(Canadian Rockies) Ruta el 30/09/2015; 16 km; +580 -580; 6 hores.  Segona excursió organitzada durant el viatge a Canadà amb el següent itinerari: Bow Lake, torrent del riu Bow, Glacera Bow i Bow Hut.   Participants: Anna, Esther, Josep i Miquel; guia: Hugo.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt; Dificultat: moderat (bàsicament per un pas en una roca, però de fet és de pas senzill).

mapa  mperfil

FA ANYS: El dia 1 de juliol de 1867, el parlament del Regne Unit va crear la federació Domini del Canadà que formaven les províncies de Canadà, Nova Brunsvic i Nova Escòcia.

P1030852 Mat a la sala del hostel

Com cada dia, després de fer l’esmorzar a la cuina, hi ha una breu sessió per parlar del que hem de fer a la magnífica sala de l’alberg. La regió d’Alberta es troba en el que podem dir el cor del Canadà. Es tracta d’una terra pròpia de ramaderia i petroli, amb dues ciutats modernes com Calgary i Edmonton. En aquest context, les Canadian Rockies, una espectacular serralada muntanyenca, s’estenen des de l’interior d’Alberta fins a la Colúmbia Britànica. Gran part de la serralada és Patrimoni de la Humanitat. Al sud, la serralada entra a Estats Units, als estats d’Idaho i Montana.

P1030857 Bow Lake

Amb el cotxe i en poca estona arribem al davant del llac Bow. El reflex del St Nicholas, al fons, impressiona per la seva espectacularitat. Per arribar al Bow Lake hem pujat des del Louise cap el nord, tot deixant, a mig camí, el Hector Lake a l’esquerra. Tota la vall esta envoltada de cims a dreta i esquerra. Quan arribem al llac no podem evitar mirar cap a llevant on tenim els cims Cirque i Dolomite i una mica més al sud-est sabem que hi ha el Noseeum i el Mount Andromache. De cara a la ruta que hem de fer, a ponent del llac, tenim el Mount Thompson i el Mount Jimmy Simpson, aquest a tocar del llac.

P1030858 Num-Ti-Jah Lodge i cara sud del Mt Jimmy Simpson

Comencem a caminar després d’haver aparcat prop del Num-Ti-Jah. Aquest hostal té el seu origen en la decisió de Jimmy Simpson, el 1898, de construir una barraca just en aquest punt. Més endavant va ser una base permanent per excursionistes i naturalistes. Li va donar, per nom, Num-Ti-jah, una paraula en llengua stoney que vol dir marta. L’any 1940 el lodge ja tenia sis habitacions i el 1950 s’havia transformat amb el que podem veure. Simpson va gaudir de la seva condició de “vell de les muntanyes” fins el 1972 en que va morir a l’edat de 95 anys.

P1030862 Seguint el riu Bow Anem seguint el riu Bow en direcció sud. Sabem que a la nostra dreta, cap el nord, hi ha el Munt Jimmy Simpson que és quasi un 3000 (2966m) i va ser ascendit per primer cop l’any 1897 per George Baker. En Simpson va ser un personatge molt curiós que va passar de granger a cuiner, va perdre tots els diners d’una herència a les tavernes, va començar a fer de guia i va adquirir fama en preparar equipaments i material pels escaladors i fent de guia experimentat.

Aproximadament després d’una hora, el riu s’enfonsa en un torrent excavat a la roca. Per parlar amb propietat, cal dir que estem a les muntanyes de Waputik, que es la carena, dins de les Rockies, que es troba a la divisió entre els parcs nacionals de Banff i de Yoho. Estem just al sud el Kicking Horse Pass. Waputik és la paraula indígena per fer referència a la cabra blanca.

P1030864 La Roca

Uns metres més endavant, trobem l’única dificultat de tota la caminada: una roca que cal superar i anar en compte de no caure al torrent que passa per sota.

P1030866 Portal Peak Anem pujant. Hem començat a uns 2000 metres d’altura i ara la pujada és suau doncs estem a uns 2100 metres. A la dreta veiem el Portal Peak.

P1030867 Mirant cap el Nord es veu el Cirque Peak Girant-nos per mirar la ruta per on hem vingut, veiem, al nord, el Cirque Peak. Una part de la història del Canadà i de les Rockies explica que l’any 1889, la direcció del hotel Banff Springs va preguntar als indis stoney, de la reserva de Morleyville, si voldrien anar a l’hotel a entretenir els clients. Dos-cents membres de la tribu s’hi van desplaçar, van muntar les seves tendes tipis al camp de golf i van presentar diverses demostracions sobre cavalls, balls i música, així com també van invitar els clients a visitar el seu campament. Aquell acte va resultar un èxit i es va transformar en un esdeveniment anual que atreia gent de molt llocs enllà. Quan l’esdeveniment es va fer més gran, el van translladar a la Cascade Mountain. Però a mesura que van passar els anys, els temps van canviar i els visitants de les muntanyes disposaven d’horaris més rígids, així com la política del parc i els problemes que es van crear amb el tema dels diners van dificultar l’esdeveniment. Com a resultat de tot això, l’any 1978 es va celebrar per últim cop.

