivissa en tenen 9 i a Formentera 3 més. Si hi afegim els 5 que hi ha a les petites illes de Cabrera i Dragonera, això dóna un total de 38 fars a les Balears.

P1160748 

 

 

 

 

 

 

    El carrer davant de mar, mira per sobre d’uns cent metres de roca trencada que penja directament sobre les aigües transparents de la Mediterrània, a no gaire altura. Per sobre de Ciutadella, tenim el nord de l’illa, amb paisatge més durs, rocosos, secs, salvatges. Cap al sud, la decoració natural s’omple de mates de vegetació com el romaní i les sivines, excepte a tocar mateix de mar on la força de les ones no hi deixen viure res.

P1160752 

 

 

 

 

 

 

    La urbanització, de cases baixes, omple l’espai. Es tracta de la urbanització de Cap d’Artrutx, que aviat connecta amb la de la Cala d’En Bosc, on un canal artificial ha permès instal·lar-hi una marina esportiva. Després d’aquesta passejada circular es torna al mateix punt on s’havia quedat el cotxe, per tal de seguir el recorregut o tornar cap a casa, fins l’endemà.

 Si voleu accedir a la ruta per a gps, podeu clicar: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4694309

 

 

FAR DE FAVÀRITX

Excursió des de prop del far fins a un tram del Camí de Cavalls i tornada fent una circular. Recorregut de 4,4 km, i uns desnivells de + 42 – 42. Dificultat: molt fàcil. 

 Mapa Favartix  Oerfil Favaritx

 P1160766 Cs des Sndic

 

 

 

   Aparquem el cotxe molt a prop del far, en un espai on llueix un rètol amb informació del paratge natural de l’Albufera des Grau . Al costat hi ha una zona humida, de perfil més baix, coneguda com “Es Cós des Síndic”, un hàbitat de conservació primària per la Unió Europea. Aquest és un dels més peculiars que existeixen a Menorca, atès que s’alimenta tant de l’aigua de la pluja com de l’aigua del mar que hi arriba en episodis de fort temporal. Cal respectar-lo perquè té una funció ecològica molt important ja que és una zona de descans, alimentació i cria per a diferents espècies d’aus i conté una gran riquesa biològica. Es troba protegit per uns pals i cordes que indiquen el punt des d’on no s’ha de passar. També cal tenir en compte que en aquest indret no s’hi ha d’anar amb gossos, ni que sigui lligats, ja que alteren l’equilibri natural dels ocells que s’hi instal·len.

P1160768 Far de Favritx 

    La construcció d’aquest far va estar motivada pels naufragis ocorreguts i va ser posterior a la del far de Cavalleria. Especial repercusió van tenir les desgràcies ocorregudes amb els vapors “Issac Pereyre” el 1906 i el “General Chanzy” el 1910, en commemoració d’aquest últim es pot veure una creu a prop del far de Punta Nati. El primer va enfonsar-se al mateix punt on ja havia naufragat, el març de 1898, el vapor “Ville de Rome”, tots de la Companyia General Transatlàntica francesa.

P1160771  Cap de Favritx    Cal donar la volta, encara que, si s’hi va amb nens, amb precaució, doncs es tracta d’un entorn de roques punxegudes i que dificulten el caminar. Estem en un entorn de naturalesa salvatge i dramàtica que, poc a poc, ens permet anar-nos endinsant cap a la punta de Favàritx, on hi ha un vèrtex geodèsic, molt malmès per l’efecte de l’aigua salada i el vent.

     Val a dir que les obres per a la construcció d’aquest far van començar el mes de juliol de 1917, però la falta de recursos i les protestes de l’antic propietari del terreny, per no haver percebut els diners de les terres, van paralitzar les obres i no es va acabar fins el setembre de 1922, mes en que es va inaugurar.

     La òptica original del far, actualment es pot contemplar a l’exposició de Senyals Marítims instal·lats a l’interior del far de Portopí. La torre té una alçada de 33 metres i va ser construïda íntegrament de formigó, sent aquest procediment el primer que es va fer servir a les Illes Balears.

