(Alt Penedès) Ruta el 16/12/2018; 12 km; +380 -380; 4,5 hores.   Excursió organitzada per Joan Batet amb el següent itinerari: Font-rubí, Cova de l’Arena, Barraca Gran, Cova de l’Ametlla, Cova del Bolet, castell Font-rubí, església Sant Pere i Sant Feliu.   Participants: 25 participants.   Tipus de sortida: circular. Dificultat: fàcil (però hi ha una baixada per anar en compte).

mapa1080 mperfil1080

FA ANYS: L’any 1078 el castell de Font-rubí depenia del Ramon Berenguer II.

P1170788 Inici a Font rub  El punt d’inici avui és a Font-rubí, després que hem fet el cafè a Guardiola de Font-rubí. La història del poble comença amb el castell, que tenia per objectiu controlar el pas entre la Segarra i el pla del Penedès. Estem a l’extrem septentrional de la comarca.

P1170789 Mina Mas Vallet

Comencem a caminar per la pista que puja en direcció nord i passem pel costat del mas Vallet, amb una font. El terme disposa de les serres de Font-rubí i la de l’Avellà. Actualment el cap del municipi és Guardiola de Font-rubí, uns 10 quilòmetres abans. Es conrea la meitat de la superfície municipal, en règim de secà. La part accidentada, aquí a la serra, és coberta de bosc i matollar. A la plana el principal conreu és, com a la resta del Penedès, la vinya; segueix en importància el cultiu dels cereals, principalment blat, i, secundàriament, les oliveres, altres fruiters i les patates.

P1170793 Cova Arena

A 1,5 quilòmetres cal desviar-se al sud (a la dreta), per una baixada fins a la Cova de l’Arena. Després tornarem a la pista per la que anàvem.

P1170797 Interior  L’interior és força gran i s’hi observen tres columnes. Es tracta d’una cova artificial producte de l’acció de l’home. No es disposa d’informació dels seus orígens, encara que segurament devia servir d’habitatge o protecció; sembla que en temps propers es va fer servir i eixamplar per obtenir-ne sorra.

P1170799 La Barraca Gran

Seguim després per la pista en direcció nord-est i passem pel costat d’una bonica cabana de pedra en sec; es coneguda com la Barraca Gran. L’any 1078 ja feia dos segles de Guifré el Pilós, que és reconegut com el fundador de la dinastia catalana. Aquell any també seria el 350 aniversari de la fundació de la dinastia d’Astúries. Castella feia pocs anys que havia tingut un comte i Aragó havia vist disposar d’independència l’any 1035 amb Ramiro I.

P1170801 Explicacions En una excursió de 25 persones, sempre cal aturar-se per agrupar la colla. Ens movem per uns 700 metres d’altitud; les pluges d’aquest territori formen les capçaleres del riu Foix.

P1170805 Cova Ametlla  Ens cal seguir la pista uns 2,5 quilòmetres més per arribar a un punt on, a la dreta, hi ha un sender que baixa dret i ens porta a la gran Cova de l’Ametlla. Cal seguir la ruta del gps i fer servir l’experiència en orientació, però és un tram no gaire llarg. És força gran, té uns vint metres d’ample i uns disset de fondària, i a l’indret més alt fa quatre o cinc metres. Lògicament és una mica fosca i per això és preferible portar un frontal.

P1170807 Amunt  Després seguim el senderó que passa per un tram, de poques passes, per un petit balcó amb grans vistes i després puja fort (però pocs metres) fins un altre cop que planegem.

P1170808 Cova Bolet

Arribem al punt més llunyà d’aquesta excursió: la Cova del Bolet. Una interessant cova molt gran, encara que de sostre parcialment baix, amb dos forats al sostre que aporten llum a l’interior. Hi ha una llegenda que explica que al fons de la Cova del Bolet hi llisca un riu molt cabalós, de fet el riu existeix en realitat, i que si el creues arribaràs al començament d’un nou món, un món amb grans ciutats, boscos, prades, rius i fins i tot un mar. Un mar damunt del qual hi naveguen un munt de vaixells. Aquest però, no és un món d’una mesura normal, de fet és menut, com de joguina, i diuen que aquest estrany món s’estén per sota del nostre mar i arriba ben bé fins a les costes de Mallorca, on s’explica que el món té una altra sortida, limitada per un altre riu que no és gaire fàcil de creuar. Aquesta història la recull Joan Amades, i li va explicar Pere Feliu, de Vilafranca del Penedès l’any 1935 (jo la he trobat reproduïda per ‘caminsdemediona.blogspot.com’).