P1030868 cap el sud el circ glacial amb Vulture i St Nicholas Cap el sud, al davant de la nostra direcció brilla magnífic el Vulture Peak i el St Nicholas, sobre el circ glacial de la glacera Bow.

P1030870 Vista de la Bow Hut Comencem a veure la Bow Hut. La història del Canadà, tot i ser molt jove, és plena de conflictes. Després de diversos aixecaments i guerres entre els colons, els nord-americans i les forces britàniques, el juliol de 1867 el parlament del Regne Unit va aprovar l’Acta per la qual es formava la federació “Domini del Canadà”. Aquest procés va anar lligat amb la construcció del Ferrocarril Transcontinental, que va arribar a Vancouver el 1885.

P1030871 La gelera Bow ambles graves de morrena per sobre Veiem la glacera Bow amb les graves de morrena que la cobreixen. Després de la federació, altres territoris s’hi van anar unint, però amb diversos conflictes derivats de l’equilibri de poder entre la federació i les províncies federades. L’any 1931, el Canadà va rebre un estatut d’igualtat al Regne Unit, dins de l’Imperi Britànic. La Constitució que es va aprovar 50 anys després va trencar l’últim lligam de subordinació amb el Regne Unit, tot i que el Canadà encara comparteix monarca com a cap d’estat.

P1030872 Mn mineral cap al refugi Un món mineral ens porta cap el refugi. Hi ha tres cabanes que donen allotjament als excursionistes i escaladors que passen pel costat del Wapta; són: Bow Hut, Peyto Hut i Balfour Hut, totes tres gestionades pel Club Alpí del Canadà, l’associació esportiva de muntanya creada el 1906.

P1030873 refugi Bow Ja quasi som al nostre destí, el refugi Bow. El refugi Bow Hut es troba a 2350 metres, a la banda oriental del camp de gel del Wapta. El Wapta, nom que vol dir “aigües ràpides”, és un de les més de 400 glaceres del Canadà. El refugi va néixer el 1968, per impuls de Peter Fuhrmann, amb una capacitat per a 14 persones. Amb el temps va començar a rebre cada cop més excursionistes i esquiadors de tal manera que estava totalment saturat, fins al punt que era conegut com a “Bow Ghetto”. La dècada del 1980 estava en molt mal estat i es va reconstruir el 1989 amb la capacitat que té actualment de 30 places i ample sala d’estar i cuina.

P1030874 Vista del Vulture i del Wapta Des de l’entrada del refugi hi ha una vista perfecte del Vulture i de la neu del Wapta Icefield que corona el cim. Respecte del que dèiem del cap d’estat al Canadà, aquest és un exemple clar que una cosa és compartir monarca i una altra diferent ser o no independent. Així mateix va passar entre diverses nacions o estats dins de la península ibèrica des del segle XV fins el segle XVIII. Abans que Barcelona es rendís a les tropes castellanes i franceses el 1714, el rei ho era dels diversos estats i territoris de la península (per disponibilitat de diversos títols), independentment que cada territori tenia la seva cultura, les seves institucions de govern i el seu sistema constitucional, tot independent dels altres territoris, com era el cas de Catalunya, Aragó, València i Mallorca. Aquesta independència es va perdre el segle XVIII.

P1030876 Roques burrows

Deixem a l’esquerra del camí una curiosa roca que presenta unes curioses formacions tubulars. S’originen al cap de poc d’haver-se dipositat el sediment i són el resultat de l’acció excavadora de cucs o altres animals que hi ha quedat a dins i busquen de sortir. Posteriorment un cop els fangs es solidifiquen, altres avingudes d’aigua amb altres materials més durs s’hi infiltren i finalment queden aquestes formes curioses. Són conegudes, en anglès, com “burrows” i formen part d’un procés més ampli conegut com bioturbació, tal com no fa gaires mesos explicava, en una altra excursió, l’amic Alfred Montserrat.

P1030878 Roca avall

Tornem a ser a la divertida roca i la baixem en compte. Avui que hem caminat per la foscor dels boscos de la vall de riu Bow, no hem trobat cap rastre de que hi havia hagut el camp de presoners de guerra, al qual ens hem referit a l’article del primer dia d’excursió. Potser alguna olla oxidada o un tram de tanca espinosa deuen quedar amagats, però el cas és que entre 1915 i 1917 es van tancar en aquest bosc més de 600 presoners. Per a la majoria la seva culpa era ser original d’Ucrània o d’altres països enemics en aquella Primera Guerra Mundial. Se’ls hi van confiscar les seves possessions i van estar obligats a treballar en obra pública, però també per construir el camp de gols de Banff Spring o la piscina de Cave and Basin.

P1030881 Anna i Esther a la Roca Ja des d’aquest punt ens queda poca estona per tornar a ser al llac Bow i al cotxe.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=11079976