(Priorat) Ruta el 10/04/2018; 12,3 km; +270 -270; 4 hores.   Excursió organitzada amb el següent itinerari: Els Guiamets, estació tren Guiamets, Serra d’Almos.   Participants: Dolors, Joan i Miquel.   Tipus de sortida: anada i tornada al mateix punt. Dificultat: fàcil.

mapa1018  mperfil1018

FA ANYS: L’any 1791 es va començar a construir l’actual edifici de l’església parroquial del poble.

P1140779 Els Guiamets esglesia  Aparquem i comencem al poble d’Els Guiamets. L’església està dedicada a Sant Lluís bisbe i es va construir el 1791 a sobre del temple anterior que estava en molt mal estat.

P1140780 Snia al mirador

Una placeta, amb un bon mirador té una sínia al centre; un record de temps passats en que l’aigua s’aprofitava directament. La riera de Capçanes travessa el terme municipal en el seu camí fins que s’uneix al riu Siurana. El topònim no està gaire documentat, però sembla referir-se al diminutiu de Guillem, nom d’origen centre-europeu.

P1140788 Orenetes

Hi ha excursions de cims i grans paisatges, altres per llocs curiosos i altres per pobles i llocs senzills, tranquils i humans. Aquesta n’és una per conèixer dos poblets d’un territori on no s’hi acostuma a anar. Pels carrers del poble passem pel costat d’una casa plena de nius d’orenetes: la primavera ha arribat.

P1140789 Al N Tormo i Montsant  Sortim del poble en direcció a ponent. Cap el nord sabem que hi ha les serres de Lo Tormo i del Montsant.

P1140790 al E Llaberia i Colldejou  Cap a l’est-sud-est hi ha les serres de Llaberia i Colldejou.

P1140794 Un tunnel

Passem per un túnel estret. Des del poble hem caminat per carretera, encara que sense trànsit.

P1140796 Estaci del tren

En uns 2,5 quilòmetres arribem a l’estació de tren de la Renfe d’Els Guiamets; en un estat deplorable; però ja hi estem acostumats per Catalunya que la Renfe i l’organisme estatal Adif tractin així les infraestructures. Els Guiamets és una estació de ferrocarril propietat d'Adif situada al municipi dels Guiamets, allunyada del nucli urbà, a la comarca del Priorat. Aquesta estació, projectada inicialment per la Companyia dels Ferrocarrils Directes, va entrar en servei l'any 1891 quan es va activar el tram construït per la Companyia dels Ferrocarrils de Tarragona a Barcelona i França (TBF) entre Marçà-Falset (1890) i Móra la Nova.

El mes de maig de 2008 Adif va anunciar que es licitaria la modernització de l'estació per augmentar la seguretat, eficàcia i fiabilitat de les instal·lacions. Han passat deu anys! Les autoritats de Madrid no han fet res. Es possible trobar per internet molts articles i noticies que diuen que els membres del govern d’Espanya menteixen (es poden trobar al ElPeriódico, a catalunyalliure, a naciodigital, a cataloniatoday...). Es pot veure un article del passat dia 11 (d’aquest any) a ccma.cat que diu que de les inversions ‘urgents’ promeses (el 2013) a la xarxa de trens de rodalies de Catalunya pels anys 2014, 2015 i 2016, només s’han executat un 10% (estem al 2018).

P1140797 Celler o moli  Ens desviem per un pista de terra que surt pel darrera de l’estació i passa pel costat d’una construcció abandonada i envoltada d‘esbarzers. És curiós perquè sembla haver estat un edifici de bona planta però situada en una mena d’illa al torrent.

P1140798 Farigola i ginesta

Farigola i altres plantes presenten les seves flors primerenques. Hem girat i sembla haver-hi un canal que passa pel costat de l’edifici, als seus peus i que també hi entra. Ens preguntem si no devia haver estat un molí.

Per cert, l’objectiu d’aquelles inversions que dèiem, per millorar la seguretat del servei de Renfe, que feia molt anys que es reclamaven i que han quedat, com sempre, en un no res, en els pressupostos de l’Estat per aquest any 2018 segueixen posant-hi inversions pendents. Ningú es creu que s’arribin a executar.