 

P1160782 Varietats de socarrells 

 

 

 

 

    Després i per tal d’allargar una mica la caminada, anem fins a la confluència de la pista amb el Camí de Cavalls i anem per entre aquest interessant territori dunar fins a la Cala Presili, també coneguda com a Platja de Capifort, prenent el nom del promontori més alt d’aquesta zona, que té una altitud de 81 metres. A la cala hi ha un parell d’homes que estan treballant posant barreres de senyalització del camí i per evitar que, especialment a l’estiu, la gent s’endinsi a les zones de protecció dunar, ja que en només un mes es pot malbaratar l’entorn mediambiental que es conservava durant anys.

P1160784 Cala Presiloi Si voleu accedir a la ruta per a gps, podeu clicar: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4694314

 

FAR DE CAVALLERIA

Excursió passejada fins aquest formidable far. Recorregut de 1,7 km, i uns desnivells de + 47 – 47. Dificultat: molt fàcil.

 Mapa Cavalleria  Perfil Cavalleria

P1160789 Cam del Far de Cavalleria      Després de passar una tanca (i tornar-la a deixar tancada) aparquem per seguir la pista recte que va cap el far. Cal arribar-hi a poc a poc, gaudint de la vista que ens ofereix la torre blanca i vertical, dalt del tot d’aquest suau pendent. El far de Cavalleria va ser construït entre el 1852 i el 1857. El mes de març d’aquest últim any va començar a funcionar. És el més antic de Menorca i la seva posta en funcionament va reduir dràsticament el nombre de naufragis a la costa nord de l’illa. Es calcula que entre els segles XIV i el XIX més de 700 vaixells havien naufragat a la zona de tramuntana.

P1160792 Far de Cavalleria 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Està situat a la part més septentrional de l’illa i compta amb una alçada de 15 metres, tot i que la seva altura sobre el nivell del mar és de 94. La seva luminiscència abasta fins a 126 milles nàutiques.

     Amb aquest far es van reduir els naufragis, però es van eliminar del tot, la qual cosa va suggerir la conveniència de dissenyar i construir els fars de Favàritx i Punta Nati. Cal esmentar, com a curiositat, que el 1922 es va establir el camí oficial que avui nosaltres hem seguit, des de Mercadal. Antigament s’hi accedia a través d’uns terrenys privats, amb el permís de propietari, però que anava variant de traçat segons els estats dels conreus.

P1160795 Pedrera del far 

 

 

 

 

 

 

     També aquí es van construir diversos assentaments fixes de defensa de l’illa. Tampoc l’administració actual no té gaire interès en recordar la memòria històrica i no hi ha cap rètol explicatiu. En aquest indret, l’exèrcit de la República, hi va instal·lar quatre canons tipus Krupp de 15 cm. També es pot observar un túnel a la roca que s’havia utilitzat com a polvorí. Una pedrera, al costat, exposa de manera prou evident d’on van sortir els carreus per a la construcció del far.

 

P1160802 

    Després anem baixant un altre cop. Aquesta excursió, com les altres, es pot allargar més o menys tot seguint el Camí de Cavalls des d’un punt més llunyà. L’origen etimològic del Cap de Cavalleria, s’endinsa en el temps estretament lligat amb els orígens feudals de l’illa, en que els senyors cridaven als quatre vents els territoris que dominaven.

     Estem a l’extrem septentrional menorquí, des d’on la gent sempre ha pogut observar tant l’alba com la posta del sol, a banda i banda, d’aquest penyal calcari. També, el penyal, va ser observador mut quan el 25 de juny de 1916 (durant la Primera Guerra Mundial) un submarí alemany va enfonsar un vaixell italià i un altre de francès, tot el mateix dia. Els supervivents van ser rescatats al llarg de la costa entre Fornells i Maó.

 Si voleu accedir a la ruta per a gps, podeu clicar: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4694312