P1170810 Interior 2ona xemeneia  Vista de l’interior de cara a la segona obertura superior, on el sostre queda molt més baix.

P1170811 Seguim endvant

Seguidament continuem la caminada, ara prenem direcció sud-oest.

P1170812 Crulles  El camí va per la Plana del Bolet seguint unes torres d’alta tensió. També fem una aturada al coll de Mas Vallet.

P1170814  Brugarola

Sovintegen les mates de brugarola, que ara estan ben florides. La brugarola o xipell (“Calluna vulgaris”) és un arbust que es troba a bona part d’Europa (en castellà es coneix com brezo o brecina). Se li consideren diversos efectes medicinals, però no s’ha acabat de definir la seva toxicitat i per això es recomana evitar-ne l’ús terapèutic. Destaca la mel que s’obté a partir del nèctar de les flors.

P1170815 Torre castell Hem pujat pel camí, a sud directe, que puja al castell de Font-rubí. Anem a parar a la torre que encara es manté poc enrunada, però que fa pensar en un futur incert si no s’hi actua.

P1170819 Mur  Era un recinte relativament gran i encara es mantenen un parell de panys de mur, on les fileres en ‘opus spicatum’ ens informen que, al menys, part de la construcció ha de provenir del segle X o anterior. I, efectivament, els primers documents coneguts que parlen d'aquest castell daten del 983 amb el nom de Fonte Rubea. Entre el 1078 i el 1082, Ramon Berenguer II convingué amb Bernat Guillem de Queralt encomanar a Rainardus el Castello de Fontea Rubea, fet que confirma que el castell depenia del comte barceloní.

PHOTO-2018-12-16-19-33-27  Amb el grup ens hi fem una foto. El castell de Font-rubí està situat en el turó del Castellot que es desprèn de la serra del Bolet i a una altitud de 759 metres; és una situació privilegiada per la gran panoràmica que hi ha de tota la plana del Penedès, fet que explica el seu valor estratègic.

P1170820 Capella Sant Feliu  A l’extrem més al sud hi ha les restes del que devia ser la capella del castell que, si no vaig errat, estava dedicada a Sant Feliu.

P1170821 Forta baixada

Ara toca una forta baixada on caldrà anar en compte; és la que es pot considerar com moderada.

La història que s’està escrivint ara ens angoixa per l’existència de presos polítics, activistes socials i cantants (o exiliats). Aquests dies ha destacat que el principal diari suís en llengua francesa ‘Le Temps’ ha titulat: "Catalunya, el procés que Espanya no pot guanyar" (‘elnacional.cat’). Le Temps carrega amb força contra la gestió del conflicte català i adverteix les autoritats espanyoles: "No poden escapar de les seves responsabilitats; en topar a Catalunya amb una multitud pacífica, acusant de sedició i convertint-los en un cop d'Estat, el govern de Madrid ha abusat dels reflexos ultranacionalistes". Segons el rotatiu, l'acció repressiva de l'estat espanyol ha fet ressorgir els extremistes.

P1170822 Sant Pere i Sant Feliu  Ja quasi a baix puc fer aquesta foto de la vella i tancada església de Sant Pere i Sant Feliu de Font-rubí. Església originària del segle XI, quan degué substituir en les seves funcions a la capella del castell proper, de més difícil accés. Va estar sempre sota la dependència de la canònica de Solsona. L'edifici romànic va ser substituït per l'edifici actual, el segle XVIII, sense deixar cap rastre de la capella antiga.

P1170824 Ens anem agrupant Al poble, que encara manté el cementiri, actualment només hi ha una casa habitada, encara que n’hi ha dues més, restaurades, que hi venen alguns caps de setmana.

P1170826 El ceramista Parlo amb un jove que hi viu i m’explica que li agrada fer ceràmica. A mi em semblen d’una gran plasticitat artística les dues peces que veig que té al jardí. Aquest cap sembla que realment vulgui aixecar-se del terra.

P1170828 Una altra pea  Una altra peça, força bonica. En acabar anem a dinar a Guardiola de Font-rubí, al restaurant de Cal Pau Xich, on hem dinat molt bé l’àpat anual del grup.

Si vols la ruta per a gps, pots anar a: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/font-rubi-ruta-de-les-coves-castell-de-font-rubi-31427343