Al ‘naciodigital’ d’aquests dies, per exemple, diu: “Accés ferroviari amb ample europeu al port de Barcelona: els pressupostos preveien que s'hagués començat el 2016 però... encara s'ha de definir el projecte! Per l’any 2019 es preveu una partida de pressupost: un sol milió!”. Si no fos pel perjudici que provoca a l’economia de Catalunya, faria riure.

P1140824 Cups

Dins de l’edifici hi ha uns cups o dipòsits. Dubtem de la seva finalitat. Més enllà trobem un senyor que està podant unes oliveres. Ens diu que recorda que l’edifici que hem vist havia estat un celler on es rebia el raïm de les vinyes dels voltants i se’n feia vi que es carregava en trens per al seu transport. Bé ja sabem una finalitat, però perquè dins del torrent? Potser antigament havia estat un molí? No ho sabem i tampoc no he trobat informació quan he tornat a casa. Però potser hauria estat l’edifici que hauria pogut fer les funcions de punt sanitari, durant la Guerra Civil, i que comentaré cap el final d’aquesta crònica.

P1140800 Vinyes   Seguim el camí. Les vinyes han tornat a sorgir en les terres que, anys enrere, la fil·loxera les va buidar.

P1140801 Vista Els Guiamets i Montsant  Si ens girem i mirem enrere hi ha una magnífica vista d’Els Guiamets i la serra del Montsant al seu darrera.

P1140802 Tamb serres de Tivissa i Vandells  En direcció al sud, les serres han de ser les de Tivissa i de Vandellós.

P1140805 Cirerers florits

Des de l’estació, el camí és tot pista de terra. Els cirerers florits ens alegren la vista al voltant. Ja hem caminat una hora i vint minuts i per tant calculo que hem fet uns 5 quilòmetres.

P1140807 Retols ruta Carrasclet

Un pal d’informació ens diu que estem en la ruta del Carrasclet.

P1140811 Barranc Tartac  Poca estona després estem arribant a Serra d’Almos i a l’entrada tenim a l’esquerra la piscina municipal i a la dreta el torrent de Tartacó.

P1140812 Serra dAlmos

Pel carrer puc fer aquesta foto a una bandera del poble. Segons Coromines el nom provindria del celta ‘almo’, amb el significat de pollancre. D’aquí que a la bandera s’hi vegi un om o pollancre i un xerrac per verbalitzar el terme ‘serra’. El poble forma part del municipi de Tivissa i per tant hem passat de la comarca del Priorat al nord, just a dins de la de Ribera d’Ebre aquí al sud de la caminada.

P1140814 Esglsia Sant Domnec  Arribem fins a la plaça de l’església. Està dedicada a Sant Domènec i al davant hi ha dues senyores molt grans que prenen el sol. Un poble on es respira una gran pau i silenci.

P1140819 Tren hospital

Un rètol recorda moments històrics, aquells de la terrible guerra civil. Recorda el tren hospital que recollia els ferits de la batalla de l’Ebre. Durant gran part de la batalla, el tren hospital situat al túnel de doble via de l’estació de Els Guiamets-Serra d’Almos va ser un centre sanitari de segona línia amb funcions de classificació i de guariment. Tenia tres quiròfans i una capacitat per atendre dos-cents ferits.

L’amic Carles Hervàs i Puyal recorda a ‘La xarxa hospitalària a Catalunya durant la Guerra Civil’ que s’hi va instal·lar el tren hospitalari número 12 sota el comandament del metge del Cos de Sanitat Militar Luis Quemada. El 5 d’agost de 1938 es va substituir per un punt sanitari en un edifici proper a l’estació. Aquest edifici proper a l’estació ben bé podria ser el que hem vist fa una estona.

P1140828 Territori de vi

Hem tornat pel mateix camí, fins a Els Guiamets. Un cartell, en un petit jardinet, mostra la tradició del territori en la producció de vi. Els darrers anys del segle XIX suposaren una forta sotragada per a l'economia del poble: hi arribà la fil·loxera, atacant de ple tota la vinya del terme. Malgrat tot, es va refer del cop i aviat es va constituir el Celler cooperatiu que, el 1933, es federava amb disset entitats agrícoles de la comarca.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/els-guiamets-estacio-tren-guiamets-serra-dalmos-23905095