20210104 LL01

3 Nits de torb i 1 Cap d’any, Jordi Cruz

Símbol Editors (2018)

El 30 de desembre de l’any 2000 dos grups d’excursionistes es disposaven a fer el Balandrau, un cim situat al ripollès amb una alçada de 2.585m, entre Setcases i Queralbs. De ben segur que el coneixeu, ja que és un dels cims emblemàtics de la zona, i un dels més visitats tant a l’estiu com a l’hivern, ja que no presenta una excessiva dificultat.

En Josep Maria Vilà formava part d’un d’aquests grups, que es disposava a coronar el cim amb esquís de muntanya. Les condicions meteorològiques eren bones i res feia pensar que hores més tard el torb, nom amb què es coneix aquesta tempesta de fort vent i neu, faria acte de presència a la zona.

En Vilà recorda com inclús algun component del grup es va quedar amb màniga curta a causa de la bona temperatura que hi havia moments abans de fer cim. Però les condicions van canviar sobtadament. Va començar a bufar el torb, amb ràfegues de vent de NW que superaven els 100 km/h (138 km/h cop màxim) i la temperatura va baixar ràpidament fins al que se suposa podria estar al voltant d’una sensació tèrmica de 30 graus negatius.

Personalment l’he trobat un llibre molt instructiu ja que en Jordi Cruz hi aporta els seus coneixements com llicenciat en Ciències Físiques i meteoròleg. Molt recomanable per tothom que algun dia potser s’aventurarà a fer algun dels cims del Pirineu català.

NOTA NOVA (5/6/2021). Fa pocs dies per TV3 es va emetre el film documental "Balandrau, Infern glaçat" que es pot trobar a TV3 a la Carta.

P1040936 Matinada amb torb a Ulldeter

Jo recordo un gener del 2010, amb l'amic Xavier, que vam anar per fer una sortida fins al Pic de l'Infern. L'endemà al matí (dissabte) a les 9:01 l'aspecte de la matinada era el de l'anterior foto des del refugi d'Ulldeter. El vent ja xiulava i la temperatura havia caigut molt. El guarda ens va informar que es previa una torbinada. Així que vam decidir baixar directament al cotxe (el teniem a la carretera per on passa el GR) i marxar.

P1040938 Refugi Ulldeter sota el torb

A les 9:25, només 24 minuts després!, la ventada ja era molt forta i el xiular del vent feia por. Em va saltar un crampó i no me'n sortia ja que la mà dreta se'm va quedar glaçada en un minut. Gràcies a en Xavi que em va ajudar. I avall va. Quan vam arribar al cotxe ens hi vam estar una estona per recuperar-nos, fins que ja vam marxar avall: el cap de setmana s'havia acabat.