(Himalaia) Ruta 1465 el 17/10/2022; 10 km; +830 -830.      Ruta dins del Trekking al Camp Base de l’Everest. Participants: Candela, Anna, Josep V, Rosa, Salva, Toni C, Cristina, Xavier B, Rafa V, Hanny, Elisa, Jordi G i Miquel.   Tipus de sortida: circular; Dificultat: moderada.

cmapaet03 cperfilet03

FA ANYS: 1951 va ser l’any que es xifra com l’entrada del Nepal a la vida moderna.

DSC08569 ET03 Mati Tamserku Kantega   Avui tenim una jornada o etapa d’aclimatació. Durant dos dies, avui i demà, farem rutes per guanyar altitud i tornar a dormir a Namche. A l’horitzó, amb neu, tenim la vista sobre els cims del Tamserku (6608m) i el Kantega (6685m), tots a llevant de la ciutat.

DSC08571 Serra Nupla i Kongde   Comencem a caminar, els carrers són molt drets, amb escales. Anem en direcció nord. Al sud i sud-oest tenim la serra del Nupla (5885m) i el Kongde (4250m). No hi ha cap vista equivalent en tot Europa, ja que no hi ha cap població per damunt de 3800 metres.

DSC08573 A l escola

Sortim a les 9. Pels carrers que pugem anem deixant una vintena de lodges o hotels. La densitat d’establiments al servei del turisme de muntanya és impactant, sobre tot si tenim en comte que estem en una ciutat on no hi arriba cap carretera. També ha crescut la població d’habitants; ara a Namche hi ha 2500 persones, amb una edat mitjana de 26 anys. La població, el 1971, era de 1000 habitants. Això fa que també hi hagi escoles.

DSC08575 Transport de roques

Seguim carrer amunt. A la dreta uns homes estan picant pedra (literalment), mentre un altre carrega uns blocs en el curiós sistema que fan servir de transport. Hi ha molta activitat, Namche és important; no oblidem que unes 25.000 persones dediquen un parell de setmanes, cada any, a les rutes que surten de Namche i això vol dir recursos, activitat, construcció, serveis...

DSC08576 Pujada molt dreta   La població va quedant a sota a mesura que seguim el sender de terra que va fent ziga-zagues durant la pujada.

DSC08583 Amunt

A pas molt lent, vaig pujant. M’aturo un moment per fer una fotografia de Namche, que queda quasi sota la nostra vertical. Respiro una mica, bec una mica d’aigua de la cantimplora. Recupero l’alè. Aquest matí, quan m’he despertat tenia unes pulsacions normals de 58 i el ‘c.o.s.’ era de 88%. Aquesta concentració em diu que ha baixat uns 7 punts sobre la que tindria prop de mar, que seria entre 95 i 97%.

DSC08585 Khumbi Yul Lha   Hem arribat dalt de la dura pujada. Han estat 400 metres de desnivell constant i molt dret, com es pot observar a les fotografies i hem fet només 1,7 quilòmetres. L’espai s’aplana i seguirà així, amb algunes pujades i baixades, encara que més suaus. Passem pel costat d’una construcció en aquesta ruta a peu que condueix a Syangboche, però també a Khumjung. Una filera de banderes d’oració onegen al vent i també una petita estelada que hi deixem; algú la hi ha deixada potser com a manifestació d’una emoció interna o potser com a memorial de tots aquells apallissats al nostra terra aquell 1 d’octubre de fa uns anys, perquè volien votar en un referèndum que el govern havia declarat il·legal.

PHOTO-2022-10-18-06-44-45 Te i Everest     En un Lodge, aquí dalt, podem seure i fer un te, descansar i compartir la nostra alegria. Al fons podem gaudir de la magnífica vista de la serralada més alta de la Terra, formada per l’Everest i el Lhotse.

PHOTO-2022-10-18-06-40-44 Candela I M

És inevitable fer fotografies. És un moment magnífic i tenim la vista, d’esquerra a dreta, del Chhukung (5883m), al centre del grup l’Everest (8848m), que treu la punta pel darrera del tot, el Nuptse (7885m) just al davant, i el Lhotse (8516m) a la seva dreta. A l’extrem dret de la fotografia hi ha, més proper, l’Ama Dablam (6812m). La visió de l’Ama Dablam ens acompanyarà moltes de les etapes dels propers dies.

IMG 8606    Al vespre, avui, mentre esperi l’hora de sopar dedicaré uns minuts a fer un dibuix esquemàtic del meu record de la vista que ara tinc.

DSC08589 Khumjung   Arribem a Khumjung. Hem fet uns 4 quilòmetres des de l’inici, però ens hem estat molta estona amb el te i gaudint de les vistes i també ens hem aturat al costat de l’hotel Everest View, on hi arriba gent amb helicòpter a passar-hi una nit. Potser no hi deuen dormir gaire bé, ja que arribar des de Kathmandu en helicòpter fins 3880 metres, no és bona idea. Aquest hotel va ser creat per l’empresari hoteler Takashi Miyahara, els anys 60.

DSC08593 Khumjung hospital   Ja estem pels carrers de Khumjung (a 3970 metres), on pararem a dinar d’aquí una mica. La població compta amb 2000 habitants que viuen en unes 550 cases familiars. Recordem que estem a la regió de Khumbu, dins del Parc nacional de Sagarmatha, un lloc classificat per la Unesco com a Patrimoni de la Humanitat des de 1979. Aquest poble compta amb comunicacions modernes com Internet i els telèfons fixos i mòbils, així com l'escola "Hillary", fundada per Edmund Hillary el 1961, vuit anys després de la conquesta de la Muntanya Everest; proporciona educació per a més de 350 nens.

Hem seguit planejant i baixant fins a Khunde, que es troba directament al costat del poble de Khumjung, a la vall, als peus de Khumbu Yül-Lha que significa “Déu del Khumbu” i és una muntanya sagrada dels xerpes. Conté l'Hospital de Kunde fundat per Sir Edmund Hillary el 1966. Kunde es troba a menys de 25 quilòmetres de l'Everest i de la frontera entre el Nepal i el Tibet (ocupat per la Xina).

DSC08602 Baixant   Ja anem baixant. La ruta és també molt llarga i dreta en alguns grams. Per entendre el país diguem que Nepal és un dels països més pobres i menys desenvolupats del món, amb aproximadament 1/4 de la seva població vivint sota la línia de pobresa. Una societat aïllada i agrària fins a la meitat del segle XX; el país va entrar a l'era moderna el 1951 sense escoles, hospitals, carreteres, telecomunicacions, energia elèctrica, indústria o serveis civils. Tot i això, el país ha fet progrés cap a un desenvolupament econòmic sostenible des dels anys 50 i ha emprès un programa de liberalització econòmica.

DSC08603   Vista, un altre cop, de Namche. Tinc ganes d’arribar-hi per descansar d’una jornada tranquil·la i de vistes extraordinàries, però dura amb forts pendents i un últim tram d’escales, per arribar a Namche, molt pesat.

NOTA: No necessàriament els wp coincideixen al lloc on han estat fetes les fotos.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/et03-ebc-trek-namche-khumjung-khunde-namche-118841913

Aquí, crònica següent: http://www.eoliumtrek.cat/index.php/mon/himalaia/1205-et04-ebc-trek-namche-thamo-namche