(Islàndia) Ruta el juliol 2013; 9,5 km; +330 -330; 4 hores.   Excursió organitzada per Tierras Polares amb el següent itinerari: Campament Landmannalauger, cim.   Tipus de sortida: circular. Dificultat: fàcil.

Mapa 616 Perfil 616

FA ANYS: El 24 de maig de 1944 i per referèndum, Islàndia es va convertir en una república independent. Des del 1380 havia estat sota el domini de la corona danesa, però el rei danès, Christian X (que regnava a Dinamarca, però que estava sota l’ocupació de l’Alemanya nazi) va enviar un missatge de felicitació al poble islandès.

P1170225 Domo

Aquesta nit hem dormit en un “domo”, que és una tenda arrodonida que conté 8 lliteres i unes petites taules. Ahir al vespre una bona part del grup van anar a banyar-se a la bassa d’aigües termals i quan van tornar jo ja estava dormint, protegit amb taps per les orelles i una pastilla per dormir. Es veu que el Paco, va decidir anar a fer bivac... ¿potser era pel soroll nocturn? Els taps són fonamentals en les sortides en grup, on s’ha de dormir a albergs, refugis o tendes.

P1170232 Inici ruta Landmannalauger

L’Andrea explica la ruta. Aquest campament és una base permanent per començar diverses excursions. Hi ha serveis de dutxes i lloc per dormir, encara que convé reservar amb anticipació. Ahir vam arribar per una pista de molts quilòmetres que va obligar a passar diversos rius a gual. Estem a l’àrea geotermal més gran de tot Islàndia . Des d’aquest punt surten trekkings de varis dies que segueixen etapes d’uns 15 km i que compten amb tendes o refugis al final de cada etapa.

P1170237 Vista del campament      Anem seguint senyals blancs i vermells i pugem. La vista de la plana on hi ha el campament és extraordinària, així com els colors dels turons que l’envolten. El sender passa per entre pedres i roques negres de lava.

P1170250  Arribem a uns primers camps, entre cràters, amb fumaroles. Fa calor. Estem a la zona del volcà Brennisteinalda. Es tracta d’un volcà de 855 metres d’altitud dins de la regió de Landmannalaugar i no gaire lluny del Hekla. El seu nom (Brennisteinalda) significa “Onada de sofre”, per les diferents tonalitats de sofre que donen color als seus vessants.

Ens veiem quasi borrosos entre els fums del lloc, encara que somriem perquè ens sentim en un espai màgic i misteriós.

P1170257 Paisatge encantat     Els voltants són magnífics ja que hi ha tota una varietat cromàtica extraordinària: verd de les molses, el negre de la lava i de les cendres escampades, vermell del ferro i blancs de les emanacions. Hi trobem peces de considerable pes d’obsidiana. Tot sembla un paisatge de conte de fades, quasi com si estiguéssim veient un quadre pintat a l’oli: un paisatge encantat.

P1170263 Marga Esther Teresa Toni Andrea Conxa Mar i Paco al cim del Brennisteinsalda

Arribem dalt del cim, el Blahnúkur. Mirant aquests paisatges, es pot arribar a comprendre la voluntat d’aquest poble que un cop va esclatar la bombolla immobiliària, el 2008, el moviment popular va fer caure el Govern i es van deixar caure els bancs. Un país de 300.000 habitants es va negar, per referèndum, a fer-se càrrec del deute del país (de 6.700 milions d’euros). El primer ministre fou jutjat i condemnat per negligència. Islàndia és un far de llum al mig de la crisi i dels governants corruptes i inútils que sovintegen per Europa, especialment en alguns països. Islàndia demostra que és mentida que sigui millor un país gran. Segur que la gent que viu a Espanya viuria molt millor si fóssim varis estats petits. Es controla i funciona millor un estat petit que un de gran. Un estat gran només interessa als que tenen el poder... i ja sabem perquè.

P1170267 Salsitxes a la volcnica

Islàndia comença a tenir creixement i l’atur es redueix. Per a tots els que protesten contra les retallades, la irresponsabilitat dels gestors dels bancs, la connivència dels governadors dels bancs i entitats de control, la corrupció dels polítics, socialització de les pèrdues dels mals gestors, aquest país és un exemple formidable de ciutadans que han donat una lliçó de desobediència civil i de democràcia. Nosaltres, però ens anem fins a un lloc tranquil on podem fer unes salsitxes amb la temperatura que surt d’unes fumaroles.

P1170273 Cot rtic

D’aquesta manera, recuperem forces i després anem tornant, passant per camps de cotó àrtic i anem acabant l’última de les excursions programades.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4840264